آخرین اخبار

20. آبان 1396 - 0:11   |   کد مطلب: 31436
این روزها بازار نامطمئن تولید چغندر قند یا شکر، سبب شده تا تعدادی از کارخانه های قند از سویی ترسی به دل داشته باشند که نکند دولت برای شکر قیمت پایین اعلام کند و از طرفی دیگر ترس از واردات را دارند که چندان با دل و جرأت، چغندرقند کشاوران را تحویل نمی گیرند تا مبادا ورشکسته شوند و این گونه زمینه برای سودجویی دلالان مهیا می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در حالی که هر ساله چغندرکاران استان همدان و به ویژه تویسرکانی ها با مشکلات تحویل محصول تولید شده به کارخانه قند یا فروش آن مواجه هستند و همه مسئولان از استاندار گرفته تا ائمه جمعه و فرمانداران از دغدغه مندی این کشاورزان مطلع می شوند، اما شاهد هستیم که تاکنون چاره ای برای حل این معضل اندیشیده نشده است.

چغندرهایی که در حال خراب شدن است

خوشحالی مشاهده سبزی مزرعه چغندر و برداشت این محصول که با توجه به شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی بودن زمین زیر کشت تا چندروزی برای کشاورزان خوشایند است، با برداشت آن و کم کم تل انبار شدنش در کنار جاده ها، به ناامیدی تبدیل می شود، چرا که در حدود نیمی از محصول تولید و برداشت شده و گاهی هم بیشتر بر روی دست چغندرکاران می ماند و آنقدر بر روی هم انباشته می شوند که آب چغندرها تبخیر شده و شبیه به موش های سیاه می شوند.

کارخانه قند همدان به تعهدش عمل نکرده است

این روزها چغندرکاران تویسرکانی با مشکلات بسیاری روبرو هستند، زنگنه، یکی از این کشاورزان است او در گفت و گو با خبرنگار رودآور، می گوید: من چهار هکتار زمین زیر کشت چغندر دارم که دو هکتار مازاد بر آن قراردادی بود که با کارخانه قند بستم، به همین دلیل ان را به صروت آزاد  یک گاوداری به فروش رساندم.

وی اظهار کرد: چغندرهای برداشت شده از دو هکتاری هم که با کارخانه قند همدان قرار بسته ایم شدیم، نوبت تحویل فرارسیده، اما کارخانه به تعهدش عمل نکرده و شاهد خراب شدن این چغندرها هستیم به گونه ای که 200 تن از چغندرهای من و کشاورز همسایه انباشته شده و در حال سیاه شدن است.

زنگنه افزود: چند روز پیش به چشم ها و گوش ای خودم از شبکه همدان دیدم و شنیدم که کارخانه قند همدان از کشاورزان کرمانشاهی چغندرقند تحویل می گیرد، چطور می شود، چغندرهای ما که از استان خودشان هستیم بر روی دستمان مانده، اما آنان از استان همسایه چغندرتحویل می گیرند، آیا خون آنان رنگین تر است؟!

شب ها برای جلوگیری از دزدی چغندرها در سرما در زیر پل می خوابیم

کشاورز دیگری هم در گفت وگو با خبرنگار رودآور گفت: یک هفته ای می شود که این چغندرها را برداشت کرده ایم و اما ماشینی از کارخانه برای تحویل گرفتن نیامده است و ما بالاجبار باید شب ها زیر این پل در سرما نگهبانی دهیم که چغندرهایمان را دزد نبرد.

وی اظهار کرد: این چغندر ها 200 تنی می شود و اگر بادقت به آن ها نگاه کنید می بینید که در حال سیاه شدن است، اگر سیاه شود، فردا روزی کارخانه بهبهانه خراب بودن، از ما تحویل نمی گیرد و  اگر هم ما بیاییم و به یک گاوداری زیر قیمت بفروشیم، آن موقع کارخانه قند مدعی می شود چرا طبق قرارداد منتظر نماینده اید؟ خودتان قضاوت کنید ما تا چند روز و چند هفته باید منتظر بمانیم تا کامیون حمل چغندر کارخانه بیاید؟

با هزار و گریه و التماس چغندرهای نوبت اول خود را بار کامیون زدم

یکی دیگر از چغندرکارانی هم که سن و سالی از او گذشته، عنوان کرد: چند روز پیش برای اینکه بخشی از چغندرهای نوبت اول مرا بار بزنند با گریه و التماس و هزار خواهش تمنا و پادرمیانی دیگر چغندرکاران راننده را راضی کردیم، در حالی که بخشی دیگر از آن رو به سیاه شدن گذاشته است.

وی افزود: هزینه بسیاری برای آبیاری قطره ای و بارانی این زمین ها کرده ام و نتوانسته وام گرفته شده را پس بدهم گفت شاید با فروش این چغندرقندها قرض خود را ادا کنم و کمی هم به زندگی ام سر و سامانی دهم که این گونه نشد.

چغندرکارانی که می خواهند سیگار فروش شوند!

فرزند این کشاورز هم که این روزها حال و روزگار پدر را دیده، از کشاورزی و کار بر روی زمین خسته شده است و می گوید، کشاورزی در این روزگار آب و نانی برای من نمی شود، شاید بهترین کار این باشد که به مرز بروم و با تهیه سیگار و فروش آن در تهران کمی برای خانواده ام درآمدزایی کنم.

تعداد کامیون های حمل چغندر بسیار کم است

کشاورز دیگری هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: راننده و کامیون زیاد است، تنها لازم است که کارخانه قند برای این رانندگان کارت تحویل صادر کند.

وی اظهار کرد: به طور معمول از هر هکتار زمین زیر کشت چغندر می توان 70 تن مخصول تولید کرد که بیش از یک کامیون می شود، در حالی که کارخانه برای هر هکتار تنها برای تحویل یک کامیون قرارداد بسته است  و چغندرهای مازاد تولید شده که مرغوبیت بالایی دارند بر روی دست ما می ماند.

کشاورز دیگری هم گفت: بهتر است برای هر روستا یک کامیون دیگر در نظر بگیرند، چرا که تا زمانی که بار یک کشاورز را تحویل می گیرند تا اینکه نوبت دومش برسد باید منتظر بماند و خراب شدن مابقی چغندرهای قندش را ببنید.

تولید بیش از 50 هزار تن چغندقند در تویسرکان

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در حالی که سهمیه کاشت چغندر برای تویسرکان چیزی در حدود 700 هکتار بوده است، اما با توجه به اینکه کشاورزان برخی مناطق این شهرستان منبع درآمد دیگری ندارند بالاجبار بیش از مازاد خود چغندر کاشته و اکنون در حدود یک هزار و 100 هکتار زمین زیر کشت چغندر داریم.

وی اظهار کرد: تاکنون در حدودنیمی از این محصول برداشته شده است و پیش بینی می شود 50 هزار تن چغندر توسط کشاورزان تویسرکان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان حرف کشاورزان مبنی بر کند تحویل گرفتن چغندرقندها را تأیید کرد و افزود: روند تحویل و بار زدن چعغندرقندهای تولید شده کند است و البته باید گفت که کارخانه هم نمی تواند بیشتر از تعهد و قرارداد اولیه اش تحویل بگیرد.

واسطه ها ودلالان بی هیچ زحمتی سودها را به جیب می زنند

شنیده شده برخی کشاورزان تویسرکان برای اینکه محصولاش خراب نشود در حدود یک میلیون تومان هزینه ای مازاد بر آنچه که باید به راننده تحویل می دهند، به نوعی به گفته خود کشاورزان رشوه می دهند تا محصولاتشان رابه کارخانه قند در استان های دیگر ببرند، در این میان پای واسطه و دلالان هم باز می شود و به گفته زنگنه یکی از کشاورزان این دلالان از هر کیلو در حدود 300 تومان سود عایدشان می شود، در حالی که تمام زحمت تولید این محصول بر روی دوش کشاوزان است و آنان به اندازه یک سوم واسطه ها پولی دستشان نمی آید.

بازار نامطمئن تولید چغندر و شکر در کشور

این روزها بازار نامطمئن تولید چغندر قند یا شکر، سبب شده تا تعدادی از کارخانه های قند از سویی ترسی به دل داشته باشند که نکند دولت برای شکر قیمت پایین اعلام کند و از طرفی دیگر ترس از واردات را دارند که چندان با دل و جرأت، چغندرقند کشاوران را تحویل نمی گیرند تا مبادا ورشکسته شوند و این گونه زمینه برای سودجویی دلالان مهیا می شود.

امید آن که مسئولان امر سریعتر به مشکلات کشاورزان رسیدگی کنند تا جریان سلطان شکر و مافیای این محصول که گفته می شود بی ارتباط با برخی سیاست ها و آقازاده هم هست تکرار نشود.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان