آخرین اخبار

15. آبان 1397 - 0:35   |   کد مطلب: 28076
یک جوان زنبوردار نمونه تویسرکانی توانسته با بهره گیری از تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی و توسعه پرورش زنبور عسل خود، به طور مستقیم برای دو خانواده و غیر مستقیم برای چهار خانواده ایجاد اشتغال کند.

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها کم کم با گرمتر شدن هوا در منطقه سردسیر شهر سرکان، زنبوردان هم کندوهای عسل خود را از مناطق گرمسیر به منطقه خوش آب و هوای شهر خودشان می آورند.

زنبورداری در تویسرکان هرچند آن طور که باید و شاید به صورت گسترده نیست، اما هستند افرادی که بی توجه شعارهای پر زرق و برق و همایش های کم فایده با عنوان اقتصاد مقاومتی، خود پا به کار آمده اند تا نشان دهند اقتصاد مقاومتی راهکارش تولید و اشتغال است و نه تنها برگزاری همایش های هزینه آور و کم نتیجه.

به سراغ «علی اسکندری» یکی از زنبورداران موفق شهر سرکان می رویم، زنبور داری که صاحب 120 کندوی عسل است، در حال حاضر 60 کندوی عسل خود را از مناطق گرمسیر به تویسرکان آورده است و با توجه به سرد بودن نسبی هوا 60 کندوی بهاره دیگرش را اواخر اردیبهشت ماه انتقال می دهد.

او متأهل است و 10 سالی می شود که به پرورش زنبور عسل می پردازد و البته با تعداد کندوهای کم یعنی 10 تا 20 کندو کارش را شروع کرده است و سال گذشته برای توسعه فعالیت اقتصادی خود 10 میلیون تومان از بسیج سازندگی تسهیلات اقتصاد مقاومتی دریافت می کند.

از برداشت عسل دو سال گذشته خود از کندوهایش هم راضی است، چرا که در این دو سال آب و هوا و شرایط زنبورداری مناسب بوده و در سال های دورتر به علت خشکسالی برداشت خوبی نداشته است.

اسکندری می گوید: سال جاری نیز به امید خدا انتظار می رود، برداشت عسل خوبی داشته باشد.

اسکندری از هر کندو بیش از 50 کیلو عسل برداشت می کند و می تواند سالانه 30 تا 35 میلیون تومان عسل به فروش برساند.

او در حال حاضر به طور مستقیم برای یک نفر و غیر مستقیم برای پنج نفر ایجاد اشتغال کرده است و از مسئولان می خواهد تا با  پرداخت وام های کم بهره به او در توسعه فعالیتش کمک کنند، چرا که معتقد است ظرفیت نگهداری و پرورش بیش از 300 کندوی عسل و اشتغالزایی برای چهار نفر دیگر را هم دارد.

اسکندری در ادامه به مشکلات پیش روی خود هم اشاره می کند، آنجا که می گوید: سالانه یک مرتبه و به طور عمده دو مرتبه برداشت عسل دارد  و در توانش نیست به مانند کارمندان بتواند اقساد وام ها را به موقع پرداخت کند، از این روز از مسئولان می خواهم وام های مهلت دار یا به شکل بازپرداخت 6 ماهه یا یک ساله برای مشاغلی همچون در نظر بگیرند.

او ادامه می دهد: سال گذشته 400 گرم ژل رویال هم برداشت کرده است اما به دلیل همین واسطه ها نتوانسته با مبلغ خوب آن را به فروش برساند.

این زنبوردار نمونه تویسرکانی عنوان می کند ککه ژل تولید شده را، کیلویی 10 میلیون تومان به فروش می رساند، ژلی که به دلیل وجود دلالان و واسطه ها زمانی که به دست خریداران اصلی می رسد هر کیلوی آن 20 تا 25 میلیون تومان تمام می شود.

با وجود آن که تا دیپلم بیشتر درس نخوانده است، اما اطلاعات بسیاری دارد و در کلاس ها و دوره های آموزشی مختلفی از سالیان گذشته برای آموختن بهترین روش های زنبورداری بهره گرفته است و هم اینک هم حتی با وجود آن که راه و چاه را خوب می داند باز هرجا که دوره ای برگزار شود حتی در همدان برای کسب آموخته های بیشتر به آنجا می رود تا تحربیاتش را با تلفیق زنبوری مدرن ارتقاء بخشد.

اطلاعات بالایی راجع به نیش زنبور و ژل رویال دارد، می گوید هر بار که زنبوری او را نیش می زند خدا را شکر می کند چرا که زنبور عسل و تولید عسل برایش  رزق و روزی و برکت بسیار داشته است و نیش زنبورها برایش نوشی خوشایند است.

به گفته خودش فعالیت های اقتصادی بسیار دیگری نیز انجام می دهد و از باغی گردو و بادام خو نیز کسب درآمد می کند و با فروش خشکبار زندگی خود و خانواده را می چرخاند، اما لذت فروش عسل برایش بیشتر است، چرا که با فروش همین عسل ها توانسته به کربلا برود و سرو سامانی به زندگی اش ببخشد.

او عنوان می کند، در این دوره و زمانه نباید تنها به دنبال شغل های اداری بود، می توان با کارآفرینی و کمی سرمایه هم شغل ایجاد کرد، چرا که اقتصاد مقاومتی معنایش همین است استفاده از ظرفیت ها و بهره گیری از امکانات موجود.

زنگنه

انتهای پیام/

 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان