آخرین اخبار

13. مرداد 1394 - 8:28   |   کد مطلب: 18983
چندسالی است که مردم اکثر نقاط کشور و به تبع شهرستان تویسرکان با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و حتی خشک شدن درختان هم و ریختن برگ ها در وسط مرادماه نشان از کم آبی که نه بحران آب است و اسراف بر این بحران دامن زده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، اسراف مصدر "باب افعال" است، از ثلاثي مجرد"سرف"، يعني تجاوز کردن از اندازه و اعتدلال، است و در قرآن کریم، احادیث و رویات و هر آنچه در آموزه دینی ماست اسراف را مزمت کرده اند.

اسراف خیر و برکت را از زندگی می برد و اسراف کاران از زیان کاران دنیا و آخرت هستند، با نگاهی اجمالی به اطراف خود بی تردید مشاهده می کنیم که اسراف بسیار در زندگانی همه ما جریان دارد و گویا چنان با زندگی برخی از ما عجین شده که انگار نه انگار اسرافی در کار است.

از بریز و بپاش های مهمانی ها گرفته و اسراف در حرف زدن تا شستن خودوری خود با آب و بدتر با آب شرب.

گفتیم آب، چند سالی است که کشور با کاهش های بارندگی ها روبرو شده است و مصرف بیش از اندازه ما، منابع آب های زیرزمینی مان را به خطر انداخته است.

خسکشالی یک طرف و اسراف در مصرف آب از سوی دیگر در برخی نقاط کشور وضعیت تأمین آب را با بحران روبرو کرده است به  طوری که مشاهده شده گاه منطقه ای تا 48 ساعت هم از بی بهره بوده اند.

برخی به اصطلاح پولداران که غمشان نیست می گویند پول داریم، هرقدر بخواهیم مصرف می کنیم و پولش را می پردازیم!

اما این گونه نیست مصرف بیش از اندازه آب یا همان اسراف زندگی فرزندان ما را در آینده ای نزدیک به مخاطره می اندازد.

چند روز پیش پسرکی را در خیابان دیدم که با جدیت تمام به فردی که مشغول شستن خودروی خود با آب شرب بود و رعایت الگوی مصرف را نداشت مدام می گفت: آقا جان بچه من تنشه است! بچه من تنشه است!

لبخندی زدم و خواستم بگذرم، تازه متوجه شدم جریان چه خبر است، آن پسرک 12 ساله هم متوجه شده بود که اگر اسراف باشد فرزندانش در آینده با مشکل آب روبرو می شوند، من هم گفتم آقا جان آب نیست! نیست دیگر مسلمان!

امروز سیزدهم مرداد و تقریبا وسط های ماه هست، اما خش خش برگ های ریخته شده درختان بر روی زمین، جوی آب و در گوشه و کنار شهر ناخوادگاه ذهن را به سمت روزهای پاییزی می  برد، اگر کمی دقت کنیم خشک شدن برگ های درختان را می بینیم که به دلیل باد پاییزی نیست، این خشک شدن ها و ریخته شدن برگ ها به دلیل کمبود آب است.

قطعی های مکرر آب هم که نشان از کمبود و بحرانی شدن وضعیت آب به ویژه در روزهای گرم تابستان است، مهری تأییدی است که به ما می گوید آقا جان آب نیست! خشکسالی و بارش های کم در سال های اخیر و به ویژه مدیریت ضعیف منابع آبی روزهای بحران آب را برای ما پیش بینی می کند و اسراف بر این بحران دامن خواهد زد.

فاطمه زنگنه

 

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان