آخرین اخبار

3. بهمن 1396 - 0:12   |   کد مطلب: 32505
به تازگی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان در دستورالعملی گفته که "عیادت ازجانبازان و بازدید از گلزارشهدا برای دانش آموزان پیش دبستانی و اول،دوم دبستان درمدارس همدان ممنوع می باشد"، این موضوع با واکنش هایی از سوی اقشار مردم و به ویژه خانواده شهدا و جانبازان روبرو شده است و آن را رخنه نگاه سکولار به حوزه تعلیم و تربیت می دانند و اجرای زیرپوستی سند2030.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ پنج، شش ساله که بودم، گاهی اوقات به ویژه در زمستان ها، برق خانه یمان می رفت، آن وقت ها مانند امروز وسایلی روشنایی مدرن نبود، پدرم، چراغ علاءالدین را روشن می کرد و خود در تاریکی گوشه ای از خانه می نشست، تا من و دیگر خواهر و برادرهایم دور چراغ جمع شویم و تاریکی را کمتر احساس کنیم، من از تاریکی می ترسیدم، خواهرم مرا در آغوش گرفته و قصه پیامبران را تعریف می کرد، آنقدر زیبا از مهربانی و عطوف پیامبران و ائمه می گفت، که من هر شب آرزو می کردم، برق ها برود و من در آغوش گرم خواهر بزرگترم به شنیدن داستان پیامبران بنشینم.

این ماجرا گذشت تا چند سال اخیر، گفتند فیلم سینمایی تماشایی خوبی بر روی پرده های سینما اکران می شود، "محمد رسول الله(ص)"، بی صبرانه برای دیدن آن لحظه شماری می کردم، فیلم تماماً جنبه عطوفت، رأفت و مهربانی نبی مکرم اسلام(ص) را به تصویر می کشید، اینجا و در این بخش کمی توقف کرده و به سراغ دستورالعمل ها و بخشنامه های آموزش و پرورش می رویم.

صدور یک دستورالعمل جنجالی از سوی آموزش و پروش همدان

این روزها هر روزشاهد اتفاقی جدید در آموزش و پرورش هستیم، روزی می آیند درس حسین فهمیده را از کتاب های درسی حذف می کنند و روزی دیگر در پیک های نوروزی حرف از حقوق شهروندی می زنند و برجام برجام می کنند، می گویند رعایت حقوق شهروندی است و می بایست موضوعاتی همچون برجام را هم دانش آموزان باید بدانند، اما اجازه نمی دهند که دانش آموزان آزادانه خود انتخاب کنند که آیا برای بازدید از گلزار شهدا بروند یا نه!

در یکی از آخرین دستورالعمل های آموزش و پرورش استان همدان شاهد هستیم که «مصطفی خزائی» مدیر کل آموزش و پررورش استان همدان در بخشنامه ای چند بندی درباره اردو و بازدیدهای دانش آموزی مطالبی را ذکر کرده که بند دوم آن قابل تأمل است، او گفته که "عیادت ازجانبازان و بازدید از گلزارشهدا برای دانش آموزان پیش دبستانی و اول،دوم دبستان درمدارس همدان ممنوع می باشد."

آیا نمی شود رسم مردانگی، شجاعت، عطوفت، مهربانی و خانواده دوستی و به ویژه میهن دوستی  را از دفاع مقدس بیرون کشید و برای دانش آموزان بیان کرد؟

هنوز علت اصلی این تصمیم گیری مشخص نشده است، اما آیا دفاع مقدس همه اش خشونت بود؟، آیا دفاع مقدس مهربانی پشت جبهه ها را نداشت؟ عطوفت کودکان و قلک های آنان که برای رزمندگان شکسته می شد؟ آیا قرار است دانش آموزان را تنها برای دیدار جانبازان اعصاب و روان ببرند که ممنوعیت ایجاد می کنند؟ آیا قرار است از جانبازی که برای دیدارش رفته اند به یک باره بخواهند جلوی چشمان دانش آموزان پاها یا دست های مصنوعی خود را بیرون بیاورد تا آنان روحیه یشان خراب شود؟! مگر دفاع مقدس همه اش خشونت بود؟ آیا نمی شود رسم مردانگی، شجاعت، عطوفت، مهربانی و خانواده دوستی و به ویژه میهن دوستی  را از دفاع مقدس بیرون کشید و برای دانش آموزان بیان کرد، همچون خواهری دلسوز؟

ممنوعیت بازدید از گلزار شهدا برای دانش آموزان پایه اول ودوم؛ پاک کردن صورت مسئله یا اجرای زیرپوستی سند 2030
مگر قرار است چه چیزی به دانش آموز گفته شود که برخی ها ین گونه دستورالعمل صادر می کنند؟! و به جای بیان جذابیت ها به بهانه دوری از خشونت طلبی صورت مسئله را پاک می کنند.شاید این گونه دستورالعمل ها اجرایی کردن زیرپوستی سند 2030 باشد وکه البته علت اصلی آن هنوز مشخص نشده، اما اینجا سوال بسیار از مسئولان متولی امر است و بس.

آشنایی هر فردی با مفاهیم دفاع مقدس لازم است اما باید به شیوه ای درست و متناسب با سن و سال افراد بیان شود/ضرورت توجه به ذهن پرسشگر کودکان

در این باره نانکلی یکی از شهروندان تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: آشنایی دانش آموزان از هر مقطعی با فداکاری های جنگ لازم است تا در بزرگسالی با مفهوم دفاع مقدس آشنا شود، اما نحوه بیان این آشنایی ها هم خود موضوعی است که باید به درستی به آن پرداخت و صاحبان اندیشه و نظر با بیان شیرین خود آن بخش از دفاع مقدس را به شکلی استادانه برای کودکان بازگویی کنند که هم ذهن پرسشگر آنان را پاسخگو شوند و هم اینکه روحیه آنان را حفظ کنند.

وی اظهار کرد: به طور قطع آن جانبازی که به دیدارش رفته اند می تواند با بیانی شیوا و قصه گونه مطالب را بگوید، و این گونه بی تردید برای دانش آموز جذابیت بالایی دارد.

باید به صورت حساب شده با کودکان به گفت و گو نشست

نانکلی افزود: حالا اگر کودکی جابنازی را در خیابان ببنید واز معلم یا مادرش سوال کند چه؟ آنجا شاید آن مادر و آن معلم ترفندهای بیان حقایق به شیوه ای زیبا را ندانند و ناخواسته مفاهیمی از شجاعت به کودکان انتقال دهند که نتیجه معکوس بگیرند، اما اگر به صورت حساب شده برای کودکان مطالب گفته شود بسیار هم عالی است.

چرا باید با صدور چنین دستورالعمل هایی بین نسل ها این همه فاصله ایجاد کنیم؟!

وی تصریح کرد: آشنایی کودکان با این موارد هم بد نیست چون آینده به دست این آینده سازان است، چرا باید اینقدر فاصله بین نسل ها ایجاد کنیم، آنان باید با برخی موارد آشنا شوند و البته مجدد تأکید می کنم به شیوه ای مناسب.

شهروندی دیگری هم عنوان کرد: چگونه می شود که برخی از خانواده ها کودکان خود را هزار قلم آرایش می کنند و با هزار تیپ و قیافه به مجالسی آنچنانی می برند و عکسایی همچون هنرپیشگان هالیودی از کودکان خود در آتلیه ها می گیرند اما بیان حقایق زندگی را برایشان سخت می کنند؟!

رخنه نگاه سکولار نگاه سکولار به حوزه تعلیم و تربیت

یکی از شهروندان همدانی هم عنوان کرد: این گونه تصمیمات شاید نتیجه نگاه سکولار به حوزه تعلیم و تربیت باشد، یعنی تا این اندازه که آمده اند و گلزار شهدا را در حد یک محل خشن و آزار دهنده روح کودک معرفی کرده اند؟!این دستورالعمل درحالی که امام می فرمایند "همین مزار پاک شهیدان دارالشفای عاشقان است." 

 اگر والدین رضایت نداشتند فرزندشان در کلاس ریاضی شرکت کند تکلیف چیست؟!

وی اظهار کرد: یا اینکه شرکت در راهپیمایی و نمازجمعه نیازمند رضایت نامه ی والدین است! پس اگر بعد از این دانش آموزی والدینش موافق ورزش کردنش نبودند، نباید در مدرسه ورزش کند، یا اگر والدین رضایت نداشتند فرزندشان در کلاس ریاضی شرکت کند تکلیف چیست؟!

مدیریت آموزش و پرورش استان از خانواده شهدا و جانبازان باید عذرخواهی کند/باستی وزیر هم در این زمینه از سوی نمایندگان انقلابی استیضاح شود

این شهروند همدانی تأکید کرد: جنبش بیدار دانشجویی و رسانه های آگاه انقلابی استان باید از مدیریت آموزش و پرورش استان به خاطر این اقدام از خانواده ی معظم 230000 شهید کشور و 8000 شهید استان، جانبازان عزیز و خانواده های صبورشان عذر خواهی کند و این ابلاغیه را اصلاح کند.

وی عنوان کرد: بایستی از وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به ویژه خجسته، حاج بابایی، پورمختار، رنجبرزاده، مفتح که خودشان از ایثارگران عزیز و خانواده معظم شهدا هستند توضیح خواسته شود و استیضاح شود.

این شهروند همدانی ادامه داد: کشور عزیزان ایران بعد از گذشت حدود 40سال از انقلاب اسلامی نباید محل محمل بافی و صدور ابلاغیات رسمی این گونه ای شود که به نوعی همسو با رسانه های غربی باشد.

وی تأکید کرد: عاجزانه به عنوان یک شهروند از همه دوستان و صاحبان قلم و تریبون درخواست کرد به این ابلاغیه واکنش انقلابی نشان دهند و بی تفاوت نباشند.

به گزارش خبرنگار رودآور، با توجه به واکنش های مردمی درباره اقدام اخیر و دستورالعمل جنجالی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان که زمینه ساز رنجش خانواده های شهدا و جانبازان شده است، بر خود فرض دانستیم مطالب گفته شده از سوی شهروندان بدون کم و کاست منتقل شود و امید پاسخگویی مسئولان را در این باره داریم.
به زودی اخبار تکمیلی و نظرات مسئولان متولی امر و دیگر واکنش ها در همین سایت منتشر می شود.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان