آخرین اخبار

12. فروردين 1394 - 19:22   |   کد مطلب: 17881
در حالی برخی رسانه‌ها به دنبال القاء این مسئله هستند که با حصول توافق هسته‌ای معضل «گرانی» حل خواهد شد که نواب رئیس کمیسیون‌های «اقتصادی» و «سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی چنین موضوعی را رد می‌کنند.

به گزارش ررودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1  متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از هفته گذشته در شهر لوزان سوییس در حال پیگیری است.

 

هر چند انتظارات به سمتی سوق داده شده بود که قرار است تا 11 فروردین(روز گذشته)، توافقی صورت بگیرد اما این چنین نشد و طبق گفته وزیر امورخارجه کشورمان مذاکرات امروز - چهارشنبه - نیز ادامه خواهد داشت.

 

شاید یکی از علل مهم پیگیری مذاکرات هسته‌ای توسط مردم، اطلاع از تاثیر مذاکرات بر معیشت آنها است، در چنین شرایطی برخی رسانه‌ها به دنبال القا این مسئله هستند که با حصول توافق هسته‌ای معضل «گرانی» حل خواهد شد!

 

البته تاثیر «تحریم‌ها» در اقتصاد ایران، بر کسی پوشیده نیست، اما در اینجا چند سوال مطرح می‌شود مبنی بر اینکه:

 

* آیا همه مشکلات اقتصادی کشور به دلیل اعمال تحریم‌های غیر قانونی غرب به سرکردگی امریکا علیه ملت ایران است؟

* آیا مدیریت مسئولان اقتصادی کشور تاثیری در این آشفته بازار اقتصادی کشور ندارد؟

* آیا ربط دادن مشکلات اقتصادی کشور  از قبیل گرانی، بیکاری، دلال‌بازی، فساد و ... به تحریم‌ها به معنی توجیه کم‌کاری مسئولان اقتصادی و شانه‌خالی کردن آنها از مسئولیت نیست؟ 

* آیا اگر در شرایط اعمال تحریم‌ها، مسئولان اقتصادی به وظایف خود به درستی عمل می‌کردند - و عمل کنند - و مانع بهم‌ریختگی اقتصاد کشور شوند، باز هم مشکلات اقتصادی فعلی از جمله گرانی وجود خواهد داشت؟

*و...

 

مردم و مسئولان دیدگاه‌های مختلفی در مورد تاثیر توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور دارند اما قریب به اتفاق اکثر آنها معتقدند نباید مسئله «مدیریت ناکارآمد اقتصادی» را به پای تحریم‌ها بنویسیم چه اینکه در زمان تحریم مدیریت صحیح و قوی می‌تواند اثر آنرا خنثی کند وگرنه در شرایط عادی «مدیریت موفق» محلی از اعراب نخواهد داشت!

 

همچنین برخی‌ها معتقدند هرچند مسئله تحریم‌ها در اقتصاد کلان تاثیر می‌گذارد اما مدیریت صحیح بازار و تقویت نظارت، مانع سودجویی افرادی خواهد شد که به بهانه تحریم اقدام به گران‌فروشی می‌کنند.

 

محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه می‌گوید: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به مسئله تحریم‌ها برمی‌گردد و طبیعتا نمی‌توانیم تحریم را از این موضوع جدا کنیم اما همه مشکلات اقتصادی کشور به مسئله تحریم مربوط نمی‌شود و ما نباید به این موضوع دل ببندیم که اگر مشکل تحریم حل شد، در کشور ارزانی و یا ایجاد اشتغال خواهد شد.

 

وی می‌افزاید: البته رفع تحریم‌ها مسیر را باز می‌کند اما اگر بخواهیم اقتصاد کشور پیامدهای منفی فعلی مثل گرانی و نبود اشتغال را نداشته باشد باید پیوند فعالیت‌های اقتصادی کشور بر اساس رویکرد منطقی در کنار همدیگر قرار گیرد و بر اساس آن مسیر حرکت اقتصادی کشور را تعریف کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور معتقد است: بخشی از مسائل مربوط به حوزه اقتصادی کشور که از آن به عنوان معضلات اقتصادی نام می‌بریم پیامد عملکرد فعلی و بخشی پیامد اقداماتی است که در گذشته داشته‌ایم.

وی می‌گوید: رفع تحریم‌ها قطعاً به لحاظ روانی تأثیرگزار خواهد بود، چرا که در دوران جنگ تحمیلی اثر روانی پذیرش قطعنامه 548 باعث شد شرایط اقتصاد کشور مثبت شود اما این شرایط مثبت به این مفهوم نبود که اقتصاد کشور مسیر افزایش توانمندی را طی می‌کند.

پورابراهیمی ادامه می‌دهد: امروزه در حوزه اقتصاد باید توان تولید کشور را افزایش دهیم و حجم اشتغال را به جایی برسانیم که کمترین میزان ریسک در کشور وجود داشته باشد و این امر محقق نمی‌شود مگر این که ناکارآمدی حوزه اقتصادی که در داخل کشور به دلیل سوءمدیریت و عدم وجود ساختار اصلی در اقتصاد کشور است، رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: مشکل گرانی ارتباطی با مسئله تحریم‌ها ندارد و باید در کنار حل مشکلات تحریم‌ها مسئله رفع گرانی‌ها را نیز حل کنیم.

همچنین منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: من فکر نمی‌کنم گرانی یا ارزانی بیش از حد ربطی به تحریم‌ها داشته باشد.

وی می‌افزاید: این که امروزه محصول سیب‌زمینی از کشاورز سیب‌زمینی‌کار، به مبلغ 400 تومان یعنی نصف قیمت کاه خریداری می‌شود و یا این که یک محصولی به سه برابر قیمت واقعی به مردم فروخته می‌شود چه ربطی به تحریم دارد؟

نماینده مردم اردبیل، سرعین، نیر و نمین تصریح می‌کند: ضعف مدیریت اجرایی را نباید به پای تحریم‌ها بگذاریم، البته بعضی جاها قبول داریم که برای خرید برخی قطعات فنی با مشکل مواجه می‌شویم ولی این در مورد همه محصولات صدق نمی‌کند.

وی تأکید می‌کند: فکر نکنیم اگر تحریم‌ها برداشته شد، می‌توانیم هندوانه را کیلویی 150 تومان و یا هر لیتر شیر را 500 تومان بخریم بلکه باید ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود.

 

القاء موضوع رفع معضل گرانی با حصول توافق هسته‌ای به لحاظ تبعات روانی افکار عمومی مهم است.

 

در صورت حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 5+1 - که با دست کشیدن طرف غربی از زیاده‌خواهی دور از انتظار نیست - اقتصاد کشور به سمت و سویی نخواهد رفت که برخی رسانه‌ها نوید آن را به مردم می‌دهند چرا که اقتصاد تابع شرایط و ضوابط خاص خودش است، در چنین وضعیتی اگر فکر اساسی برای رفع معضل گرانی نشود، این معضل به قوت خود باقی خواهد ماند و قابل پیش بینی است برآورده نشدن انتظارات مردم چه پیامدی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان