آخرین اخبار

3. مرداد 1397 - 13:03   |   کد مطلب: 34301
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بکارگیری بازنشستگان در بدنه دولت، در سال های اخیر از حد معمول بالاتر رفته است، گفت: اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان فضا را برای اشتغال جوانان فراهم می سازد، ضمن آن که این قانون شامل افرادی که مشغول فعالیت هستند نیز می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روز گذشته خانه ملت با اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان موافقت خود را اعلام کرد، به طوری که آنان با طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان موافقت و ماده واحده آن را تصویب کردند.

در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: قوانین استخدامی ضوابطی را تعیین می کند که یک فرد در یک بازه زمانی از عمرش را در سیستم اداری انجام می دهد و بعد از آن در مواقعی که از لحاظ سنی اقتضا ایجاد می کند که کمتر مشغول به کار باشد و بیشتر استراحت کند، می تواند از این فرصت استفاه کرده و زندگی خود را با نظم تأمین اجتماعی و حقوق بازنشستگی بگذارند.

*یک نظام اداری سالم، ریسک حضور جوانان در سمت های مختلف را پذیرا است

وی اظهار کرد:  در این صورت نیروی جوان باید بیاید و مشغول به کار شود، در حقیقت این طرح اگر درست عملیاتی شود، همواره نیروهای جوان ما در ادارت مختلف مشغول به فعالیت هستند و به تدریج این ها به سن بازنشستگی می رسند و همین روند برای افراد جدیدتر و نسل های بعدی طی می شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: این نظام اداری یک نظام اداری سالمی است اگر این گونه و به درستی عمل شود کارایی و راندمان دستگاه های مختلف هم بیشتر می شود.

مفتح با بیان اینکه  متأسفانه با بکارگیری بازنشستگان البته برخی از آنان و نه تمام آنان در سطوح مختلف روبرو بودیم و شرایطی فراهم بود که آنان کارشان را ترک نمی کردند، عنوان کرد: در برخی مواقع به دلیل درخواست دولت در سمت های مهم و حساس که علاقه مند بود افراد با تجربه بیایند و کار انجام دهند، کمتر ریسک می شد تا از نیروی جوان بهره بگیرند و جوانان را عهده دار سمتی کنند و دولت به طور معمول از آن پرهیز می کرد و بیشتر به سمت بهره گیری از نیروهای تجربه و آزموده می رفت.

* بکارگیری بازنشستگان در بدنه دولت، در سال های اخیر از حد معمول بالاتر رفته/دولت تا حدودی از حضور جوانان با قدرت ریسک پذیری و ابتکار محروم بود

وی تصریح کرد: این مسئله در سال های اخیر از حد معمول هم بالاتر رفته است و در واقع بازنشستگان در سمت های کشور حتی اگر حساس هم نباشد فعالیت خود را انجام می دهند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این مسئله از یک طرف موجب می شود که آن فرصت های شغلی که برای جوانان قرار بود به وجود آید، ایجاد نشود و از طرف دیگر سیستم اداری کشور از نیروی جوان متبکر و خلاق، با قدرت ریسک پذیری بی بهره می ماند در حالی که اگر یک جوان خوب مدیریت شود می تواند در راستای ارتقاء کار مؤثر باشد.

*با بکارگیری بازنسشتگان در بدنه دولت از حضور نیروی های جوان و ویژگی های مثبتشان محروم می شویم

مفتح تأکید کرد: اگر از بازنسشتگان باز بهره مند شویم، از نعمت جوانان و قدرت های او و به خصوص از ویژگی های مثبت یک جوان در سیستم اداری محروم می شویم.

*علت بکارگیری بازنشستگان در سمت های مختلف دستگاه های اداری باید ریشه یابی شود

وی اظهار کرد: اینکه چرا چنین اتفاقاتی و در چنین سطحی روی داد که از بازنشستگان به جای جوان در سمت های مختلف استفاده شود، باید تحلیل و ریشه یابی شود، تا با پی بردن به اصل آن مشکلات پیش رویش هم جبران و برطرف شود.

*اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان فضا را برای اشتغال جوانان فراهم می سازد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: به همین دلیل مجلس چندین مرتبه وارد این قضیه شده بود و سعی کرده است که این موضوع را اصلاح و برطرف کند و فضا را برای اشتغال جوانان فراهم سازد، به طوری که قانونی که روز گذشته تصویب شد حلقه دیگری از سلسله قوانینی بود که در سنوات قبل در این راستا تصویب شده بود.

مفتح تصریح کرد: در جلسه روز گذشته تنها یک گروه از گروه های خدمات کشوری طبق بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر سال 86 ذکر شده که رییس جمهور، معاونان رییس جمهور و وزرا، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس را شامل می شوندد، چرا که این گونه افراد به طور عمده منتخب مردم هستند و البته در قانون انتخابات هم شرایط سنی خاصی در نظر گرفته شده است.

*قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، تصمیم خوبی است اما کافی نیست

وی با تأکید بر اینکه به نظر می رسد که تصویب این قانون، گامی در راستای بکارگیری نیروهای جوان و استفاده از خلاقیت و ابتکاری نیروی جوان کشور است، اظهار کرد: با این وجود این مصوبه، تصمیم خوبی است اما کافی نیست، چرا که باید دولت تلاش کند بسترهای لازم را برای بهره مندی از جوانان در یک سطح وسیعی فراهم سازد.

* قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، شامل افرادی که مشغول فعالیت هستند نیز می شود

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه عنوان کرد: اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان بعد از تصویب شورای نگهبان و بعد از 60 روز لازم الاجرا و حتی شامل بازنشستگانی که در حال حاضر مشغول به کار هستند نیز می شود.

به گزارش رودآور؛ با توضیحات ارائه شده استاندار همدان نیز جزء لیست افرادی است که در صورت تأیید نهایی از سوی شورای نگهبان می بایست از سمت خود کنارگذاشته شود.

زنگنه

انتهای پیام/.

 

از این رو

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان