آخرین اخبار

2. دى 1398 - 8:05   |   کد مطلب: 36873
گردو با پوست و خون مردم خونگرم تویسرکان درآمیخته است و این روزها با پیگیری های انجام شده مفتح نماینده شهرستان با وحدت، همکاری و هم افزایی دیگر مسئولان، ثبت جهانی گردو در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) مراحل پایانی خود را طی می کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شهرستان خوش آب و هوای تویسرکان با طبیعتی بکر و بیش از 221 اثر تاریخی و گردشگری، به پایتخت طلای سبز ایران معروف است و مردمان این دیار در حال حاضر با برخورداری از 6 هزار و 250 هکتار باغ گردو به صورت مستقیم و غیر مستقیم اقتصادشان به این محصول وابسته است.

*نهالستان گردوی تویسرکان، ضامن بقای تولید گردو برای نسل های آتی

در یکی دو سال اخیر با پیگیری های محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس بزرگترین نهالستان زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده ایران و  خاورمیانه در این شهرستان ایجاد شده است، نهالستانی که می تواند ضامن بقای تولید گردوی مرغوب و با کیفیت برای نسل های آینده این شهرستان و حتی کشور باشد.

به گفته مفتح نماینده مردم تویسرکان، باغ مادری، گلخانه و خزانه بخش های مختلف این نهالستان را تشکیل می دهد که با بهره برداری از آن، پیوندک‌های مورد نیاز  کشور تأمین می شود.

مفتح افزود: این نهالستان زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده، زمینه را برای مقاوم سازی درختان گردو در برابر سرما و آفات فراهم می سازد.

وی عنوان کرد: گردو با پوست و خون مردم خونگرم تویسرکان درآمیخته است و این روزها با پیگیری های انجام شده و ویژه تر همدلی، همکاری و هم افزایی دیگر مسئولان شهرستان ثبت جهانی گردو در دستور کار قرار گرفته است.

 مسیر جهانی شدن گردو  نیاز به مقدمات و زیرساخت هایی داشت که به آن می پردازیم.

* انجمن گردوی استان همدان به مرکزیت تویسرکان فعال است

در این باره «علی بهرانی» سرپرست اتاق بازرگانی تویسرکان با اشاره به ثبت و تشکیل انجمن گردو استان همدان به مرکزیت تویسرکان گفت: فعالان بخش تولیدی، کشاورزی و صنعتی با مراجعه به شعبه اتاق بازرگانی می توانند اقدام به ثبت درخواست کارت بازرگانی کنند.

وی اظهار کرد: تشکیل این انجمن برای معرفی و صادرات گردوی شهرستان اثرگذار است.

*گردوی تویسرکان در مسیر جهانی شدن

«عبدالله قمری» مسئول انجمن گردوی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه در حال پیگیری تشکیل انجمن ملی گردوی کشور در تویسرکان هستیم، گفت: پس از ثبت نشان جغرافیایی ملی گردو به نام تویسرکان، ثبت جهانی گردوی این شهرستان در سازمان مالکیت فکری جهان (WIPO) در دست پیگیری است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر با پیگیری های انجام شده، خوشبختانه هزینه مورد نیاز به حساب سازمان فکری در سوئیس واریز شده تا مراحل لازم برای ثبت جهانی هرچه سریعتر دنبال شود.

مسئول انجمن گردوی تویسرکان افزود: برای جهانی شدن گردو، نیاز به جمع آوری اسناد و مدارکی بود که نشان دهیم که آداب، ادبیات و سنت ها و حتی مراسمات فرهنگی و مذهبی تا روابط اجتماعی  مردم این شهرستان با گردو آمیخته است.

قمری از پیگیری های مجددانه مفتح نماینده مردم تویسرکان با رابط کشورمان در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) خبر داد و تصریح کرد: سال 97 بود که رابط جمهوری اسلامی ایران با وایپو در تویسرکان حضور یافت تا خود مدارک ارسالی را بررسی کند و از نزدیک با آداب و سنن همشهریانمان درحوزه گردو آشنا شود.

وی عنوان کرد: حال این روزها پس از تحویل «پروپوزال» تخصصی و سابقه و قدمت عجین بودن گردو با زندگی و معیشت مردم شهرمان، در هشت ماه آینده شاهد خواهیم بود که گردوی تویسرکان جهانی می شود.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان