آخرین اخبار

24. دى 1396 - 8:46   |   کد مطلب: 32402
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه چرا تعیین تعرفه ها به سمتی رفته تا شاهد ورود کالاهای عجیب و غریب باشیم، گفت: از آنجا که واردات عجیب و غریب، به اشتغال های خرد و در نهایت اقتصاد کشور لطمه می زند، دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛، بعد از انتشار خبرهای متعددی که درباره واردات عجیب و غریب به کشور از سنگ پا، شتر، آب پنیر و کره گرفته تا موم زنبور عسل و دوغ و بوق به کشور، این روزها شاهدانتشار اخباری دیگری مبنی بر واردات زنبور عسل چینی به کشور بودیم.

مسئله ای که اذهان عموم را به خود مشغول کرده، آن است که چگونه مسئولان متولی از جمله دولتی ها اجازه ورود چنین کالاهایی را به واردکنندگان می دهند؟!، در حالی که در کشور تولید این محصولات گاهی به صورت خرد در روستاها و شهرها انجام می شود و گاهی هم به صورت واحدهای تولیدی خواه کوچک و خواه بزرگ، حتی اگر این گونه کالاها تولید نشود، با توجه به برخورداری کشور از ظرفیت تولید این محصولات، سوالی دیگر به وجود می آید که چرا از تولیدکنندگان داخلی حمایتی نمی شود تا به سمت تولید بیشتر این محصولات بروند و از از واردات آن و خروج ارز از کشور جلوگیری شود؟ باز اینجاست که دولت باید پاسخ دهد.

چرا برای جلوگیری از واردات عجیب و غریب، تعرفه های بالا از سوی دولت تعیین نمی شود؟!

برخی ها می گویند که کالاهای عجیب و غریب شاید از طریق قاچاق به کشور وارد شود؟ بخشی از این سخنان صحیح است اما با نیم نگاهی به اینکه آمار از سوی دستگاه های متولی از جمله گمرک ایران منتشر شده، به طور قطع دارای تعرفه وارداتی هستند، پس می توان با قاطعیت گفت این کالاها زیر نظر دولت وارد می شود، چرا که برای ورود آن تعرفه تعیین شده، آن هم نه تعرفه ای بینهایت یا بالا، بلکه تعرفه ای که دست واردکنندگان را برای وارد کردن محصولی که در کشور تولید می شود باز گذاشته است!

در گیر و دار آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، در سال 95 بیش از 107 تن موم زنبور عسل به کشور وارد شده و یا زنبور عسل چینی در بین زنبور عسل های ایرانی خودنمایی می کند، شاهد واردات 33 تن بوق به کشور و  دوغ از امارات، واردات۹۱۰ میلیاردی لباس و کفش تنها در پنج ماه، واردات  2010797 کیلوگرم آب پنیر به ارزش 6244882 در هفت ماهه نخست سال جاری به کشور آن هم از کشورهایی همچون؛ امارات، آلمان، ترکیه، ایرلند، دانمارک، فرانسه و هلند و واردات 24 هزار تن کره به کشور به ارزش بیش از 118 میلیون دلار، تنها در7ماه! هستیم،

این تنها واردات رسمی است که از گمرگ ایران به داخل کشور می آید حالا اگر قاچاقچیان کالا را هم به آن اضافه کنیم باید فاتحه تولید داخلی را بخوانیم، برای یادآوری مجدد و اینکه بدانیم چه دستگاهی باید پاسخگوی سوالات و مطالبات مردمی درباره تعرفه های وارداتی باشیم به سراغ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه رفتیم.

دولت با تعیین تعرفه های بالا برای کالاهای عجیب و غریب، دست واردکنندگان این گونه ای را ببندد

«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور با بیان اینکه در رابطه با موضوع واردات به کشور دو نوع نگاه می توان داشت، گفت: یک نگاه آن است که این قبیل کالاهای وارداتی همچون سنگ پا و آب پنیر از مجاری مجاز به کشور وارد می شود و دولت باید با بالا بردن تعرفه برای این دست کالاها، به گونه ای رفتار کند، تا برای واردکننده رفتن به سمت واردکردن مقرون به صرفه نباشد.

واردات عجیب و غریب، به اشتغال های خرد و در نهایت اقتصاد کشور لطمه می زند

وی اظهار کرد: ضروری است برای کنترل واردات بی رویه و از این دست، تعرفه های مشخصی تعریف شود، چرا که عمده این کالاهای عنوان شده موارد متعددی از اشتغال خرد و کوچک در سطح روستاها و شهرها دارند و حتی واحد صنعتی کوچک و بزرگ و اگر جلوی واردات این محصولات گرفته نشود نه تنها به اشتغال های خرد ضربه می زند بلکه زمینه ساز صدمه خوردن اقتصاد کشور هم می شود.

از آنجا که دولت مسئول وضع تعرفه است، باید نظارت دقیقی بر تعیین تعرفه کالاهای وارداتی به نفع اقتصاد کشور داشته باشد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر این کالاها از مسیرهای مجاز به کشور وارد می شود، دولت طبق قوانین از آنجا که مسئولیت وضع تعرفه را بر عهده دارد، باید نظارت دقیقی در این حوزه داشته باشد، تا با تعیین تعرفه های زیاد، بتواند بازار واردات این گونه ای را کنترل کند.

چرا دولت در برابر قاچاق کالا، اقدامی انجام نمی دهد؟!/اگر واردات را سامان ندهیم کاری برای اقتصاد انجام نداده ایم

مفتح تصریح کرد: نگاه دوم و در آن سوی ماجرا، آن است که اگر کالاهای عنوان شده از راه های غیرمجاز به کشور وارد می شود، می توان سوال کرد که چرا دولت در برابر قاچاق کالا، اقدامی انجام نمی دهد، در حالی که ما در برنامه پنج ساله ششم، حکم و مصوبات لازم را داریم که باید راه های غیرمجاز واردات کالا متوقف، تعطیل و بسته شود.

وی عنوان کرد: باید هر آنچه وارد کشور می شود از مسیر مجاز باشد و تحت کنترل گمرگ و دولت، اگر واقعاً ما نتوانیم این کار را ساماندهی کنیم و واردات را از مسیر مجاز سامان دهیم، هیچ کار دیگری نمی توانیم در ادامه برای اقتصاد کشور به درستی برنامه ریزی کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این بدان معنا است که هر سیاست، اقدامی و هر تصمیمی که برای تعیین تعرفه ها گرفته شود و یا اینکه شاهد واردات غیرمجاز به صورت قاچاق باشیم، اگر دقیق و بررسی شده نباشد، به کل اقتصاد لطمه  و ضربه می زند، در این جا هم ورود قوی مسئولان قضائی کشور را می خواهیم.

برای مبارزه با قاچاق کالا هم دولت و هم ورود قوی دستگاه قضایی کشور نیاز است/چرا تعیین تعرفه ها به سمتی رفته تا شاهد ورود کالاهای عجیبو غریب باشیم

مفتح تأکید کرد: اگر ما می خواهیم با قاچاق به شدت برخورد کنند هم باید مقاقات قضایی و دستگاه های ذی ربط و هم دولت باید اقدام جدی داشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: همه مسائل مربوط به واردات قابل سیاست گذاری از سوی دولت است و در اینجا اگر کالایی که ضرورتی به وارد شدنش نیست، وارد شود، می توان از دولت سوال پرسید که چرا تعرفه را به گونه ای تعیین کرده که با توجه به درصدش، در نهایت شاهد واردات عجیب و غریب به کشور باشیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: امروز یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه اقتصادی، قاچاق کالا است که می بایست از سوی دستگاه های مسئول به طور جدی و مؤثر اقداماتی انجام شود یعنی هم دولت و هم قوه قضائیه برخوردهای لازم در مواجه با این گونه مسائل را داشته باشند.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان