آخرین اخبار

22. شهريور 1396 - 20:39   |   کد مطلب: 30434
اشترمل، دهکده ای است در تویسرکان، پایتخت طلای سبز ایران با 490 کارگاه کوچک و بزرگ تولید مبل و منب. به گفته مسولان این روستا یک نفر بیکار هم ندارد.

به گزارش خبرنگار رودآور، عصر امروز نخستین جشنواره مبل و منبت تویسرکان با اقدام خودجوش مردم این شهر و پیگیری مسئولان ارشد استانی و شهرستانی و با حضور کلانتری معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد.

اشترمل؛ روستایی که صنعت مبل و منبت آن می تواند برندی برای کشور باشد

« حمید کلانتری» معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: اشترمل؛ روستایی است که صنعت مبل و منبت آن می تواند برندی برای کشور باشد.

یک هزار روستا، یک هزار تعاونی

وی اظهار کرد: در سطح کشور طرح یک هزار روستا، یک هزار تعاونی را دنبال می کنیم تا علاوه بر آن که شاهد توسعه مناطق روستایی شویم، اشتغالزایی هم داشته باشیم و از ظرفیت های مناسب مبل و منبت دوشهر تویسرکان و ملایر می توان بهره های لازم را برد.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: حتی می شوددراین استان از ظرفیت دو محصول دیگر سیب زمینی و سیر هم بهره لازم را برد و برای توسعه بیشتر ه منظقه متناسب با امکانات آن، از صنایع جانبی برای افزایش بهره وری استفاده کرد.

باید در طرح روستا تعاون، 65 هزار شغل ایجاد شود

کلانتری عنوان کرد: در طرح روستا تعاون 65 هزار شغل باید ایجاد شود و در برآوردی که مجموعه اعتباراتی که کشوری برای ایجاد اشتغال روستایی در نظر گرفته شده در حدود 10 هزار میلیارد تومان است که رییس مجلس تصویب کرده و از مهرماه با نرخ 6 درصد سود عملیاتی می شود.

وی تصریح کرد: اولویت در این طرح با تعاونی ها است، اما  سایرین هم می توانند از این تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند.

اشترمل، دهکده ای بدون یک نفر بیکار

«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در حاشیه در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: از آنجا که گردوی تویسرکان و چوب آن مرغوب ترین نوع خود در کشور است، صنعت مبل و منبت و هنر دست این شهرستان هم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است تا جایی که در روستاهایی همچون، سید شهاب، جییجانکوه و اشترمل عمده فعالیت شاغلان آن ها، هنر دست مبل و منبت است.

وی اظهار کرد: شناساندن توانمندی های تویسرکان با برگزاری چنین جشنواره ها و نمایشگاه هایی می توانمند گردشگران را به این شهر بیش از گذشته بکشاند و زمینه های اشتغال، تبلیغ و رونق اقتصادی شهرستان را ارتقاء ببخشد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه از معظل بیکاری در این شهرستان خبر دا و افزود: با این وجود خوشبختانه شاهد هستیم که در این روستا به واسطه هنر دیرینه مبل و منبت بیکار وجود ندارد.

فعالیت 50 بانونی منبت کار در اشترمل/"گلریز"، طرح منحصر به فرد هنر مبل و منبت تویسرکانی ها

«نعمت زاده» دهیار روستا نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از فعالیت اهالی روستای در 490 کارگاه تولید صنایع مبل و منبت خبر داد و گفت: بیش از 80 درصد اهالی در این حوزه فعالیت دارند.

وی با اشاره به ظرفیت اصلی و منحصر به فرد روستای اشترمل در صنعت مبل و منبت، اظهار کرد: طرح "گلریز" مبل و منبت این روستا در کشور و حتی جهان منحصر به فرد است و توسط دستگاهی صنعتی قابل پیاده سازی نیست.

 

دهیار روستای اشترمل افزود: حضور 50 بانونی منبت کار در این روستا از دیگر توانمندی های آن است.

جشنوراه های روستایی، فرصتی برای نمایش توانمندی های روستاییان

«میلاد فضلیان» یک فعال فرهنگی هم در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: انجام چنین جشنواره هایی با فکر و برنامه ریزی می تواند توانمندی های روستا را به نمایش گذاشته و زمینه ساز کارآفرینی و اشتغال آن منطقه شود.

وی اظهار کرد: این جشنواره به عنوان نخستین جشنواره روستایی؛ توانمندی های خوبی را به نمایش گذاشته است، اما بهتر بود و توجه می شد که این جشنواره با جشنواره گردوی تویسرکان همزمان نشود تا رقابتی کاذب به وجود نیاورد و بازدید کنندگان را سرگردان نکند.

به گزارش رودآور؛ امروز، 22 شهریور ماه هشتمین جشنواره گردو و همزمان نخستین جشنواره منبت و فرش دستباف تویسرکان کار خود را آغاز کرد و تا 24 شهریور ماه جاری پذیرای مهمانان، مسافران و گردشگران است.

 

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان