آخرین اخبار

24. آذر 1393 - 9:46   |   کد مطلب: 17034
افزایش قیمت گوجه فرنگی که همه ساله در فصل پاییز نقل محافل می شود در سال های اخیر به یک سناریوی تکراری تبدیل شده است.

به گزارش رودآوربه نقل از ایرنا، - زهرا پیرنیا در یادداشتی نوشت،

این روزها در هر جمعی که حاضر می شوی همه از افزایش بی رویه قیمت گوجه فرنگی می گویند و هر کس با دید خود به این موضوع نگاه می کند و برای خودش تفسیری دارد.

گوجه فرنگی این محصول پر خاصیت و پر استفاده در بین خانواده های ایرانی این روزها در انزوا به سر می برد چرا که قیمت بالای این محصول کشاورزی دسترسی به آن را در بین خانواده های قشر پایین و متوسط جامعه با مشکل مواجه کرده است.

گوجه فرنگی که در فصل تابستان با قیمت بسیار پایین بین پنج تا هفت هزار ریال و به وفور در میادین میوه و تره بار یافت می شد اکنون در فصل سرما بسیار گران شده و در برخی از روزهای پاییز امسال به 120 هزار ریال نیز رسیده است.

البته گران شدن گوجه فرنگی یک داستان تازه ای نیست که در یک نقطه ای از کشور رخ دهد بلکه بیشتر استان ها از جمله استان های غرب کشور را در گیر کرده است.

به گفته مسوولان همدان، بیشترین شکایات مردمی از اصناف در ماه گذشته مربوط به افزایش قیمت گوجه فرنگی بوده است چراکه در این مقطع هر فروشنده ای به فراخور حال خود محصول خود را به فروش می رساند.

به گفته این کارشناسان قیمت میوه و تره بار در آبان ماه امسال نسبت به مهرماه از رشد 13 درصدی برخوردار بوده است.

یکی از علت های گران شدن محصول گوجه فرنگی در این مقطع از سال ، واردات آن از استان های جنوبی کشور است که هزینه های حمل و نقل نیز به قیمت محصول افزوده شده و این محصول را گرانتر می کند.

گران شدن محصول گوجه فرنگی شاید در برخی از استان ها توجیه داشته باشد اما در شهرستان همدان که کشاورز خیز بوده و 21 هکتار کشت گلخانه ای دارد منطقی نیست.

استان همدان 230 واحد گلخانه ای در 76 هکتار دارد که ظرفیت تولید سالانه این گلخانه ها 26 هزار تن محصول است.

تولید سالانه گوجه فرنگی توسط این گلخانه داران دو هزار و 500 تن است.

با توجه به اینکه بیشتر محصول این گلخانه ها نیز خیار و گوجه فرنگی است نمی توان انتظار داشت قیمت گوجه فرنگی به شاخ آهو برسد به طوریکه مردم نتوانند این محصول را در سبد غذایی خود قرار دهند.

با توجه به اهمیتی که دولت به بخش کشاورزی داده و در زمینه توسعه بخش کشاورزی تسهیلات زیادی با سود کم به کشاورزان اعطا کرده است انتظار می رود در این موقع از سال که محصول گوجه فرنگی در استان های سردسیر کم شده کشاورزان با مدیریت از طریق گلخانه ها و بالا بردن سطح زیر کشت این محصول کمک حال دولت باشند و با رفتارهای خود سرانه و بدون تدبیر به این گرانی ها دامن نزنند.

متولیان بخش کشاورزی نیز می توانند با مدیریت درست ، سیاست گذاری و تصمیم گیری های به موقع و با هماهنگی با گلخانه داران تدابیری اتخاذ کنند تا در فصل سرما محصول پر مصرفی همچون گوجه فرنگی افزایش آنچنانی نداشته باشد تا همه مردم از اقشار مختلف بتوانند از این محصول استفاده کنند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com        سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان