آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1397 - 1:54   |   کد مطلب: 32437
تبلیغات گسترده ای از سوی دولتی ها در کشور برای ارائه تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر با نرخ سود پایین شده است، با این وجود به دلیل بیان ناقص درباره چگونگی بهره مندی از این گونه تسهیلات، همچنان مردم سردرگم هستند، چرا که مشاهده شده، برخی افراد با مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات در نهایت با سود 16 درصدی روبرو می شوند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ چند هفته ای است و شاید چندماهی که گلایه های متقاضیان تسهیلات اشتغال  روستایی و عشایری از سوال پرسیدن و چندان جواب نگرفتن به سردرگمی ویژه ای تبدیل شده، تا جایی که عده ای حتی گلایه مندی های خود را هم که به اوج رسیده و به مسئولان انتقال داده اند باز جوابی دریافت نکرده اند

6 هزار میلیارد تومان یعنی یک و نیم میلیون دلار برای اشتغال روستایی در مجلس تصویب شود

در این باره «امیر خجسته» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: بیکاری در سطح کشور و البته در استان همدان موضوعی نیست که بی توجه به آن گذشت به ویژه معضل بیکاری در روستاها که سبب مهاجرت آنان به شهرها و کلان شهرها و در نهایت حاشیه نشینی شهرها شده است.

وی  اظهار کرد: با توجه به  این همه بیکاری طبق طرحی که دولت به مجلس داد و مجلس نیز آن را تصویب کرد قرار بر آن شد تا 6 هزار میلیارد تومان یعنی یک و نیم میلون دلار برای اشتغال روستایی در مجلس تصویب شود، به همین اندازه نیز بانک ها اعتبارات خود را برای ارائه تسهیلات پیش بیاورند.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس افزود: بهره گیری از این تسهیلات فرصت و موقعیت خوبی برای از برای روستاییان فراهم ساخته است که البته می بایست به طور دقیق برای مردم نحوه استفاده از آن از سوی متولیان امر شرح داده می شد.

خجسته همچنین به ارائه تسهیلات فراگیر برای کارخانه های دارای مشکل مالی نیز اشاره کرد و گفت: پیگیری هایی شده تا برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز سهم مهم از تسهیلات ارائه شود.

روستاییان از نحوه ارائه تسهیلات گلایه مند هستند

داستان به ارئه تسهیلات و خوشحالی های ظاهری ختم نمی شود، به دنبال این همه بوق و کرنا شدن تبلیغات دولت و ارائه این گونه تسهیلات، تبلیغات گسترده ای در سطح کلان در استان ها، شهرها و روستا انجام شد، اما با گلایه مندی هایی که دیده شده و بر خلاف آن همه تبلیغات، هستند روستاییانی که اطلاعات درستی از نحوه دریافت سهیلات ندارند، در گفت و گوهایی که انجام شده، روستاییان معترض هستند که به ما گفتند تسهیلات کم بهره بین چهار تا 6 درصد برای دریافت تسهیلات تعلق می گیرد، اما زمان قدم گذاشتن در این راه با تسهیلاتی با بهره 16 درصد و گاهی هم بالاتر روبرو می شویم.

این دست کشاورزان معتقد هستند که دولت آنان را خوشحال کرده که تسهیلات کم بهره می توانند دریافت کنندآ اما از آن سو در عمل با چنین تسهیلاتی روبرو نشدند.

اینکه 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری در نظر گرفته شده درست، اینکه تبلیغات گسترده هم شده درست، اما آیا کشاورزان از طرح هایی که این گونه تسهیلات شاملش می شود، مطلع شده اند یا نه؟! آیا تبلیغات به صورت کامل انجام شده یا تنها به کلیات پرداخت اند و جزئیات برای روستانشین ها ارائه نشده است؟!

اطلاع رسانی برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، گسترده، اما ناقص بوده است

در این باره «محمدرضا شهسواری» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: شاید تا حدودی اطلاع رسانی به صورت کامل انجام نشده و با این توقعات ایجاد شده در بین مردم،، مشکلاتی پیش آمده است.

وی اظهار کرد: برای ارائه تسهیلات ما چندین منبع مالی داریم که هر کدام برای پرداخت به متقاضیان ضابطه و دستورالعمل های خاص خود را دارد و برای هر کدام از این منابع، اعتباری نیز در راستای گروهی از طرح ها پیش بینی شده و به کار گرفته می شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: یکی از این منابع  تسهیلات پایدار توسعه اشتغال روستایی و عشایری است که برای طرح هایی که در شهرهای زیر10 هزار نفر جمعیت، طرح هایی که در نواحی صنعتی و یا در مناطق روستایی، عشایری و مرزی، هستند، تعریف شده است، که 10 عنوان گروه را شامل می شود.

شهسواری تصریح کرد: در توضیحات این گونه تسهیلات مشخص شده که چه گروه هایی می توانند از آن استفاده کنند و نرخ سودش به صورت تلفیقی است یعنی 50 درصد از اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی گرفته می شود، که سودی بابت آن دولت نمی گیرد و 50 درصد بقیه از منابع داخلی بانک ها گرفته شده که بانک ها نرخ سود معمولیشان را می گیرند و میانگین این دو تا سود می شود، نرخ سودی که متقاضی باید بپردازد که همان 9 درصد است، اگر آن یارانه ای را که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده هم به آن اضافه شود در نهایت نرخ سود این تسهیلات به هفت و نیم تا هشت درصد می رسد.

تسهیلات اشتغال روستایی، مؤثر و محرک برای فعالیت های اقتصادی است

وی با بیان اینکه، این اعتباری است که چارچوب آن مشخص شده و همه طرح های تعریف شده در آن هم می تواند از آن استفاده کنند، عنوان کرد: این تسهیلات اشتغال روستایی، مؤثر و محرک برای فعالیت های اقتصادی در نواحی تعریف شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: منبع مالی دیگر از محل اشتغال فراگیر تأمین می شودکه در این گونه تسهیلات، میزان یارانه ای که دولت به به آن می دهد کمتر است و چیزی در حدود در حد دو تا چهار درصد برای مناطق محروم و دو درصد هم غیر محروم، به این دلیل پرداخت این گونه تسهیلات فراگیر برای ارائه به متقاضیان انواع طرح ها بیشتر است و تعداد طرح های بیشتری می توانند از آن استفاده کنند و محدودیتی را که برای ارائه تسهیلات توسعه اشتغال روستایی است، ندارد.

ارائه تسهیلات رونق تولید برای واحدهای تولیدی مشکل دار برای احیا و یا توسعه تولید

شهسواری تصریح کرد: منبع دیگر مرتبط با رونق تولید است، تسهیلات رونق تولید به واحدهایی داده می شود که سابق بر این فعال بودند و در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش تعطیل هستند و یا طرح هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و با مقداری تزریق منابع می توانند به بهره برداری برسند و تولید خود را شروع کنند.

وی عنوان کرد: طرح هایی هم هستند که با ظرفیت کامل نمی توانند محصولات خود را تولید کنند که با همین دریافت تسهیلات رونق تولید، بر ظرفیت تولید خود می افزایند.

هم اینک سایت ثبت نام تسهیلات رونق تولید بسته شده است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر سایت ثبت نام تسهیلات رونق تولید بسته شده است، گفت: تا آن جا که مطلع هستم در حوزه کشاورزی 800 تا 900 نفر ثبت نام کردند و ظرفیت تکمیل شده و ما پیگیر هستیم تا متقاضیان از این گونه تسهیلات بهره مند شوند.

به جز تسهیلات اشتغال روستایی، مابقی منابع ارائه تسهیلات نرخ سود بالاتری در حدود 10 درصد بیشتر دارند/مشکل اصلی تبلیغات گسترده اما ناقص برای ارائه انواع تسهیلات است

شهسواری با اشاره به اینکه به جز تسهیلات اشتغال روستایی، مابقی منابع ارائه تسهیلات نرخ سود بالاتری در حدود 10 درصد بیشتر دارند، تأکید کرد: مشکل اینجاست که درباره بهره مندی متقاضیان از تسهیلات اطلاع رسانی گسترده اما ناقصی صورت گرفته است، به طوری که مردم تصور می کنند در همه زمینه ها می توانند از تسهیلات با نرخ سود 4 تا 6 درصد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب کسانی که برای دریافت تسهیلات رونق تولید هم ثبت نام کرده بودند، دیگر رغبتی به ادامه کار نداشتند، به تصور اینکه می توانند از تسهیلات با نرخ سود 6درصدی بهره مند شوند، در حالی که این تسهیلات خط و ربط خاص خودش را دارد یعنی کسانی که در رونق تولید ثبت نام کرده بودند، الزما نمی توانند از توسعه روستایی و عشایری استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفت: با این حال سال گذشته دولت به آنان قول داده بوده که در حد دو سه درصد یارانه به تسهیلات رونفق تولید بدهد و ما پیگیر هستیم تا از منابع استانی این موضوع تأمین و در اختیار طرح ها قرار داده شود و در نهایت آن فاصله نرخ سود بین تسهیلات اشتغال روستای و عشایری و تسهیلات رونق تولید که به بیش از 10 درصد هم می رسد، کم شود.

شهسواری تأکید کرد: صلاح بر آن بود تا در کنار آن همه تبلیغات گسترده برای تسهیلات با نرخ سود پایین اشتغال روستایی و عشایری جزئیات و چگونگی ریز به ریز طیف طرح هایی که می توانستند از آن بهره مند شوند، به صورت کامل گفته شود نه مانند اکنون که توضیحات ارائه شده ناقص است.

اطلاع رسانی گسترده، اما ناقص، دست مردم را در پوست گردو گذاشت

به گزارش رودآور؛ همان طور که گفته شد، تبلیغات گسترده ای از سوی دولت و به تبع استانداران، فرمانداران و به ویژه بخشداران و دهیاران در مناطق روستایی برای ارائه تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر با نرخ سود پایین شده است، با این وجود به دلیل بیان ناقص درباره چگونگی بهره مندی از این گونه تسهیلات، همچنان مردم سردرگم هستند، چرا که مشاهده شده، برخی افراد با مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات در نهایت با سود 16 درصدی روبرو می شوند. 

امید آن که دولت برای جلت اعتماد مردم و دادن امید به جامعه قدم های مؤثری برای رفع چنین مشکلاتی بردارد.

در این زمینه بخوانید: 
کارآفرینان روستایی با تهدید ورشکستگی و مهاجرت به کلان شهرها روبر هستند
مانع تراشی بر سر راه کارآفرینان/تسهیلات اشتغالزایی روستایی کم بهره در عمل اجرایی نمی شود!/دو سال دوندگی و در آخر وامی که دریافت نشد

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان