آخرین اخبار

15. مرداد 1394 - 8:51   |   کد مطلب: 19023
در صورتی که سه روز اول تولد، آقوز مادر وارد بدن نوزاد شود، پیشگیری از همه بیماری ها میسر است و تغذیه مناسب جسمی، روحی و فکری بچه و مادر تامین خواهد شد.

به گزارش رودآور به نقل از سلامت نا، هفته جهانی شیرمادرهر ساله از۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا برگزارمی شود و شعارهفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۹۴، حمایت مادران شاغل در تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک است.

هدف از این نامگذاری تشویق مادران به تغذیه نوزاد با شیر مادر و ارتقای سطح سلامت کودکان در سراسر دنیاست.

از باورهای غلط این است که برای پیشگیری از زردی کودک چند روز اول به بچه شیر داده نمی شد که موجب اسهال و استفراق در بچه می شد، در واقع زردی نوزاد می تواند مربوط به شیر باشد، ولی زردی که خوشایند بوده و سریع درطی یک یا دو هفته برطرف خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر را از ساعت اول پس ازتولد تا پایان ۶ ماهگی توصیه می کند.

بعد ازاین دوره غذای کمکی به تغذیه کودک اضافه می شود اما تغذیه با شیر مادرباید تا پایان دو سالگی همچنان ادامه داشته باشد.

اگرمی‌خواهیم تغذیه با شیر مادر درکشور ترویج یابد، باید محیط حامی تغذیه با شیرمادر را فراهم کنیم واگر قرار است از زنان شیرده و شاغل برای تغذیه با شیرمادرحمایت کنیم، باید محیط کار آن‌ها نیز حامی تغذیه با شیرمادر باشد.

**تغذیه با شیر مادر و کسب آموزش کافی

دانشیار کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون اهمیت تغذیه درسنین نوزادی با شیرمادر، دوران شیرخوارگی و کودکی و مزایای این تغذیه برای بچه ها گفت: تغذیه با شیر مادریکی ازمسایل است که وابسته به آموزش کافی در دوره های مختلف زندگی است.
مهم ترین زمان دوره ای است که مادر فرصت کافی برای مطالعه کتابهای مختلف را دارد و هنگام مراجعه به پزشک، سوالات خود را در رابطه با شیر دهی پرسیده و جواب ها دریافت کند.

در دوران حاملگی؛ معاینه ای صحیح از سینه مادر شود و کسب اطلاعات خاص که در آینده به کار آید و در دوران حاملگی مادر بیاموزد، زمانی که بچه به دنیا آمد بلافاصله همان آموزشها را اجرا کند و سه روز اول مهم ترین دوران شیر دهی مادراست به گونه ای نباشد که بعد از زایمان این آموزشها را پی گیری کند.

دکتر کاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: ماردران باردار دو گروه اند دسته ای به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده و گروهی پیش پزشک خصوصی شان می روند، چنانچه مادران به پزشک خصوصی مراجعه نمایند، بایستی خودشان در رابطه با شیردهی آینده بچه شان سوال نموده و اطلاعاتی را داشته باشند.

همچنین اطلاعاتشان را از کتابها، اینترنت و سایت های مختلف کسب نموده و بعد مشکلات را با پزشکان معالج که ماهیانه به او مراجعه می نمایند درمیان بگذارند تا رفع شود.

بایستی یکی ازنکته ها آموزش دهی و باورصحیح در رابطه با تغذیه صحیح نوزاد در مادرگنجانده شود.

سه روز اول پس از زایمان خصوصا ساعت به دنیا آمدن بچه ، باید مادر بچه را دیده و لمس نموده و به سینه خودش بگذارد تا شیر بخورد که وقوع این امرمی تواند مشکلات زیادی را در سه سال اول حل کند و لازم نیست که کودک حتما با شیرخوردن سیر شود.

سه روز اول ، داشتن رابطه عاطفی و پوست به پوست و دیدن بچه توسط مادر و احساس خاطر و نبود مشکل می تواند تقویت مغزی در مادر را به وجود بیاورد و هورمون اکسیتاسین و پرولاکتین ترشح شده ، سپس بر روی سینه مادرعامل تولید شیر شود، وقوع این امر درساعت های اول ، شیر دهی موفقی را برای مادر دارد.

وی تاکید کرد: آموزش در دوران حاملگی و آموزش در دو سه روز اول به خاطر وجود همین مساله است که مادر با داشتن اطمینان خاطر در مورد تغذیه صحیح نوزادش بیاموزد و سپس اجرا نماید و بعد از دوره نوزادی باید اقوام و اطرافیان و مراقبین بهداشتی حمایت از مادر نموده تا قادر باشد که این وظیفه سنگین و مهم را انجام دهد.

** پیشگیری از همه بیماری ها میسر است

دانشیار کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تغذیه با شیر مادر به سلامت کودک کمک می نماید، اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر در دوسه روز اول مهم ترین مساله است خصوصا درساعت اول زندگی، چنانچه شیر وارد بدن بچه شود ، همانند واکسن است.

و همین تغذیه با شیر مادر از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری نموده و شیر مادر حدود ۸۵ یا ۹۰ درصد مزایا را هم برای نوزاد و هم برای مادر در بر دارد.

مهم ترین قسمت همان آغاز اولیه و چند قطره شیری است که دریک ساعت اول وارد بدن بچه می شود که مثل واکنسی است برای پیشگیری از بروز بیماری های مختلف گوارشی، خونی، کبدی و مغزی، روحی و است.

اگر یک ساعت اول بچه شیر بخورد و سه روز اول آقوز مادر وارد بدن بچه شود، پیشگیری از همه بیماری ها میسر است و تغذیه مناسب جسمی، روحی و فکری بچه و مادر تامین خواهد شد.

بیشتر نگرانی مادران بعد از تولد بچه کمبود شیرشان است و در طی سه روز اول شیر مادر کمتر است، لکن همان مقدارکم همانند واکسن به بدن بچه وارد شده و بسیار مناسب است، البته کودک در طی دوسه روز اول نباید زیاد از خوردن شیر سیر شود حتی ممکن است یک روز ۴۰ تا ۵۰ سی سی شیر درسینه مادرنباشد، ولی همین مقدار هم برای تغذیه کودک کافی است.

به همین دلیل نباید در روزهای اول تلاش کرد که بچه را با آب ساده یا تغذیه با شیرهای فرمولا و مصونی سیر کرد، به دلیل آنکه بچه با تغذیه شیر مادرمشکل پیدا می کند.

یکی ازکارهای مهم این است که پرسنلی که دور مادر هستند بایستی تاکید کنند نه تنها نباید با بطری به بچه شیر دهند، حتی نبایستی پستانک در دهان بچه گذارند بچه در دو روز اول احتیاجی به آب ندارد و تا چند روز اول بچه همان مقدار شیری که از سینه مادر وارد بدنش می شود کافی است.

انرژی مورد نیاز و ویتامین ها ، پروتئین ها تامین خواهد شد و جای نگرانی نیست و از دادن شیر خشک و شیر فرمولا با بطری به بچه پرهیز نموده و با سرنگ یا قطره چکان به بچه شیر یا غذا داده شود.

** خوردن مواد تغذیه ای بعد از شش ماهگی ضروری است

کاظمی خاطرنشان کرد: دانستن این نکته برای مادران و خانواده ها لازم است که بدانند باید باورهای غلط را از ذهنشان خارج کنند، مادری که احساس نمود، مقدار شیرش کم است باید بداند چنانچه بچه وزن مناسبی داشته باشد و در روند منحنی رشدش قرار گیرد، شیرش کافی است و با گریه بچه مادر بعد از شش ماهگی باید غذای کمکی به او بدهد و از شیرخشک استفاده نکند، خوردن مواد تغذیه ای غیر از شیر مادر برای بچه بعد از شش ماهگی ضروری است تا وزن کودک براساس منحنی رشد پیش رود.

سه روز اول فوق العاده بحرانی است، مادر باید بچه اش را به سینه خودش نزدیک کند و مادر با بوی بچه اش شیرش افزایش یافته و کودک تمایل دارد که این شیر را بخورد.

درحقیقت داشتن ارتباط عاطفی مادر با بچه موجب افزایش شیر مادر خواهد شد و پدر و خانواده نباید کاری کنند که باعث استرس ماردان شود،مهم ترین مساله تشویق و دادن امید به مادر است که موجب افزایش شیرمی شود.

تکرارجملات امیدوارکننده موجب ترشح هورمونی بنام پرولاکتین و اکسیتاسین درمغزانسان است که با بوی بچه و آرامش وکم شدن استرس ترشح می شود واین هورمون موجب تحریک سینه مادر و افزایش شیر می شود وهمین هورمون مشکلات بعد از زایمان را برای خانمها کم نموده وموجب جمع شدن رحم، کم شدن خونریزی و تامین آهن و ویتامین بدن است و درهفته اول همراهی همسر و اقوام و پرسنل بهداشتی باعث تقویت روحی مادر و ترشح هورمونها خواهد شد و تا دو سالگی تداوم دارد.

** تاثیر آقوز مادر در پیشگیری از اسهال و استفراق

وی در خصوص زردی کودکان عنوان کرد: از باورهای غلط این است که برای پیشگیری از زردی کودک چند روز اول به بچه شیر داده نمی شد که موجب اسهال و استفراق در بچه می شد، در واقع زردی نوزاد می تواند مربوط به شیر باشد، ولی زردی که خوشایند بوده و سریع درطی یک یا دو هفته برطرف خواهد شد و زردی مرضی ارتباطی با شیرمادر ندارد درگذشته این بیماری به خاطر اینکه بچه ها با شیرخشک تغذیه می شدند بسیارشایع بود.

وی در ادامه بحث یادآور شد: آقوز مادر در پیشگیری از اسهال واستفراق، سرما خوردگی، سرطان های آینده موثر است باعث افزایش و ایمنی و آرامش کودک می شود.
در واقع مادر با داشتن آرامش روحی و روانی کامل هم درخانواده و درجامعه می تواند به رشد فرزند بپردازد.

دادن غذای کمکی به فرزندان بعد از شش ماهگی ضروری است و تا دو سالگی بچه نباید با شیر مادر سیر شود، بلکه باید باید با شیر مادر آرامش یابد و به خواب مناسبی رفته و از بروز بیماری پیشگیری شود.

لینک منبع خبر: http://salamatna.ir/3341/%D8%A2%D9%82%D9%88%D8%B2-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%...

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان