آخرین اخبار

23. بهمن 1396 - 15:46   |   کد مطلب: 32859
حاتمی کیا گفت"من فیلمساز وابسته‌ام من فیلمساز این نظامم، من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از سبکه سه شکایت به خدا می‌برم، من افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته‌ام و ..." همین حرف ها کافی بود تا موج حمایت های اقشار مختلف از سردار سینما حتی توسط کاربران شبکه های اجتماعی نمایان شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شامگاه روز گذشته بود که جشنواره فیلم فجر به کار خود پایان داد و عنوان بهترین کارگردانی به فیلم به وقت شام از ابراهیم حاتمی کیا رسید و حاتمی کیا هنگام دریافت تندیس خود گفت: «من فیلمساز وابسته‌ام من فیلمساز این نظامم. من 30 سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست !

باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام هستند. افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از سبکه سه شکایت به خدا می‌برم !

حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای «به وقت شام» گریه کردم اما اُف بر آن کسی که می‌گوید این فیلم کمدی است .

من افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته‌ام و افتخار می‌کنم بابت ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی هدیه گرفتم .»

همین حرف ها از این کارگردان انقلابی کافی بود که موج حمایت های خانواده های شهدای مدافع حرم، برخی منتقدان سینما و کاربران فضای مجازیو شبکه های اجتماعی را به دنبال خود داشته باشد، چرا که اینان معتقد هستند جدای از پرداختن به نقد فیلم، سوژه فیلم به وقت شامریال سوژه ای انقلابی و در پداست از مدافعان حرم بود.

* تحمل برخی کارهای فرهنگی برای عده ای سنگین است و به آنان برمی خورد/اگر شهدای مدافع حرف نبودند، معلوم نبود سرنوشت ما چگونه ختم می شد

در این باره «سمیرا حمیدی‌نامدار» همسر شهید مدافع حرم «محسن فانوسی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: به نظر می رسد موضوع مدافعان حرم در جامعه برای یک عده از مسئولان گرفته تا مردم عادی هنوز به درستی تبیین نشده است، رفتن مدافعان حرم برای دفاع از اعتقاداتشان شده مثل یک بازیچه ای که که گویا یک عده جوان با زندگی خود بازی می کنند؟ و این گونه تصور می کنند! آیا مگر چنین چیزی امکان دارد؟

وی اظهار کرد:  حالا کارگردانی از آن همه شجاعت و رشادت ها فیلمی تهیه می کند، برخی می آیند و انتقاد می کنند و برخی دیگر تنها احساس ترحم نسبت به شهدای مافع حرم به آنان دست می دهد.

همسر شهید فانوسی افزود: برای خانواده شهدای مدافع شاید رسیدگی هایی باشد، اما آیا آن جایگاهی که یک پدر و یا یک همسر می تواند برای خانواده اش داشته باشد باز می گردد؟ شهادت شهدای مدافع حرم به مراتب به گونه ای دیگر نسبت به شهدای جنگ تحمیلی است، این شهدا در خارج از کشور برای جلوگیری از فاجعه ای که می توانست در داخل کشور رخ دهد رفتند و شجاعانه مبارزه کردند و همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند اجرشان به اندازه اجر دو شهید است.

اگر شهدای مدافع حرف نبودند، معلوم نبود سرنوشت ما چگونه ختم می شد

حمیدی نامدار تصریح کرد: شهدای مدافع حرم در عمل حفاظت از دین و اعتقاداشان را نشان دادند ولی یک عده باور ندارند که اگر این شهدا نمی رفتند و دفاع نمی کردند نه تنها ایران اسلامی بلکه بسیاری دیگر از کشورها دستخوش جنگی می شد که معلوم نبود سرنوشتش چه می شود.

تحمل برخی کارهای فرهنگی برای عده ای دشوار و سنگین است و به آنان برمی خورد

وی عنوان کرد: متأسفانه در اوضاع و احوال جامعه ما زمانی که کار فرهنگی برای شهیدا انجام می شود از یک سو شاهد هستیم که تحملش برای برخی دشوار است، اما در مسیر انجام کار فرهنگی به طور حتم هر عملی به عده ای بر می خورد و تحمل کردن واقعیت ها برایشان سنگین است چرا که نمی خواهند واقعیت ها را ببیند، حالا کارگردانی می آید و فیلمی می سازد و باز به برخی برمی خورد.

همسر شهید فانوسی ادامه داد: کار فرهنگی اجر و جهادش بالاتر از جهادی است که شهدا می جنگند، اما باید برای شهدا رفتاری زینب گونه داشته باشیم، اقدام حضرت زینب(س) در گودال قتلگاه و رسالت زینبی اش بر کسی پوشیده نیست، گرچه من نیز بارها پس از شهادت همسرم حرف ها شنیده ام، اما باید گفت هیچ گاه خون شهدا پیایمان نمی شود.

*«به وقت شام»آغازگر نمایش مجاهدت مدافعان حرم در قالب هنر است/تهیه فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم زحمت بالایی می طلبد

همچنین سید محمد حسینی عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه آرمان با بیان اینکه دفاع مقدس گنج پایان ناپذیری است که باید از ظرفیت های آن برای مدت طولانی استفاده کرد،گفت: باید همه ابزارهای هنری مانند کتاب، تئاتر، فیلم و انیمیشن را به کار گرفت تا همه رشادت ها، غیرت ها و همتی که وجود داشت، برای نسل جوان تبیین شود تا بدانند پدرانشان چه فداکاری هایی انجام دادند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصریح کرد: برخلاف دوران قاجار و پهلوی که هرگاه نزاع و جنگی با کشورهای همسایه بود، برخی از خاک کشور را از دست دادیم اما در هشت سال دفاع مقدس، علیرغم اینکه دشمن ما تنها صدام و حزب بعث نبود بلکه همه ارتجاع عرب وکشورهای اروپایی و آمریکا از آن حمایت و تجهیزش می کردند، فرزندان دلیر این کشور در مقابلش ایستادند و صحنه های افتخارآمیزی ایجاد کردند.

وی ابراز کرد: بنابراین باید این فرهنگ ایثار، گذشت و روحیه شهادت طلبی به فرزندان ما و همچنین به همه دنیا منتقل شود که باعث غرور و مباهات است و هرمقدار کار هنری دراین زمینه انجام شود، کم است.

حسینی اظهار داشت: علاوه بر دفاع مقدس، بحث مدافعین حرم را هم داریم که فیلم آقای حاتمی کیا با عنوان "به وقت شام" در خصوص دفاع از حرم اهل بیت ، مجاهدت مدافعان حرم و همچنین ضرورت حضور در سوریه و عراق است که کمتر در این خصوص کار شده بود و این فیلم به نوعی آغازگر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد کشور در دولت نهم بیان کرد: امیدواریم دیگر هنرمندان متعهد نیز به این حوزه وارد شده و در قالب جذاب هنر، پاسخگوی کسانی باشند که در خصوص لزوم حمایت ما از مردم سوریه و لبنان ابهامات و سوالاتی ایجاد می کردند؛ قطعا در قالب هنر به خوبی می توان به این مسائل پرداخت و حقانیت و مظلومیت نظام اسلامی کاملا آشکار کرد. 

وی تاکید کرد: باید از هنرمندان و فیلمسازانی که دراین حوزه ها وارد می شوند، تشکر کنیم چرا که کار بسیار دشواری است که با صحنه های جنگ و درگیری سروکار دارد و با یک کار معمولی یا آپارتمانی که هزینه چندانی ندارد و در ظرف مدت کوتاهی آماده می شود، فرق دارد و هم تحقیقات درخصوص آن و هم فیلمبرداری و تدوین آن زحمات بسیاری می طلبد.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: همانطور که سردار حاج قاسم سلیمانی از آقای حاتمی کیا برای چنین اثری تشکر کردند، دیگران هم باید قدردان این نیروها باشند که چنین زحماتی کشیدند.

بعد از این سخنان طوفانی، موج حمایت ها از این کارگردان انقلابی در فضای مجازی شروع شد و کاربران با هشتگ من وابسته هستم حمایت خود را از "موج انقلابی سینمای ایران" که به عقیده آنها اینبار توسط حاتمی کیا با فیلم به مقصد شام احیا شده بود اعلام کردند.

*رییس رسانه ملی: حق با ابراهیم حاتمی‌کیا است

ناگفته نماند که علی عسکری رییس رسانه ملی هم در گفت و گویی با فارس گفته بود که در برنامه هفت اشتباه کردند و تذکر لازم در این خصوص داده شده است؛ در این زمینه حق با ابراهیم حاتمی کیاست.

وی اظهار کرد: از سردار حاج قاسم سلیمانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از ساخت این فیلم ارزشمند حمایت کردند سپاسگزاری می‌کنم.

*ابراهیم را وسط آتش دیدم!

همچنین «احمد بابایی» در پاسداشت ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان «به وقت شام» در یادداشتی نوشت؛ ابراهیم را وسط آتش دیدم! چشم‌هایش تلاطم داشت... او خوب می‌دانست که هنرش هزینه‌بردار است. او بعد از سی سال روی سِن رفتن، می‌دانست که اثر هنرمندان استشهادی (چون آوینی)، مثل کشتی نوح است که تا موج طوفان نرسیده، درگیر استهزاء اراذل فرهنگی و سیاسی خواهد شد؛ او خوب می‌دانست که کشتی هنر در ساحل گیشه، امن‌تر است اما کشتی نوح برای طوفان‌ها ساخته می‌شود! ابراهیم، از هنرش کشتی نوح ساخته بود. کشتی نوح، را با ساحل گیشه چه کار!؟

هنرمندی که خود را وابسته به نظامِ شهدا می‌داند، در صورت لزوم، عملیات استشهادی خواهد کرد. ققنوسِ شهید آوینی، «حاج کاظمِ» سینمای ما، ابراهیم، در اوج هنرمندی و رندی، درست وسط آتشِ استهزاء و درست وسط طوفانِ بی‌غیرتیِ مسندنشینان فرهنگی، یک تنه، تنها و مردانه، بارِ دفاع از حیثیت «عباس‌های انقلاب» را به دوش کشید.

بالای سِن، وقتِ «حاج کاظم» شده بود انگار! ققنوس آوینی، بال بالی زد و خاکستر دلش خودشیفته‌های مفت‌خور را بی‌آبرو کرد. حاج کاظمِ قصه‌ی ما، مشتِ خود را گره کرده بود و چشم در چشم دوربین‌ها، شیشه دکان عرق‌فروش‌های سینما را خرد کرد!

اگر به کار انقلاب نیاید، شیشه جشنواره فجر را باید در چشم عمروعاص‌های سینما خرد کرد؛ ابراهیم حق داشت بغض کند... ققنوس حق داشت بال بال بزند... حاج کاظم حق داشت به‌خاطر عباس، آبرویش را پیش شهدا به حراج بگذارد.

*منتقد و کارشناس سینما:واکنش حاتمی‌کیا، طبیعی بود/ لاتاری، قهرمان گمشده سینمای ایران را زنده کرد

 محمدتقی فهیم، منتقد و کارشناس سینما هم در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس داشت، گفت: با فیلم فرامرزی «به وقت شام» که به درستی سیاست‌های منطقه‌ای ما را برای مخاطب بازگو می کند؛ فیلمی که به لحاظ تکنیک، فرم، ساختار، محتوا و مضمون یکدست و همگون است، رفتاری اینگونه انجام می‌دهند. پس طبیعی است که حاتمی‌کیا به این رفتار واکنشی نشان دهد.

کارشناس و منتقد سینما ادامه داد: چقدر هیات انتخاب  به انقلاب و اهداف آن  نزدیک هستند؟ مسئله این است که حاتمی‌کیا می‌آید فریاد می‌زند که کاری  طبیعی است. مسئله اصلی آقای رشیدپور نیست بلکه این شیوه برنامه‌ریزی شده و یا به نوعی کانالیزه شدن نتایج است که غیرقابل باوراست. 

یک نوع بغض و کینه در قضاوت منتقدان وجود دارد

وی ادامه داد: منتقد باید از نحوه ستاره‌دار دادن و قواعد آن آشنا باشد. وقتی نیم ستاره به یک فیلم داده می‌شود براساس استانداردهای دنیا منتقد نتوانسته در سالن فیلم را تحمل کند و بعد از یک پرده از فیلم سالن را ترک کرده است. جالب است که در سالن فیلم «به وقت شام» افراد تا آخر فیلم به تماشا نشستند و پلک نزدند. تعدادی اشک هم ریختند اما در خارج از سالن به فیلم نیم ستاره دادند یا آن را بی‌ارزش خواندند. معلوم است که بغض، کینه و هدف خاصی وجود دارد. 

در برنامه هفت مجری یک بار به منتقد نمی‌گوید که چگونه نیم ستاره به فیلم حاتمی‌کیا دادید؛ در حالی که سالن را ترک نکردید؟ این یک بیماری است که آقای حاتمی‌کیا روز گذشته هشدار دادند و مدت‌هاست این هشدار را می‌دهیم. 

*حاتمی‌کیای صادق در سینما جایی دارد؟/حاتمی‌کیای معترض، رشیدپور مؤدب!

در ادامه شاهد هستیم که «علی مرادخانی» در یادداشتی با عنوان «حاتمی‌کیای معترض، رشیدپور مؤدب» که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد  به روزگار سینمای ایران و نحوه برخورد افراد با یکدیگر در آن پرداخته است، متن یادداشت به شرح ذیل است: 

در سکانسی از فیلم عرق سرد، وقتی گوشی لیلی رشیدی زنگ میزند، او با عصبانیت زیر لب  «ای ی ی بمیری» می‌گوید و بلافاصله تلفن را برمی‌دارد و می‌گوید: «قربونت برم...»

این سکانس، حال و روز سینمای ایران است. حال و روزی که غرق دروغ و ریا شده. پر از لبخند تصنعی و اداهای ایوبی‌وار که حال همه ما خوب است و ما خوبیم و همه با مهربانیم و...

رفتارهایی که همه‌مان می‌دانیم تقلبی است، کاذب است، دم خروس است که بیرون زده. سینمایی که فریدون جیرانی هم آن را رو به موت میخواند.

حالا توی این سینما کسی پیدا می‌شود به نام ابراهیم حاتمی‌کیا که توی چشم‌هایت نگاه میکند و حرفش را میزند. درست مثل بچه های جنگ، بی تعارف، قرص و محکم.

خب چه تعجبی دارد اگر از حرف‌های او ناراحت می‌شوند؟ چه تعجبی اگر او را طلبکار بدانند؟

سینمای ایران آدم‌هایی را دوست دارد که توی صورتت لبخند بزنند و بگویند سینمای نفتی و ارگانی بد است و استقلال خوب است، و بلافاصله توی خصوصی از تو پول بخواهند تا توی رسانه‌شان به تو حمله نکنند! همین قدر مزورانه و منافقانه.

سینمای ایران عاشق کسی است که وقیحانه به وقت شام را با نمره یک از پنج بنوازد و بعد در برابر اعتراض حاتمی‌کیا مزورانه بگوید من سرم جلوی شما پایین است!

سینمای ایران سعی می کند به هر شکلی که هست فاصله خودش را با سینمای به قول خودشان نفتی ست حفظ کند ولی در برابر شاهزاده امیر قطر آغوش باز می کند.

سینمای ایران ترجیح می دهد پا رو پایش بیاندازد و به حاتمی کیا بگوید: من داعش را در حلب دیده ام؛ داعشِ فیلمت خنگ است! و بعد حاتمی کیا بگوید: جانِ من! آن چیزی که تو دیده ای داعش نیست، جبهه النصره است!

سینمای ایران لاتاری را مروج خشونت می داند ولی ابد و یک روز و مغزهای کوچک زنگ زده را نه!

این سینما از اوجِ انقلابی بد می‌گوید ولی عاشق محمد امامیِ مفسد اقتصادی است که هرچند با وثیقه از زندان آزاد شده، ولی علیه فساد اقتصادی فیلم میسازد!

حاتمی‌کیای صادق و اوجِ انقلابی توی این سینما جایی ندارند. حق با شماست آقایان!

*واکنش رسول شکری نیا فعال رسانه ای کشور به حرف های حاتمی کیا

همچنین رسول شکری نیا یکی از فعالان رسانه کشور در توییت خود نوشت: 

*در ادامه به برخی دیگر از این واکنش ها در مجازی می پردازیم:

و یا 

 

همچنین

توئیت نوشت: فریاد های حاتمی کیا نشانه مظلومیت حزب الهی ها و سیمرغ دستش نشانه شایستگی و کارایی حزب اللهی هاست.
به احترام شایسته ترین مظلوم های عالم
محمد جواد مهر شاد

توئیت نوشت: به نظر من هم حاتمی کیا اشتباه کرد
تا وقتی میشه به خواهر امیر قطر وابسته بود و علیه غیرت و ناموس فروشنده ساخت
خیلی بده که آدم به کشورش وابسته باشه و درباره رزمنده های کشورش به وقت شام بسازه!
‎#من_وابسته_ام
محمد رضا شهبازی

توئیت نوشت: میگه چرا ‎#حاتمی_کیا با سعه صدر بیشتری برخورد نکرد!
آخه بچه تو می فهمی گردان بره نفر برگرده یعنی چی؟!
‎#جشنواره_فیلم_فجر
‎#من_وابسته_ام
‎#رشید_پور
شفیعی

توئیت نوشت: حاتمی کیا انقلابی بودن را با نقد صریح رسانه و سربازی امامش را در مثال جمعی به اوج رسانید

محسن پیرهادی
 

توئیت نوشت: حاج قاسم با بولدوزر از روی داعش خارجی رد شد،حاتمی کیا هم امشب از روی لیبرال وطنی!
دمت گرم مرد!
 کهف الحصین

‏توئیت نوشت: وابسته به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودن 1000بار بهتر از وابسته به شیوخ وهابی حوزه خلیج فارس بودنه
‎#من_وابسته_ام
مهدی کوچک

توئیت نوشت: جناب حاتمی کیا عزیز
درود بر غیرت و شجاعت شما که با صدای بلند نشان دادید حزب اللهی ها و ارزشی ها هنوز غریب نیستند و در سینمای بی هویت و لائیک امروز ایران، علمدار دارند.
علی رضا بهرامی مجد

‏‎توئیت نوشت: #من_وابسته_ام، واسه ماها یک کلاس درس بود
یعنی اول کارت رو درست انجام بده، بعدم محکم وایسا از عقیده و ایدئولوژیت دفاع کن
ولو کره المنورالفکرون
رضا حاتمی وفا

‏توئیت نوشت: از شهید آوینی، شهید اهل قلم
به ابراهیم حاتمی‌کیا، افسر جنگ نرمِ هنر.....
« ابراهیم_جان»، بسیجی و عاشق بمان و جز درباره عشاق حق و بسیجی‌ها فیلم مساز،
اواب

‏توئیت نوشت: خروش امشب ‎#حاتمی_کیا.. یک خروش ساده نبود.. فریاد یک ‎#انقلابی بود و نشانه ‎#تولد یک ‎#انقلاب در ‎#سینما
سینمایی که هنوز بعد از چهل سال در آن انقلاب نشده.. در ‎#جشنواره_فیلم_فجر با فریاد ‎#من_وابسته_ام تولدش را فریاد کشید.
محمد عبداللهی 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان