آخرین اخبار

21. بهمن 1396 - 20:54   |   کد مطلب: 32839
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با تأکید بر اینکه از نمودهای کم کاری یا عدم کارآمدی بانک مرکزی، افزایش نرخ ارز است، گفت: زمانی که نرخ ارز گران می شود، یعنی ارزش پول توی جیب مردم کاهش می یابد و آن کسی که در روستا است و شاید رنگ دلار را برای یک بار هم به خود ندیده، ارزش پول جیبش کم می شود و اینجاست که بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

«محمدمهدی مفتح» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با اشاره به نوسانات قیمت ارز در کشور به ویژه در ماه های اخیر، گفت: دولت مؤظف است دلار را به قیمت روز بفروشد و به همان قیمت وارد خزانه کند، این نیست این وسط پولی گم شود و اگر به طور مثال سه هزار و 500 تومان برای هر دلار نوشته شد و دولت سه هزار و 600 تومان آن را فروخت و این 100 تومان اینجا گم شود بلکه حسابدارش مشخص است.

وی اظهار گرد: مجلس نمی تواند نرخ دلار را مشخصاً تعیین کند، چرا که در قانون برنامه گفته شده که رژیم ارزی ما، رژیم شناور مدیریتی شده است، یعنی سابق بر این رژیم ارزی رژیم ثابت شده بود و در آن زمان به طور مثال بخشنامه می شد هر دلار هزار تومان فروخته شود و طبق این نرخ هم اگر کسی بیشتر با کمتر می فروخت مجازات می شد، در حالی که اکنون، این تعیین نرخ با رژیم ارزی شناور شده یعنی متناسب با عرضه و تقاضا است و دولت باید مدیریت کند ولی شناور آن مدیریت شده است.

قیمت دلار در توجیه پذیری صادرات یا واردات و تورم تأثیر می گذارد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: این بدان معنا است که بانک مرکزی مؤظف است با شاخص های اقتصادی ما بگوید چه قیمتی مناسبترین قیمت برای دلار در اقتصاد است، چرا که قیمت دلار در توجیه پذیری صادرات یا واردات تأثیر می گذارد.

مفتح عنوان کرد: متغیر نرخ دلار در اقتصاد ما یک متغیر تعیین کننده و سرنوشت ساز در عمق قیمت ها است و در تورم  و حتی در زندگی آن فرد روستایی که در یک روستای دور افتاده زندگی می کند و شاید نام دلار را هم نشنیده باشد تأثیر می گذارد، پس این موضوع مهم است که دلار چه نرخی داشته باشد.

وی اظهار کرد: در اینجا گفته شد تا کارشناس باک مرکزی تعیین کند دلار با چه نرخی مناسب فروخته شود و دلار را در این نرخ با مکانیزم عرضه و تقاضا مدیریت کند، بنابراین به راحتی می تواند بازار را مدیریت کند.

بانک مرکزی باید پاسخگوی افزایش نرخ ارز در کشور باشد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان کرد: در این روزها که دلار گران شده است، به نظر بانک مرکزی اولین سازمانی است که پاسخگو باشد، که چرا اوضاع و احوال این گونه شده است؟ آیا به مصلحت اقتصاد ما نرخ دلار این میزان است؟ و چرا رها کرده است؟

مفتح ادامه داد: روحانی در مصاحبه خودش گفته که افزایش قیمت دلار به دلیل تأمین کسر بودجه نیست، حالا باید سوال پرسید که بانک مرکزی به چه دلیلی نمی تواند نرخ دلار را کنترل کند؟

برنامه های اقتصادی در کشور، برنامه های مستمر که به نتیجه برسد نیست

وی تأکید کرد: متأسفانه برنامه های اقتصادی ما در کشور برنامه های مستمر که به نتیجه برسد نیست، هر کدام از این برنامه های اصلاحی اقتصاد، فشار سنگینی را بر اقتصاد می آورد تا اصلاح شود، ما یکسان سازی ارز را سال ها است داریم و از زمان نوربخش که رییس کل بانک مرکزی بود این موضوع یکسان سازی نرخ ارز بحث می شد و در مقاطع مختلف هزینه ای هم بر اقتصاد ملی وارد کردیم ولی هنوز مشاهده می کنیم که نرخ ارز ما متغیر است.

با افزایش نرخ ارز در کشور، قدرت خرید مردم کاهش می یابد/از نمودهای کم کاری یا عدم کارآمدی بانک مرکزی، افزایش نرخ ارز است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: زمانی که نرخ ارز گران می شود، یعنی ارزش پول توی جیب همه ما کاهش پیدا می کند، آن کسی که در روستا است و همان گونه که گفته شد شاید رنگ دلار را برای یک بار هم به خود ندیده است، ارزش پول جیبش کم می شود و اینجاست که بانک مرکزی باید متوجه و حساس باشد و اقدام کند.

مفتح تصریح کرد: افزایش نرخ ارز بر روی تورم بسیار تأثیر می گذارد و بانک مرکزی باید به طور دقیق مدیریت کند، این گونه افزایش قیمت ارز در حقیقت  یکی از نمودهای کم کاری یا عدم کارآمدی بانک مرکزی است.

وی افزود: این وضعیت نرخ ارز زمینه ساز خدشه دار شدن ثبات اقتصادی ما و در نهایت خدشه دار شدن قدرت خرید مردم شده است و به طور کامل به نفع کسانی که ثروت و مال دارد

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان