آخرین اخبار

22. خرداد 1394 - 23:04   |   کد مطلب: 18504
آل‌سعود توانایی صنعتی، آموزشی و انسانی تولید بمب هسته‌ای را ندارد و از سوی دیگر پاکستان نیز حاضر نخواهد بود خطر فروش بمب هسته‌ای به این کشور را به جان بخرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی، گاه و بی‌گاه اشاراتی داشته مبنی بر اینکه اگر توافق هسته‌ای ایران از دیدگاه ریاض رضایت‌بخش نباشد، این کشور ممکن است به سمت سلاح هسته‌ای پیش رود. طی هفته گذشته، سفیر عربستان در لندن با لحن واضح‌تری تهدید کرده و هشدار داد که "تمام گزینه‌ها روی میز است."

فرید زکریا، تحلیلگر برجسته مسائل بین‌الملل در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد درباره این نوع تهدیدات ریاض می‌نویسد: "عربستان سعودی قرار نیست بمب هسته‌ای بسازد. عربستان نمی‌توان سلاح هسته‌ای بسازد. عربستان حتی یک اتومبیل نیز نساخته است. (پس از تلاش فراوان، این کشور قرار است اولین اتومبیل خود را در سال 2017 تولید کند.)"

زکریا در ادامه به این امر اشاره داد که عربستان اساسا کشوری تک محصولی بوده و سررشته‌ای از سایر صنایع ندارد. "عربستان می‌تواند زمین را سوراخ کرده و از آن نفت بیرون آورد اما کمتر کار دیگری قادر است انجام دهد. درآمدهای نفتی 45 درصد از تولید ناخالص این کشور را تشکیل می‌دهند، رقم استراتژیکی که بالا است، بسیار بیشتر از دولت‌های نفتی چون نیجریه و ونزوئلا. نفت تقریبا 90 درصد از درآمدهای دولت سعودی را تشکیل می‌دهد. علی‌رغم چندین دهه سرمایه‌گذاری گسترده دولتی،‌ یارانه‌های هنگفت و انرژی ارزان، تولید تنها 10 درصد از تولید ناخالص عربستان را تشکیل می‌دهد."

ذکریا در ادامه می‌نویسد که سیستم آموزشی عقب‌مانده عربستان توان پرورش دانشمندان هسته‌ای را ندارد و منابع انسانی این کشور نیز با توجه به اینکه بخش اعظم کارها در این کشور را خارجی‌ها اداره می‌کنند نمی‌تواند یک برنامه هسته‌ای محرمانه را تأمین کند.

در ادامه امکان خرید بمب هسته‌ای بررسی می‌شود: "اما آیا عربستان سعودی نمی‌تواند یک بمب هسته‌ای بخرد؟ این نیز بسیار نامحتمل است. چنین تلاشی باید به صورت محرمانه و تحت تهدید تحریم‌ها، تلافی‌جویی غربی و شناسایی انجام شود. عربستان سعودی در صنعت انرژی، احداث زیرساخت‌ها، صادرات نفت و خرید کالا و خدمات به شدت به خارجی‌ها و شرکت‌های آنها وابسته است. اگر به مانند ایران و کره شمالی منزوی شود، سیستم اقتصادی آن از هم خواهد پاشید."

"اغلب ادعا می‌شود که پاکستان سلاح هسته‌ای به عربستان خواهد فروخت. واقعیت این است که عربستان بارها کمک‌های مالی بسیاری به پاکستان کرده. اما دولت اسلام‌آباد به خوبی می‌داند که چنین معامله‌ای می‌تواند منجر به تحریم شود. بسیار نامحتمل است که این کشور ریسک کرده و حتی به بهای از دست دادن حامی‌اش در ریاض، دست به چنین کاری زند. پاکستان در ماه آوریل درخواست‌های مکرر سعودی برای پیوستن به حملات هوایی در یمن را رد کرد."

ذکریا در انتها می‌نویسد: "پیش‌بینی من این است: هر آنچه که درباره برنامه هسته‌ای ایران رخ دهد، عربستان از اکنون تا 10 سال بعد بمب هسته‌ای نخواهد داشت. چون نمی‌تواند."

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان