آخرین اخبار

18. خرداد 1398 - 14:58   |   کد مطلب: 35713
برپایی نمایشگاهی برای ضربه به بازار و معیشت مردم!//وقتی مسئولان شکلات و لواشک را مایحتاج اصلی مردم می دانند!
طرح تنظیم بازار دولت، تنظیم ندارد!/به نام عرضه مستقیم کالا به کام آمارسازان/مسافران در تویسرکان، سوغات شهرهای دیگر را خریدند و رفتند
وقتی که مسئولان شکلات و لواشک را جزء مایحتاج اصلی مردم می دانند و نمایشگاه ضیافت رمضان را بعد از این ماه، به اسم عرضه مستقیم کالا برپا می کنند که عمده قیمت هایش با بازار تفاوتی ندارد و شاید در مواردی هم بیشتر، آیا می توان نتیجه گرفت که طرح تنظیم بازار دولت، تنظیم دارد و دوایی بر زخم معیشت تنگ این روزهای مردم است؟

به گزارش خبرنگار رودآور، روز گذشته گزارشی با عنوان "ماه رمضان در تویسرکان تمدید شد!/برپایی نمایشگاه طرح ضیافت13تا24 خردادماه/نمایشگاهی نامبارک برای فلج کردن بازار تویسرکان" در سایت خبری رودآور منتشر شد، در آن خبر آمده بود که "برپایی نمایشگاه طرح ضیافت 13 تا 24 خردادماه در تویسرکان آن هم بعد از رمضان؛ با عرضه کالاهایی با قیمت مشابه و یا حتی در مواردی بیشتر از بازار، نشان از ضعف مدیریتی عمیق در اقتصاد شهرستان دارد، نمایشگاهی که سودی برای مردم این دیار هم به دنبال ندارد."
از آنجا که مردم و بخصوص کسبه در این باره سوالات بسیار دارند بر آن شدیم تا بدانیم برپایی چنین نمایشگاهی که به گفته تویسرکانی ها نامبارک است، از کجا آب می خورد!
اساس تشکیل این قبیل نمایشگاه ها، چه بهاره، چه پاییزه و چه با عنوان طرح ضیافت، به موقع برگزار شدن، عرضه مستقیم کالاها، مناسب بودن قیمت ها به نسبت بازار و در نهایت با از بین بردن قیمت های حبابی، تنظیم بازار است.
این مسئله از سوی اتاق بازگانی و اتاق اصناف زیر نظر وزارت صنعت و معدن در سراسر کشور اجرایی می شود و البته ستاد تنظیم بازار در هر شهرستان با توجه به شرایط و معیشت مردم، اصل برپا شدن نمایشگاه را تأیید و یا رد می کنند.

*برپایی نمایشگاهی برای ضربه به بازار و معیشت مردم!
آنچه که مسلم است نمایشگاه طرح ضیاف در تویسرکان نه تنها با شاخصه های چنین نمایشگاه هایی که هدف آن تنظیم بازار است روبرو نبوده بلکه برپایی آن به کسبه و معیشت مردم و در نهایت اقتصاد شهرستان لطمه ها زده است.

*جلسه ستاد تنظیم بازار برای نمایشگاه ضیافت تویسرکان برگزار نشد
در این باره «نوروزبیگی» معاون اتاق اصناف تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: رییس جلسه ستاد تنظیم بازار فرماندار است و از آنجا که تصمیم به برپایی این نمایشگاه در زمان تودیع و معارفه فرماندار شهرستان بوده، جلسه مورد نظر تشکیل نشده است با این وجود طبق مسئله که از سوی اتاق اصناف همدان پیگیری شد برای برگزاری این نمایشگاه با ارسال نامه مجوزهای های لازم از فرمانداری و اداره صنعت و معدن گرفته شد.
وی با بیان اینکه در سراسر کشور نمایشگاه طرح ضیافت برگزار شده و تاریخ برپایی تعدادی از این نمایشگاه ها هم گاهی همزمان و گاهی بعد از رمضان بوده است، اظهار کرد: مناسب نبودن  زمان برگزاری نمایشگاه تویسرکان را قبول داریم متناسب با نام آن نیست ولی نمی توانستیم زودتر برگزار کنیم چرا که کار غرفه داران باید از شهرستان های دیگر در نمایشگاه هایشان به اتمام می رسید و بعد فرصت حضور در تویسرکان را می داشتند.

*برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا با مجوز اتاق اصناف همدان
معاون اتاق اصناف تویسرکان در پاسخ به این سوال که چرا غرفه داران به طور عمده تویسرکانی نیستند، گفت: ما فراخوان برای برپایی نمایشگاه را برای عموم ارائه دادیم اما تویسرکانی ها استقبال نکردند به همین دلیل غرفه داران شهرستان های دیگر پیش قدم شدند.
نوروزبیگی درباره سوال دیگر رودآور مبنی بر اینکه قرار بر آن بوده که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا باشد یعنی عرضه کالا به قیمت مناسب و پایین تر از بازار، اما این گونه نیست و قیمت ها حتی درباره برخی کالاها بیشتر از بازار شهرستان است، عنوان کرد: در این خصوص بازرسان خود را اعزام می کنیم تا تحقیق کنند و برخورد لازم انجام شود.
وی ادامه داد: برپایی چنین نمایشگاه هایی در نهایت با مجوز اتاق اصناف همدان است.
به سراغ سرپرست اداره صنعت و معدن تویسرکان هم می رویم تا بدانیم چرا بدون تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار با برپایی چنین نمایشگاهی موافقت کرده اند؟!

* نامه ارسالی اتاق اصناف برای آگاهی بوده نه اخذ مجوز برای برگزری نمایشگاه
«مهدی اخوان» سرپرست اداره صنعت و معدن تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با تأکید بر اینکه اصلاً جلسه ستاد تنظیم بازار برای برپایی نمایشگاه ضیافت در شهرستان، تشکیل نشده بود، گفت: از سوی این اداره مجوزی هم صادر نشده، بلکه نامه ارسالی اتاق اصناف برای آگاهی بوده و مجوز را اتاق اصناف داده است.
با وجود پیگیری های مکرر رودآور، همچنان سوالات بسیاری است که متولیان امر پاسخگو نبودند؟

*به نام عرضه مستقیم کالا به کام آمارسازان
از یک سو می دانند که برپایی نمایشگاه مذکور متناسب با روز و شرایط تویسرکان نیست و از سویی دیگر آن را اجرایی کرده اند، گویا قرار است تنها آماری ارائه دهند و بالا دستی های خود را راضی کنند.
گفتند که جلسه ستاد تنظیم بازار به دلیل تودیع و معارفه فرماندار تشکیل نشده, آیا این مطلب قابل قبول است؟ یعنی فرمانداری یک شهرستان معاون و جانشینی نداشته که با حضورش یک جلسه مهم برای حمایت از مردم و معیشتشان تشکیل دهد؟

*طرح تنظیم بازار دولت، تنظیم ندارد!
اگر می دانند که خود کسبه تویسرکان از این نمایشگاه استقبال نمی کنند، اگر می دانند قیمت ها با بازار تویسرکان تفاوتی ندارد، اگر می دانند زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نبوده، چرا برپایش کردند؟، آیا تنها می خواهند بگویند در این دولت آمدیم و با برپایی نمایشگاه ها بازار را تنظیم کردیم و رفتیم؟ این چه تنظیم بازاری است که نه مردم راضی هستند و نه بازاریان.

*مسافران در تویسرکان، سوغات شهرهای دیگر را خریدند و رفتند

چگونه می توان پذیرفت که تصمیمی صحیح، جامع با برنامه ریزی خوب در پس پرده برپایی نمایشگاه بوده، آن هم در روزهایی که لااقل با چهار روز تعطیلی همراه شد و مسافران و گردشگران می توانستند به جای خرید سوغات شهرستان های دیگر که در این نمایشگاه عرضه شده، سوغات مخصوص تویسرکان را خریداری کنند و تا حدودی اقتصاد فلج این شهرستان را رونق می بخشیدند.
و چرا باید تویسرکان صبر می کرده که غرفه داران دیگر شهرستان ها کارشان را در دیگر نقاط به پایان برسانند و بعد به چشم مردم این شهرستان را با قدمشان روشن کنند؟! آیا در نمایشگاه طرح ضیافت با عنوان عرضه مستقیم کالا, کالاها مستقیم و بی واسطه عرضه شده یا خیر؟

*وقتی مسئولان شکلات و لواشک را مایحتاج اصلی مردم می دانند!
این قبیل نمایشگاه ها با توجه به اوضاع اقتصادی نامناسب و معیشت مردم، آیا نباید محلی برای عرضه مایحتاج اصلی آنان باشد؟ آیا عرضه انواع لواشک، پاستیل، شکلات، شیرینی، ترشی و سوغات دیگر شهرستان ها می تواند رونقی برای تویسرکانی ها به دنبال داشته باشد؟
ناگفته نماند از سوی خبرنگار رودآور با رییس اتاق صنف همدان و مدیر کل صنعت و معدن هم تماس هایی گرفته شد که پاسخگو نبودند و در گزارش های بعدی به آن می پردازیم.
 و البته حسینی فرماندار تویسرکان به دلیل روستاگردشی و برنامه فشرده امروز خود که از ساعت هشت صبح تا 20 شب دارد، فعلا به دلیل حضور در بین مردم روستاها امکان پاسخگویی نداشت.
در گزارش های بعدی پشت پرده های بیشتری برای شفاف سازی افکار عموم منتشر می شود.
زنگنه
انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان