آخرین اخبار

1. تير 1398 - 7:42   |   کد مطلب: 35787
به نظر سقوط و جان باختن کودک چهارساله تویسرکانی به دلیل محوطه ناامن ساختمان های "بام شهر" از مصوبه کارگروه مسکن در حدود 10 سال پیش آب می خورد که بعدها در سال 95 دیوان عدالت اداری با ابطال بند دوم آن مصوبه، اقدام شهرداری‌ها مبنی بر صدور پایان‌کار برای ساختمان‌های مسکن مهر در مرحله سفت‌کاری را غیرقانونی دانست و متوقف کرد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به طور معمول برای هر ساخت و سازی طراح، پیمانکار، اگر مجری در دست تعاونی خاصی باشد یک تعاونی، بعد نظام مهندسی، شهرداری و مسکن و شهرسازی اقدامات لازم را باید انجام دهند تا ساختمانی ایمن با محوطه ای مناسب در اختیار خریداران قرار گیرد.

اینکه درباره دو طرح بزرگ ساختمان های بام شهر و خانه کارگر، نظام مهندسی چرا بدون توجه به شرایط ناامن بودن محوطه اطراف ساختمان، پایان کار صادر کرده و شهرداری تویسرکان هم این مهم را تأیید کرده خود جای سوال دارد که به نظر از مصوبه کارگروه مسکن در حدود 10 سال پیش آب می خورد که در سال 95 دیوان عدالت اداری با ابطال بند دوم آن مصوبه، اقدام شهرداری‌ها مبنی بر صدور پایان‌کار برای ساختمان‌های مسکن مهر در مرحله سفت‌کاری را غیرقانونی دانست و متوقف کرد.

در آن بازه زمانی هفت هشت سال خانه های بسیاری ساخته شد، پایان‌کار ‌گرفت و تحویل خریداران داده شد آن هم با هزاران هزار مشکل و عیب.

و اما در تویسرکان و درباره مسئله جان باختن کودکی چهار ساله در محوطه نامناسب ساختمان های بام شهر، آنچه در ظاهر مشاهده می شود به دلیل همان مصوبه کارگروه مسکن در سال 88 است که البته برای تأیید این نظریه باید نظر کارشناسان را هم باید شنید.

*فرزانه: نظام مهندسی طبق دستورالعمل پایان کار صادر کرد

در این باره «مجید فرزانه» مسئول دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رود آور، گفت: از آنجا که تمام زمین های شهرک قائم متعلق به راه و شهرسازی است، آماده سازی معابرش هم با آنان است.

وی اظهار کرد: نظام مهندسی درخصوص واحدهای مسکونی بام شهر طبق دستورالعملی که از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی سابق بود، پایان کار صادر کرده است.

مسئول دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در تویسرکان افزود: ماجرا از آن قرار است که در آن روزها سهم و آورده خریدار برای خرید یک واحد مسکونی کفایت نداشت و بانک مؤظف شده بود که 20 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد، به طور اقساطی در اختیار تعاونی ها و یا پیمانکاران مساکن مهر قرار دهد تا روند ساخت با مشکل مالی مواجه نشود.

فرزانه تصریح کرد: تعدادی از خریداران توان پرداخت سهم اولیه خود را نداشتند و پیمانکار هم برای ساخت و ساز نیاز به بودجه داشت، از طرفی بانک هم تا ساختمان تکمیل نمی شد و نظام مهندسی پایان کار صادر نمی کرد قسط آخر خود را آزاد نمی کرد و در عمل پروژه به دلیل مسائل مالی با مشکل مواجه و حتی متوقف می شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل حدوداً در سال 88 دستورالعملی صادر شد تا نظام مهندسی در مرحله پایانی کار و سفت کاری حتی اگر طرح مشکلاتی داشته باشد پایان کار را صادر کند تا بانک بتواند پول مورد نیاز یا همان قسط آخر را آزاد کرده و به پیمانکار بدهد و بدین ترتیب عجله،کار ساخت و سازها را دچار مشکل کرد.

*معرفی مقصر جان باختن کودک چهارساله را به دستگاه قضایی بسپارید

به گزارش رودآور، به نظر در حادثه تلخ جان باختن آن کودک چهارساله و سقوط او از پرتگاه محوطه بام شهر، ارگان های مختلفی مقصر هستند و نمی توان انگشت اتهام را تنها به سوی یکی گرفت و ما هم در آن جایگاه نیستیم.
شهروندان تویسرکانی انتظار و مطالبه دارند که طراح اولیه ساختمان، پیمانکار، تعاونی مجری  و شهرداری نیز بیایند و اسناد خود را برای شفاف سازی ارائه دهند، آنان تأکید دارند که معرفی مقصر حادثه را به دستگاه قضائی بسپارند.

*پیشنهاد رودآور به شهرداری و راه و شهرسازی برای ایمن سازی محوطه بام شهر

گرچه مهم است مشخص شود چه کسی یا ارگانی در این ساخت و سازها کوتاهی کرده اند، اما مهمتر آن است که هرچه سریعتر، مشکل موجود حل شود تا دوباره محوطه ناامن اطراف ساختمان ها قربانی نگیرد.

در این زمینه هم شهرداری و هم راه و شهرسازی می توانند تفاهم نامه ای امضاء کنند تا یکی با روندی قانونی اعتباری جذب کند و دیگری محوطه را ایمن سازی.

گفت و گو با شهردار و مجری طرح هم به زودی منتشر می شود و پیگیری های رودآور تا ساخت دیوار حائل و حفاظ محوطه بام شهر و خانه کارگر ادامه دارد.

گزارش های دیگر رودآور درباره مشکلات بام شهر و خانه کارگر
* آیا کودک 4ساله تویسرکانی آخرین قربانی کوتاهی مسئولان است؟/پرتگاه، سقوط، مرگ؛ خطر در کمین کودکان بام شهر و خانه کارگر+تصاویر

*با مردم روراست باشید/معرفی مقصر حادثه سقوط کودک4 ساله از بام شهر را به دستگاه قضائی بسپارید/دیوار حائل و حفاظ محوطه کی ساخته می شود؟

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان