آخرین اخبار

9. بهمن 1396 - 8:43   |   کد مطلب: 32624
از سیر تا پیاز چرایی رد لایحه بودجه97 از زبان نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:
عدم شفافیت درآمدها و هزینه های دولت در لایحه بودجه 97/ ابهام بزرگ؛ جای خالی درآمد 860 هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی
نائب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه شفافیت، درآمدها و هزینه های دولت در لایحه بودجه97 وجود ندارد، گفت: در مجلس تنها یک سوم بودجه کل کشور رسیدگی می شود، در حالی که یکی از ابهامات بزرگ، درآمد 860 هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی است که در بودجه 97 نیامده و از آن سو نیز شاهد تبعیض در رشد مثبت و منفی اعتبارات استان ها در لایحه هستیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روزگذشته در اقدامی کم سابقه کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور با اکثریت آراء‌ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رد شد، به گونه ای که وکلای ملت با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ مخالف و ۹ ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به این لایحه رای منفی دادند.

درباره چند و چون و چرایی رأی منفی عمده نمایندگان به لایحه بودجه 97 به گفت و گو «ابوالفضل حسن بیگی» نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشستیم.

در کمیسیون تلفیق به پیشنهادت و انتقادات کمیسیون های مجلس درباره لایحه بودجه97 رسیدگی نشد

حسن بیگی در این باره به خبرنگار رودآور؛ گفت: در صحن علنی مجلس آن انتظاری که می رفت تغییرات و اصلاحات بر روی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق شاهد باشیم نبود، چرا که پیشنهادات و انتقادات سایر کمیسیون ها به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد، اما ر عمل در زمان رسیدگی آن مواد و تبصره ها که قرار بود اصلاحات و تغییراتی روی دهد، انجام نشد.رسیدگی نشده 

وی اظهار کرد: از این رو لایحه بودجه97 در مجلس در رزمان أی گیری با چالش هایی روبرو شد و با وجود آن که با رأی منفی به آن احتمال بروز برخی مشکلات از جمله به دراز کشیدن مراحل تصویب آن را هم در پیش داریم، با این وجودد مقرر شد طی 72 ساعت، لایحه طبق قانون به کمیسیون تلفیق بازگرد و کمیسیون و نمایندگان پیشنهادت خودشان را مطرح کنند و اصلاحیه انجام شود.

عمده نمایندگان خواستار اجرای قوانین درباره حقوق های بازنشستگان همچون سال 96 هستند

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آنچه که بیشتر قابل لمس بود و احساس می شد که نمایندگان آن را غیرممکن و غیر قابل اصلاح در صحن علنی می دانستند و تأکید داشتند که باید لایحه مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود، موضوعاتی بسیاری بود از جمله موضوع بازنشستگان و به ویژه بازنشستگان آموزش و پرورش که در عمل این روزها به شدت با توجه به درآمد پایینشان در رنج هستند و در لایحه موضوع آنان به درستی مطرح نشده بود.

بودجه اشتغال سال آینده کفاف رفع مشکل بیکاری را نمی دهد/سود بانکی در بودجه بالا در نظر گرفته شده

حسن بیگی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی رأی منفی عمده نمایندگان به لایحه بودجه97،  موضوع اشتغال است، اشتغال یکی از مباحث مهمی است که با این مبلغی که دولت در لایحه بودجه سال آینده گذاشته و تعیین کرده، یعنی 60 هزار میلیارد تومان نمی توان مشکل اصلی کشور را حل کنند.

وی عنوان کرد: همچنین مشاهده شد که سود بانکی بالا است و با وجود آن که ما از تورم 30 تا 40 درصد به حدود 9 درصدرسیدیم، به طور طبیعی هم می بایست سود بانکی پایین بیاید تا سرمایه گذار بتواند سرمایه بیشتری بیاورد و در این رابطه مشکل اشتغال را نیز برطرف کند که با توجه به سود بالای بانکی اجرایی شدنش دچار مشکل می شود.

مخالفت مجلسی ها با واگذاری بودجه دو حوزه حقوق و مزایای  آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان ها

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: دغدغه دیگر نمایندگان آن بود که بخشی از حقوق و مزایایی ویژه آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان ها واگذار شده، استنباط آنان بر این بود شاید برخی از استان ها با کمبود و کاهش نقدینگی مواجه شوند و حقوق و مزایا به تأخیر بیافتد، از این رو نمایندگان خواستار بودند که این مسائل مثل بودجه 96 در سطح ملی انجام شود.

معلوم نیست در بودجه 97، مازاد افزایش قیمت نفت به کجا واریز می شود

حسن بیگی همچنین اظهار کرد: پیش بینی ها بر این است که قیمت نفت بالا می رود اینجا هم مشخص نشده که مازاد این پول قرار است در چه سطحی و برای چه برنامه هایی تقسیم شود، قانون گذار می گوید در هر شرایطی مازاد درآمد یا در صندوق توسعه ملی یا در خزانه بر اساس مصوبه های قانون واریز شود چرا که طبق همین قوانین، قانون گذار می بایست اجازه بدهد که مازاد رآمد هم در تولید نفت و هم در ازفایش قیمت نفت صرف چه اموری شود.

وی عنوان کرد: موضوع نگران کننده بعدی درباره صندوق ذخیره ارزی بود، فلسفه ایجاد این صندوق برای ریخته شدن  مازاد درآمد ارزی کشور به آن و در نهایت ارائه تهسلات و توسعه بخش خصوصی است که در این باره نیز شفاف سازی نشده است.

تبعیض در رشد مثبت و منفی اعتبارات استان ها در لایحه بودجه97

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با وجود آن که رییس مجلس توضیحات بسیاری دادند که اطلاحات در صحن مجلس انجام شود، اما عمده نمایندگان قانع نشدند، چرا که برخی از استان ها با رشد اعتباراتی بسیار زیاد روبرو بودند و برخی دیکر هم با رشد اندک، از این رو شاهد تبعیض هایی بودیم.

درباره افزایش حقوق و دریافت مالیات ها موضوع عدالت وجود ندارد

حسن بیگی تصریح کرد: موضوع بسیار نگران کننده بعدی در لایحه بودجه 97، بحث عدالت و مساوات در افزایش حقوق و  مسئله پلکانی بود و این واژه پلکانی درباره حقوق ها، استنباط نمایندگان از ماجرا بود که نوع ازفایش حقوق را خلاف عدالت می دانند، پیشنهاد نمایندگان بر این است که همه گروه ها آن درصدی که دولت اعلام کرده افزایش حقوق داشته باشند که در بودجه 97 لحاظ نشده است.

وی گفت: همچنین در موضوع مالیات می بایست نسبت به عدالت عملیات دریافت مالیات ها برنامه ای مناسب تدوین شود، نه اینکه بگوییم بحث پلکانی است و مالیات برای عده ای باشد و عده ای نباشد، در این بحث هم دغدغه هایی در مجلس وجود دارد که تصمیم گیری را دشوار کرده است چرا که ما دنبال مساوات نیستیم دنبال عدالت هستیم، بنابراین درباره موضوع مطرح شده، عدالت این گونه نیست که در یک سطح برای عده ای حقوق را افزایش دهیم و برای دیگری کاهش دهیم و دیا در مالیات می بایست آنانی که دارای درآمد بیشتری هستند مالیات بیشتری پرداخت کنند و آنانی که درآمد کمتری دارند، طبق عدالت، مالیات کمتری بپردازند.

ابهام بزرگ؛ درآمد 860 هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی در لایحه بودجه 97 نیامده/در مجلس تنها یک سوم بودجه کل کشور رسیدگی می شود

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ابهام بزرگ بعدی در لایحه بودجه97 موضوع درآمد شراکت های دولتی است که در بودجه نمی آید، با وجود آنکه یک میلیون و 200 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 97 از درآمد شرکت های دولتی باید لحاظ می شد، شاهد هستیم که تقریباً 380 هزار یا 400 هزار میلیارد تومان در صحن مجلس آمده و قرار است اینجا مصوب شود، بنابراین بودجه 860 هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی در صحن مجلس برای بررسی نیامده است.

حسن بیگی اظهار کرد: در حالی که این درآمدهایی است که برای شرکت های دولتی حاصل می شود، از جمله درآمدهای حاصل از آب، برق، گاز و تلفن و  پخش نفت و شرکت های بزرگ دیگر درآمدزای دولت می بایست در مجلس بررسی و رسیدگی شود، اما این گونه نیست و ما تقریباً یک سوم بودجه کل کشور را رسیدگی می کنیم.

آیا بار سنگین تورم تحمیل شده بر مردم ناشی از اعتبارات شرکت های دولتی است؟!

وی تأکید کرد: نمایندگان مردم نظرشان بر این است که اگر یک ماه یا حتی دو ماه بررسی لایحه بودجه 97 زمان ببرد، برای یک بار هم شده به درستی این موضوعات بررسی شود که این همه اعتبارات سنگینی که در رابطه با شرکت ها وجود دارد چگونه هزینه می شود تا شاید بررسی شود که آیا بار سنگین تورم از کانال همین شرکت ها بر کشور و مردم تحمیل می شود یا نه؟!

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به طور طبیعی شرکت های دولتی با این موضوع مقابله می کنند و مقداری کار سخت است ولی اگر که قرار باشد الان موضوعی به این مهمی مطرح نشود، کار از دست مجلس و خارج می شود و این احتمال وجود دارد که سال های آتی نتوانیم جلوی تورم را بگیریم و با مشکلات و سختی هایی بسیار دیگری مواجه می شویم.

حسن بیگی تأکید کرد: نمی شود که حق بیش از 80 میلیون نفر از کشور را برای افرادی که در این شرکت ها مشغول به کار هستند نادیده بگیریم باید در اینجا عدالت هم به درستی اجرا کنیم.

بودجه عمرانی لایحه بودجه سال 97 مناسب نیست

وی همچنین با بیان اینکه بودجه عمرانی در بودجه سال آینده مناسب نیست، گفت: در بودجه سال 97 دولت به موضوع بودجه عمرانی کم توجه داشته است، در حالی که اگر کارهای عمرانی انجام نشود، زیرساحت های کشور با مشکلات مواحه می شوند.

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: مسئله دغدغه آور بعدی موضوع اوراق قرضه است که در این حوزه، بانک ها را روز به روز با مشکل مواجه کرده است، نمایندگان نظرشان بر این است که ما درآمدی که از محل صادرات نفت و همچنین افزایش قیمت نفت به دست می وریم بیاید و در اختیار بانک ها و برای پرداخت بدهی دولت به بانک ها مورد استفاده قرار گیرد که حجم اوراق قرضه روز به روز افزایش پیدا نکند اما در بودجه این مسئله توجهی به خود ندیده است.

به گزارش رودآور، حال باید منتظر ماند و دید این همه ابهاماتی که در لایحه بودجه 97 مشاهده شده، از سوی متویان امر اصلاح می شود و یا مجلسی ها در نهایت در جلسات بعدی همچون برجام در 20 دقیقه آن را تصویب می کنند!

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان