آخرین اخبار

12. اسفند 1393 - 23:26   |   کد مطلب: 17620
سجاد جلالی نیا کارشناس ارشد مطالعات زنان
آموزش و مهارت هایی که زوجین باید قبل از ازدواج بدانند
به نظر می رسد دوره آموزش پیش از ازدواج که نوعی آماده سازی زوجین است،موجب نگاهی دقیق تر به روابط شان با یکدیگر می شود.

به گزارش رودآور به نقل از ایل بانو،سجاد جلالی نیا کارشناس ارشد مطالعات زنان در سال های اخیر،حرکت برای تقویت زندگی زناشویی به برنامه های قبل از ازدواج کشیده شده است. آموزش های آماده شدن برای ازدواج رویکرد نسبتاً تازه ای برای پیشگیری از نارضایتی و شکست در زندگی زناشویی است و مبتنی بر این دیدگاه است که زوج ها می توانند یاد بگیرند که چگونه ازدواج های موفق و پایداری را داشته باشند. بنابراین،مشاوره قبل از ازدواج، آموزشی،درمانی و پیشگیرانه است.

به طور کلی،هدف از آموزش قبل از ازدواج آن است که زوج ها وارد فرایند آموزش مهارت ها و شکل گیری اندیشه هایی شوند که می تواند پیوند بین زوج ها را در ازدواجی پایدار،تحکیم بخشد. که عمدتا شامل آموزش مهارت های ارتباطی ایجاد رضایتمندی از ارتباط،گوش دادن فعال،مهارت کنترل تعارض و کشمکش،مهارت های حل مسئله یادگیری رفتار جرات مندانه، کنترل عواطف و هیجانات،افزایش آگاهی و شناخت زوج ها از خویشتن،دیگری و زندگی مشترک،تحکیم روابط و مناسبات عاطفی میان آن ها و درک و آگاهی آن ها از آسیب شناسی و بحران های ازدواج است.

تحقیقات نشان داده،زوج هایی که امکان آموزش پیش از ازدواج را داشته اند در زندگی زناشویی بعدی از مزایای بهتری برخوردارند.

همچنین تحقیقات نشان داده است،زوج هایی که قبل از ازدواج ناسازگاری بیش تری با یکدیگر داشته اند بعد از ازدواج نیز بالاترین میزان طلاق را به خود اختصاص می دهند.

در واقع،کیفیت ارتباط قبل از ازدواج و میزان رضایتمندی از ارتباط قبل از ازدواج منجر به همان الگوهای رضایتمندی در زندگی بعدی می شود. به عبارت دیگر، اگر زوج ها در این دوره، یعنی زمانی که پایه و اساس تعامل های خانوادگی و زناشویی بعدی بر آن استوار خواهد بود، آموزش های کافی در مورد شیوه های برقراری ارتباط و حل مسئله ببینند،در زندگی بعدی آن ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

به طورخلاصه نابسامانی زندگی زناشویی و طلاق را با بررسی ارتباط ها و تعامل های قبل از ازدواج می توان پیش بینی کرد.بیش تر زوجین اطلاع ندارند که آموزش پیش از ازدواج می تواند تا 13 درصد احتمال طلاق را کاهش دهد و باعث استحکام ازدواج شود.

 

بسیاری از زوجین هنگامی که مسایل در زندگی مشترک شان غیر قابل حل به نظر می رسد،به منظور نجات روابط شان،در جست و جوی زوج درمانی بر می آیند و از میان نابسامانی ها،چالش ها،درد ها رنج ها و عصبانیت ها از طریق همین نکات آموزشی به خوبی گذر می کنند.لذا زوج ها بهتر است که پیش از ازدواج،درباره جنبه های مختلف زندگی مشترک با یکدیگر به بحث و مذاکره بپردازند.

برخی هم به اشتباه فکر می کنند که مصاحبت با یکدیگر در مدت زمان طولانی آنها را برای ازدواج آماده می کند.

 

به نظر می رسد دوره آموزش پیش از ازدواج که نوعی آماده سازی زوجین است،موجب نگاهی دقیق تر به روابط شان با یکدیگر می شود و همچنین دوره آموزش پیش از ازدواج این فرصت را به افراد می دهد که درباره اهداف شان نگرش هایشان و آنچه که هستند و می توانند باشند،مسایل جنسی،اهداف و دلایل ازدواج شان،مسایل شخصیتی هر یک از طرفین که می تواند در حال حاضر و در آینده مشکل ساز شود،روشن ساختن حیطه های عدم توافق، مفهوم انتظارات زوج ها از ازدواج و تاثیر این انتظارات بر روابط میان آن ها،مهارت های ارتباطی و کنترل عواطف قبل از ازدواج بیش تر تفحص کنند و به نوعی آگاهی دست یابند و این برنامه کمک به استحکام و ثبات ازدواج،کاهش طلاق و ارتقاء کیفیت ازدواج و روی هم رفته رضایت زناشویی وجین از ازدواج شان را فراهم می کند.

 

همه چیز در مرحله نامزدی و پیش از ازدواج بسیار خوب است اما آیا زوج برای یک رابطه عالی و هیجان انگیز که همیشه رویای آن را درسر دارند، آمادگی دارند؟

آیا رابطه کنونی می تواند به ازدواج منجر شود؟

آیا بینش کافی نسبت فلسفه زندگی کسب کرده اند؟چگونه و تا چه میزان هماهنگی و سازگاری دارند؟

برای داشتن یک ازدواج موفق،چیزی بیش از عشق لازم است. اما چگونه آ نها می توانند تضمین کنند که مانند میلیون ها زوج دیگر در رابطه ای خسته کننده و کسل کننده،قرار نخواهد گرفت. رابطه ای که در آن همواره زوج های نابسامان،منتظر وقوع معجزه ای هستند تا آنها را از این وضع ملال آور نجات دهد و یا با علم به اینکه معجزه ای رخ نخواهد داد، نسبت به اوضاع نابسامان خود به نوعی بی تفاوتی دچار شوند و در بهترین صورت به خود بگویند: به خاطر خانواده به خاطر بچه ها، دوستان و همکاران، بایدبه زندگی با یکدیکر ادامه دهیم.باید ظاهر را حفظ کنیم و نگذاریم کسی متوجه وخامت ارتباط ما شود.

 

اکثر زوج ها در دوران نامزدی فکر می کنند که با عشق و عاطفه کافی این مسایل جزئی حل می شود. اما به طور کلی،چنین نسیت و متخصصان علم خانواده معتقدند که چیز های دیگری به جز عشق نیز لازم است و عشق به تنهایی کافی نیست.

 

گاهی زوج های جوان پیش از زادواج فکر می کنند که ارتباط شان خیلی مثبت،عاشقانه و عالی باقی خواهد ماند و هیچ چیز این رابطه را خراب نخواهد کرد. اما در طول مسیر مشترک خود،پس از این که رویاهای بزرگ آن ها،جای خود را به واقعیت های زندگی داد،به خاطر تندی ها و خشونت هایشان از یکدیگر فاصله می گیرند و از آن همه آرمان گرایی دور می شوند.

 

ادامه دارد.......

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان