آخرین اخبار

1. ارديبهشت 1396 - 6:42   |   کد مطلب: 28016
در حالي كه كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات، تصميم بر عدم پخش زنده مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری به صورت زنده از تلويزيون گرفته است که با مخالفت و واکنش های تعدادی از نامزدهای انتخاباتی و سیاسیون کشور روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ «سیدسلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور گفت: باتصویب کمیسیون مقرر شد مناظره‌های انتخاباتی نامزد‌ها به صورت ضبط شده وگفتگوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش شود.

در این جا سوالاتی اذهان عموم رابه خود مشغول کرده است: مگر قرار است چه چیزی در مناظره ها گفته شود که ترجیح داده اند به صورت زنده پخش نشود، اگر قرار است مطلبی سانسور شود که دچار خودسانسوری شده ایم و بی تردید در اعتماد مردم خدشه ایجاد می شود و اگر سانسوری قرار نیست روی دهد، پس چرا چنین تصمیمی گرفته شده است.

توکلی:مخالف برنامه ضبطی هستیم

در این راستا «احمد توکلی» نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور با تأکید بر اینکه مخالف برنامه ضبطی هستم، گفت: با وجود آن که برخی می گویند احتمال اعمال نفوذ در برنامه ضبطی وجود دارد، بسیار بعید است، چرا که این گونه اصل مناظره هم زیر سوال می رود و خود نامزدها هم مخالف هستند و مخالفت من با لغو مناظره‌های زنده انتخاباتی دلایلی دیگری هم دارد.

وی اظهار کرد: پخش زنده مناظرات شور و اشتیاق مردم را برای به صحنه آمدن و اعتماد آنان را از منظری بالاتر می برد.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: احتمال می رود که تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات به دلیل اتفاقات رخ داده در مناظره انتخاباتی سال 88 باشد که متأسفانه برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در آن سال اخلاق و امانتداری سیاسی را رعایت نکردند و با زدن حرف هایی که نباید همسو با دشمنان نظام جلو رفتند و زمینه تهدید امنیت ملی را فراهم ساختند.

توکلی تصریح کرد: اگر نامزدی مدیر، مدبر، با تقوا و امانتدار سیاسی باشد در پخش زنده به گونه ای حرف نمی زند که اتفاقاتی همانند سال 88 تکرار شود.

زاکانی: پخش ظبطی مناظره ها تبعیض به نفع نامزدهای دولت

«علیرضا زاکانی» در نامه ای به وزارت کشور عدم پخش زنده مناظره‌های تلوزیونی را تبعیض به نفع نامزدهای اصلی و فرعی مورد نظر دولت دانست، وی در این نامه نوشته است: 

هوالحکیم

جناب آقای رحمانی‌فضلی

وزیر محترم کشور

 

براساس آنچه امروز در رسانه ها منتشر شده برای اولین بار در دهه اخیر، مناظره‌های انتخاباتی به صورت ضبط شده خواهد بود و ستاد انتخابات کشور مانع برگزاری مناظره ها به صورت زنده شده است.

به نظر می‌رسد این اقدام به صورت روشن آسیب جدی به شفافیت در تببین برنامه نامزدهای انتخاباتی خواهد زد.

متاسفانه با توجه به عملکرد دولت محرمانه در 4 سال گذشته در پنهان کاری و عدم شفافیت، این اقدام تبعیض دیگری به نفع نامزدهای اصلی و فرعی مورد نظر دولت رقم بزند.

بیم آن می رود که اصل بی طرفی وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور در اتخاذ این تصمیم، فضاسازی برای نامزدی خاص در جامعه محسوب شود و مردم پس از کاندیدای پوششی با پدیده مناظرات پوششی هم مواجه شوند و نتوانند نقدهای اساسی ما به وضع موجود را کامل و بدون سانسور ببینند و بشنوند.

اینجانب به شخصه آمادگی کامل دارم در مناظره زنده تلویزیونی به تببین برنامه‌های انتخاباتی خود در کنار سایر نامزدها بپردازم و امیدوارم دولت محترم که مذاکرات بین‌المللی را نقطه قوت خود می‌دانست از مناظرات زنده داخلی در پیشگاه مردم کناره‌گیری نکند.

نقش دولت در تصمیم كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات مبنی بر لغو مناظره‌های زنده انتخاباتی بی تأثیر نبود

«محمدعلی پورمختار» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی هم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران با تأکید بر اینکه نقش دولت در تصمیم كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات مبنی بر لغو مناظره‌های زنده انتخاباتی بی تأثیر نبود، گفت: نه وزارت کشور ونه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند سخنان کاندیداها را سانسور کند.

وی اظهار کرد: اگر ایراداتی که در گذشته مناظرات زنده و ضبط شده وجود داشت، رعایت شود، اثرات مثبت و خوبی در ایجاد شور، شوق و آشنا کردن مردم با دیدگاه‌های کاندیدا‌ها ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با بیان اینکه مردم انتظار دارد مناظرات به صورت زنده پخش شود، افزود: اگرمناظرات به صورت ضبط شده باشد، کاندیدا‌ها انتظار دارند که تمامی حرفهایشان پخش شود و نه وزارت کشور ونه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند سخنان آنان را سانسور کند، بنابراین تفاوتی نخواهد داشت.

پورمختار در پایان خاطر نشان کرد: مطمئنا دولت در این تصمیم‌گیری بسیار تاثیرگذار بوده، زیرا رئیس جمهور از قبل بیان داشت که بهتر است مناظرات به صورت زنده نباشد البته صدا و سیما، سازمانی مستقل که وابسته به دولت نبوده و باید طبق خواست مردم عمل کند.

لغو مناظرات انتخاباتی اشتباه بزرگ تاریخی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات هم در گفت و گو با باشگاه خبرنگار گفت: لغو پخش زنده مناظرات سبب از بین رفتن جذابیت مناظرات می‌شود و این شائبه بوجود می‌آید که مسائل امنیتی و یا جانبداری از یک کاندیدای خاص مطرح است.

وی افزود: کاندیدایی که ضعف مصاحبه‌ای و گفتگو دارد با مناظره ضبط شده، پوشش داده می‌شود و به طور کلی جذابیت و شفاف‌سازی این گونه برنامه‌ها از بین می‌رود.

جعفرزاده با بیان اینکه باید در این موضوع، قانون تصمیم‌گیری کند، خاطر نشان کرد: کاندیداها موظف به رعایت خط قرمز نظام هستند و در صورت تخطی در برنامه زنده تلویزیونی باید بار حقوقی آن را نیز بپذیرد،اما در برنامه ضبط شده امکان سانسور وجود دارد و من با قطع یقین می گویم که این کار 60 الی 70 درصد بیننده‌ها را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد که کاندیداهای ریاست‌جمهوری افراد عادی نیستند که سخنان آنها پخش نمی‌شود، اگر اکنون به آنها اعتماد نشود که حرف بزنند چگونه می‌توان فردا به آنها اعتماد کرد و کشور را به دستشان سپرد.

ایمن آبادی ادامه داد: هزاران میلیارد تومان بودجه کشور قرار است درآینده در اختیار رئیس جمهور قرار بگیرد ولی از حرف زدن او به صورت پخش زنده هراس داریم، این یک خطای استراتژیک است.

می‌خواهند روحانی در وضعیت پاسخگویی قرار نگیرد

«حسین قربانزاده» دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به لغو پخش زنده مناظره‌ها، اظهار داشت: عدم پخش مستقیم مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موضوع جدی است که باعث آسیب زدن به اعتماد مردم و عدم آگاهی آنها از برنامه‌های کاندیداها می‌شود.

وی ادامه داد: مردم باید از وضعیت موجود آگاه شوند و این وضع نیز باید توسط کاندیداها مورد نقد قرار گیرد، اینکه مصوب شد مناظرات به صورت ضبط شده  از رسانه ملی پخش شود یک اقدام تبعیض آمیز است که رئیس جمهور مستقر را در وضعیت پاسخگویی قرار ندهد.
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت افزود: مردم حق دارند که از وضعیت موجود آگاه شوند وضعیتی که 4 سال از سوی دولت به صورت شفاف اطلاع رسانی نشده است.
قربانزاده تصریح کرد: وزارت کشور باید به‌صورت بی طرفانه تصمیم‌گیری کند و تصویب این موضوع حاکی است وزارت کشور وظیفه اصلی خود که همان بی‌طرفی در انتخابات است را کنار گذاشته و به کمک دولت درباره پنهان‌کاری درباره عملکرد منفی دولت آمده است.
وی تاکید کرد: عدم  پخش مستقیم مناظرات از رسانه ملی نقض حقوق شهروندی مردم است که باید نسبت به این مصوبه تجدیدنظر صورت گیرد.

بذرپاش: مناظره ضبط شده امتیازی بری دولت

«مهرداد بذرپاش» نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامدر واکنش به لغو پخش زنده مناظره‌ها، گفت:‌ مناظره ضبط شده یعنی هیچ و این یک امتیاز برای دولت است.

بذرپاش اعلام کرد:‌ مناظره ضبط شده یعنی هیچ و این یک امتیاز تمام و کمال برای دولت است،‌ دولتی که شب و روز پاسخگویی را تمرین و حتی هیئت دولت را تعطیل می‌کند، ازاین خبر گواراتر برای او وجود ندارد.

استدلال آشنا برای ضبطی بودن مناظرات

حسام الدین آشنا در صفحه تلگرام خود نوشته است: برگزاری و پخش مناظره های انتخاباتی در کشورهای مختلف به گونه های متفاوتی انجام می شود. در جمهوری اسلامی ایران از سال 1376 مناظره میان داوطلبان به صورت پخش تلویزیونی برگزار شد. در سال 1384 کارشناسان مرتبط با داوطلبان با یکدیگر مناظره کردند و در سال 1388  مناظره یک به یک زنده تجربه شد.

مناظره ضبط شده دیگر مناظره نیست

همچنین «محمد دهقان» نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری فارس و در واکنش به فشار دولت بر عدم پخش مناظره‌های زنده تلویزیونی ریاست جمهوری گفته است: چهار سال از عمر دولت یازدهم گذشته و دولت باید پاسخگو باشد. اما متاسفانه از پاسخگویی فرار می‌کند.

وی تصریح کرد: در همه دنیا مردم بر مناظره‌های زنده تلویزیونی قضاوت خود را انجام می‌دهند و ا ینکه مناظره‌ها ضبط شده باشد امر منسوخی است.
دهقان با تاکید بر اینکه مناظره ضبط شده دیگر مناظره نیست افزود: مهندسی تبلیغاتی است که دولت از آن استفاده می‌کند و در واقع نمی‌خواهد که مردم حقایق را بدانند و صدا و سیما نباید زیر بار  این امر برود و باید همانند دوره‌های گذشته مناظره‌ها به صورت زنده باشد.
وی تاکید کرد: در مناظره‌های زنده است که مردم می‌فهمند کدام نامزد توان بیشتری داشته و برنامه دارد و کدامیک نقاط ضعف دارند. از این رو دولت به دلیل اینکه عملکرد مناسبی نداشته این موضوع را مصوب کرده که صدا و سیما نباید در این زمینه کوتاه بیاید.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان