آخرین اخبار

20. مهر 1396 - 22:02   |   کد مطلب: 30955
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برخی از ملاکان سهام عدالت در حقیقت به مالک قبلی که دولت است قیمت سهم را بدهکار هستند که این بدهی باید از طریق سودسهام پرداخته شود و این مطلب صورت مسئله اصل سهام عدالت است، حالا در عمل نباید خارج از آنچه که در روز اول قرارداد بسته شده، عمل کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ این روزها حرف از سهام عدالت و پرداخت سود و یا چگونگی واگذاری آن تا حدودی نقل محافل شده است و البته شفاف نبودن و یا عدم تشریح برخی تصمیم گیری های دولتی ها سبب گلایه مندی مردم شده است.

در واقع شنیده شده که زمانی سود این سهام به مردم تعلق می گیرد که در ابتدا می بایست مقداری مبلغ خود آن ها واریز کنند و بعد از آن از میزان سود نهایی شده به مردم مبالغی بازگردانده شود، که موضوعی قابل تأمل است و حتی برخی شبکه های خبری هم از آن با عنوان  "دست در جیب مردم از سوی دولتی ها برای کسری بودجه" یاد کرده اند.

13 مهر ماه سال جاری شاهد بودیم که در خبرگزاری تسنیم آمده است: پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه چوب خط شبکه افق با در مورد آخرین وضعیت پرداخت سهام عدالت  گفته که "اگر مشمولین مبلغ مابقی سهام خود را نپردازند، سهام آنها پس از اتمام مهلت مقرر به مالکیت دولت خواهد رسید."

 وی همچنین در آن برنامه اظهار کرده بود که "اگر مشمولین مابقی سهام خود تا یک میلیون تومان را نپردازند، تنها به اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می کنند و باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید."

حال مردم که پس از سال ها با پرداخت 500 هزار تومان در انتظار دریافت سود سهام عدالت بودند، با شکی دیگر روبرو شدند، چرا که به گفته  رئیس سازمان خصوصی سازی اگر مشمولان این سهام مابقی سهمشان یعنی 500 هزار تومان دیگر را پرداخت نکنند، دیگری صاحب سهام نیستند و سهام آنان به مالکیت دولت می رسد.!

از این رو به گفت و گو با سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداختیم.

برای تسویه و مالک اصلی سهام شدن، باید دولت پول را از سود سهام بردارد

«محمدمهدی مفتح» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: آن روزها زمانی که گفته شد سهام عدالت داده شود، باید پول سهم که متعلق به دولت بود، پرداخت و بعد سهام دار و مالک شناخته می شد، که گاهی هم مقداری تخفیف هایی روی می داد، ولی در عمده موارد پول باید پرداخت می شد.

وی اظهار کرد: و قرار بود دولت پول را از سودی که مردم در طول سال می برند بر دارد و این سهم را بعد از اینکه تسویه حساب شد به مالک بدهد یعنی فروش نسبی انجام گرفت و مالک سهام به دولت بقیه سهم را بدهکار شد، که در طول سال ها این مبلغ بدهکاری باید از سود سهامش برداشته شود و تسویه کند و بعد از آن، سود به طور مستقیم و به طور کامل به سهام دار پرداخت و به حساب او واریز شود.

نباید خارج از خارج داد بسته شده روز نخست، عمل کنند

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه افزود: البته بنا به دستور مقام معظم رهبری در همان سال که سهام عدالت توزیع شد، برخی دهک ها تخفیف هایی داشتند.

مفتح تصریح کرد: برخی ازآن ملاکان سهام عدالت در حقیقت به مالک قبلی که دولت است قیمت سهم را بدهکار هستند که این بدهی باید از طریق سود سهام پرداخته شود و این مطلب صورت مسئله اصل سهام عدالت است، حالا در عمل به طور قطع نباید خارج از آنچه که در روز اول قرارداد بسته شده، عمل کنند.

تخلف دولت درباره سهام عدالت 

پیش ازاین شاهد بودیم که «محمدرضا پور ابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم بر این موضوع تأکید داشته است که  "قرار بود پول سهام عدالت از محل سود سهام تسویه شود اما دولت می خواهد از مردم پول هم بگیرد.

وی گفته بود که دولت باید به جای سود سهام ، اصل سهام را واگذار کند، سودی که قرار است برای مشمولان تقسیم شود به جز اتلاف منابع ملی ، چیزی برای کشور ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: این منابع باید سرمایه گذاری شود اما دولت برخلاف ضوابط و مقررات به مردم می گوید باید 500 هزار تومان واریز کنید تا 80 هزار تومان سود سالانه دهیم که این درخواست ، خلاف است و همین الان این پول در بانک ها سود بالاتری دارد.

پور ابراهیمی افزود : قرار بود مبلغ سهام از محل سود سهام تسویه شود اما در حال حاضر نه تنها این مبلغ تسویه نشده و سهامی هم دست مردم را نگرفته ، بلکه از مردم هم قرار است ، پول بگیرند.

به گزارش رودآور؛ با توجه به نظر کارشناسان به نظر می رسد درخصوص سهام عدالت تخلفاتی از سوی دولتی ها رخ داده است و هنوز علت برخی تصمیم گیری های اخیر مسئولان ذی ربط مشخص نشده است، گرچه برخی کارسناسان معتقد هستند این عملکرد دولتی ها برای جبران کسری بودجه است، حال باید منتظر ماند و دید  دولت برای شفاف سازی چه اسنادی را مطرح می کند.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان