آخرین اخبار

18. آذر 1394 - 21:29   |   کد مطلب: 20682
در دنیای مدرن امروز، با گسترش دانش و تکنولوژی، نیاز انسان به کسب مهارت های بیشتر در زمینه های مختلف، امری ضروری و اجتناب ناپذیر برای موفقیت به حساب می آید. یکی از موارد مهم و ضروری مورد نیاز برای زندگی امروز، دانستن زبان دیگری غیر از زبان مادری، و توانایی برقراری ارتباط با دیگران به این زبان دوم است که زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی در اولویت قرار دارد. این مقوله را دوزبانگی می نامند.

به گزارش رودآور، «دكتر مسعود هاشمي»؛ دنياي هر كسي به اندازه تعداد  زبانهايي است كه مي داند .( لودويگ ويتگينشتين ، 1922)

در دنیای مدرن امروز، با گسترش دانش و تکنولوژی، نیاز انسان به کسب مهارت های بیشتر در زمینه های مختلف، امری ضروری و اجتناب ناپذیر برای موفقیت به حساب می آید. یکی از موارد مهم و ضروری مورد نیاز برای زندگی امروز، دانستن زبان دیگری غیر از زبان مادری، و توانایی برقراری ارتباط با دیگران به این زبان دوم است که زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی در اولویت قرار دارد. این مقوله را دوزبانگی می نامند. دوزبانگی انواع مختلفی دارد و راه های متفاوتی نیز برای دوزبانه شدن وجود دارند. پروفسور چامسکی، پدر علم زبان شناسی نوین، در اوایل سال 1960 این ایده خود را به جهانیان ارائه نمود که ساده ترین و علمی ترین راه دوزبانه شدن، آغاز آن از بدو تولد کودک است. تحقيقات صورت گرفته حاكي از آن است که دانستن یک زبان دیگر قدرت ذهنی را افزایش می دهد. دوزبانه بودن می تواند عوارض مغزی ناشي ازافزایش سن را تا حدی کاهش دهد. نقل قول جالبی از نلسون ماندلا در مورد اهمیت دانستن یک زبان دیگر وجود دارد.او می گوید: «اگر با فردی با زبانی که می فهمد صحبت کنید، حرف تان به مغزش می رسد. اگر با او با زبان مادری اش صحبت کنید، حرفتان بر دلش می نشیند.»

دهه 1990 را دهه معرفي مغز و مطالعات مربوط به كارايي هاي مغز نام نهاده اند . در اين زمان بسياري از محققين و دانشمندان زبانشناسي و روانشناسي بطور جدي به مطالعه چيستي مغز و كاركردهاي قسمتهاي مختلف مغز پرداختند و مطالب زيادي را در خصوص اين عضو شگفت انگيز بدن انسان منتشر نمودند . با گسترش فن آوري هاي نوين در زمينه عكسبرداري از مغز روزانه هزاران هزار يافته نوين در خصوص ساختار فيزيكي مغز ، و فرايندهاي صورت گرفته در آن در نشريات و كتب به اطلاع عموم مردم رسانده شد . اينكه مغز در حالت تفكر و درك مطالب دستخوش چه تغييراتي مي گردد به راز سر به مهر فرايند يادگيري انسان كمك شاياني نمود . بطوري كه بسياري از محققين امروزه به اين نتيجه رسيده اند كه مطالعه گسترده مغز و ساختارهاي و مكانيزمهاي آن بزودي به يافته هايي منجر خواهد شد كه كل سيستم آموزش و بخصوص روشهاي آموزش را در آينده تحت تاثير خود قرار خواهد داد .

 

دوزبانگي چيست ؟

دو زبانگي عبارت از حالتي است که فرد به زبان ديگري غير از زبان مادري خود آموزش مي بيند .زبان مادري اولين زبان آموخته شده توسط فرد است، زباني که فرد بدان تکلم مي‌کند، با آن رشد مي‌يابد و عناصر فرهنگي و اجتماعي محيط خود را توسط آن دريافته، لمس کرده و با آن هويت مي‌يابد. اما در بسياري از کشورها و از جمله کشور ما، زماني که کودک به سني مي‌رسد که بايد تحت آموزش رسمي قرار گيرد، با زباني غير از زبان مادري خود و با زباني که در سراسر کشور به عنوان زبان رسمي شناخته شده و از لحاظ نظام آوايي- واژگاني و دستوري متفاوت از زبان مادري اوست، آموزش مي‌بيند و از اين مرحله است که پديده دو زبانگي مطرح مي‌شود. بنابراين، فرد دو زبانه به فردي اطلاق مي‌شود که از زمان آغاز آموزش رسمي، با زبان ديگري که در کشور عموميت يافته و در حکم زبان دوم مي‌باشد، آشنا شده و آموزش مي‌بيند.

آيا دوزبانگي مضر است ؟

امروزه بسياري از والدين اين نگراني را دارند  که آیا در معرض دو زبان قرار گرفتن برای کودک سخت نیست و یا اینکه باعث سردرگمی او نمی شود؟ آیا فرا گرفتن همزمان دو زبان باعث تکلم دیرتر یا مشکلات گفتاری نمی شود؟ در ابتدا، توجه به این نکته ضروری است که روند رشد هر کودک، با دیگری متفاوت است. در هیچ زمینه ای نبایستی کودکان را با هم مقایسه نمود. در نتجه باید این مسئله را با جدیت تمام مطرح کرد که هیچ تحقیق علمی و شواهد تجربی ثبت شده ای وجود ندارد که نشان دهنده مشکلات گفتاری برای کودکان دوزبانه باشد. کودکان، به دلیل توانایی های ذاتی ذهنشان، قادر به فراگیری حتی بیش از دو زبان از بدو تولد می باشند. آن ها به راحتی با کسب تجربه از محیط اطرافشان، دو زبان را از هم تشخیص داده و قوانین دستوری و واژگان مربوط به هر کدام را، جداگانه در مغزشان دسته بندی کرده و بسط می دهند. این مسئله را نباید فراموش کرد که مغز انسان توانایی های بیشماری دارد و فراگیری زبان، یکی از آن توانایی هاست.

مغز کودکان، قوانین دستوری و صدا ها و آوا های زیادی را در هنگام تولد در خود جای داده است. یک کودک سه ماهه توانایی تشخیص آواهای زبانی بیشماری را دارد. پس از تولد، کودک به محیط اطرافش گوش داده و همه چیز را ضبط می کند. در مورد زبان، آن دسته از آواها و صداهایی را که در محیط اطرافش می شنود، بسط و گسترش داده و آن دسته دیگر را که در محیط زبانی اش وجود ندارد، از دهنش پاک می کند. به همین دلیل است که زمانی که دوران کودکی را پست سر می گذاریم و می خواهیم  زبان جدیدی بیاموزیم بسیار برایمان دشوار است. چرا که باید همه قوانین دستوری و صداها و آواهای جدید را در ذهنمان از ابتدا بسازیم. پرورش کودک دوزبانه از بدو تولد، بهترین هدیه ای است که می توانید به کودکتان بدهید و آینده او را از هم اکنون بسازید. در آینده ای بسیار نزدیک، از چنین فرصتی که هم برای خود و هم برای کودکتان فراهم کرده اید، به خود خواهید بالید.

بهترین سن یادگیری زبان دوم

از آنجاييكه سرعت تكامل مغز در سالهاي اوليه كودي بيشتر است کودکان زیر یک تا سه سال توانایی ویژه در یادگیری زبان دوم دارند . گروهی از دانشمندان موسسه یادگیری و علوم مغز دانشگاه واشنگتن در بررسیهای جدیدی با تاکید بر اینکه کودکان توانایی ویژه در یادگیری زبان دوم دارند اما این توانایی از سن کمتر از یکسالگی آغاز می شود بار دیگر نشان دادند که انعطاف پذیری مغز کودکان دو زبانه بسیار بالاتر از انعطاف پذیری مغز کودکان تک زبانه است . 

"پاتریسیا کوهل"، سرپرست این تیم که نتایج خود را در "ژورنال فونتیکس" منتشر کرده اند در این خصوص توضیح داد: "مغز افراد دو زبانه بسیار شگفت انگیز است چراکه بازتابی از تواناییهای انسان از یک ذهن انعطاف پذیر را نشان می دهد. کودک دوزبانه یاد می گیرد که اجسام و حوادث دنیا دو اسم دارند و می تواند به روشی انعطاف پذیر میان این دو برچسب در حرکت باشد که این برای مغز یک تمرین مناسب به شمار می رود ." بررسیهای پیشین تیم "کوهل" نشان می داد که کودکان تک زبانه بین 8 تا 10 ماهگی بیشترین توانایی را در تشخیص و تمایز آواهای زبان مادری خود به دست می آورند درحالی که در این سن، توانایی تمایز آواهای زبان خارجی در این کودکان تک زبانه کاهش می یابد.نتایج این بررسیهای جدید حداکثر انعطاف پذیری را در مغز کودکان دو زبانه حتی در دوره زمانی 10 تا 12 ماهگی نشان داد . "ژوبین ابوطالبی" در تفسیر این تحقیق دانشمندان آمریکایی توضیح داد: "این حقیقت دارد که کودکان تا سن سه سالگی بدون هیچ مشکلی می توانند هر دو زبان را به طور کامل یاد بگیرند و به طور ثابت از یک زبان به زبان دوم جابجا شوند و به یک اندازه از هر دو استفاده کنند ." عصب زبانشناس ایرانی دانشگاه سن رافائله میلان افزود: "در این رابطه دو تحقیق دیگر نیز از ژاک ملر در مجله علمی ساینس منتشر شده است که نشان می دهند کودکان یکساله درصورتیکه دو زبانه باشند در بعضی از عملکردهای شناختی در سطحی بالاتر از کودکان تک زبانه همسن خود قرار دارند ."

تاثير دوزبانگي برهوش و يادگيري

تا نيمه اول قرن بيستم بسياري از دانشمندان معتقد بودند كه دوزبانگي به مغز و بهره هوشي افراد و بخصوص كودكان آسيب زده و مانع رشد كلامي آنها مي گردد و حتي به سردرگمي كودك در استفاده همزمان از دوزبان مي انجامد ،از آن زمان به بعد تحقيقات وسيعي  در اين خصوص صورت گرفت در سال ٢٠١٢ بيالستوك نشان داد كه دوزبانگي بِه علت افزايش كنترل عملي فرد بر مغز به عملكرد تحصيلي بهتر او در آينده مي انجامد همچنين نتيجه گرفت كه افراد دو زبانه داراي قدرت توجه بيشتر و موثر تري به پديده هاي پيرامون خود هستند و بهتر از افراد يك زبانه براي انجام مختلف كارها انعطاف پذير ترند نتايج حاصل از تحقيقات او و ديگران نشان داد كه دوزبانگي از عوامل اصلي موفقيت كودكان در زندگي آينده است !  یادگیری یک زبان دیگر، توانایی هایمان در زبان مادری و نیز امکان کنکاش در سایر فرهنگ ها را بیشتر می کند. بر اساس یک پژوهش صورت گرفته، افرادی که در شغل شان از بیش از یک زبان استفاده می کنند، هشت درصد بیشتر از سایرین درآمد دارند! بسیاری از دانشمندان هم بر این باورند که دانستن یک زبان دیگر قدرت ذهنی را افزایش می دهد. همچنین، دوزبانه بودن می تواند عوارض مغزی افزایش سن را تا حدی کاهش دهد . تحقيقات فراواني با استفاده از روشهاي علمي تصوير برداري از مغز و مطالعه رفتاري افراد صورت گرفته است كه مقايسه تصاوير مغز افراد يك زبانه و دو زبانه حاكي  از اين است كه تسلط بر دو زبان در مقايسه با يك زبانگي تاثيرات شگرفي بر ساختار و حجم مغز دارد و اين بخصوص اينكه دوزبانگي در دوران پيري مانع زوال عقل ، پيري زود رس و فراموشي و الزايمر مي گردد  . در واقع هر چه تسلط فرد بر دو ياچند سيستم صوتي ، واژگاني و دستوري بيشتر باشد انعطاف پذيري رفتاري او بيشتر خواهد بود . گذشته از اين تعداد واژگاني كه يك فرد مي داند بر ميزان وسعت ديد او به جهان اثر گذار است . افراد دو زبانه بعلت استفاده بيشتر از مغز خود از تسلط و كنترل بيشتري بر فعاليتهاي شناختي غير زباني نظير مسئله گشايي ، حافظه و تفكر برخوردارند ازاينرو بخاطر در اختيار داشتن ذهني انعطاف پذير تر به سوالات و پاسخهاي ديگران  بهتر واكنش نشان داده و تحليل مناسب تري از وقائع خواهد داشت . از ديدگاههاي رفتاري و اجتماعي كودكان دو زبانه از اعتماد به نفس بيشتري برخوردار خواهند بود چرا كه از مزاياي برخوردارند كه كسب آن براي ديگران يعني افراد يك زبانه رويا تلقي مي شود و مستلزم وقت و هزينه فراوان . افراد دو زبانه بعلت نياز امروز جامعه به زبان هاي خارجي و بخصوص انگليسي در محيطهاي كاري و تحصيلي از موفقيت بيشتري برخوردار مي شوند افراد دو زبانه در محيطها زنگي خود از مهارتهاي كلامي بهتري برخوردار مي شوند و بهتر مي توانند منظور خودرو در تعاملات اجتماعي بيان نمايند دوزبانه ها در برخورد با چندين مسايل پيچيده بهتر عمل مي كنند و بهتر مسايل را حل مي كنند . بسياري از تحقيقات صورت گرفته در باره دو زبانگي نشان مي دهد كه يادگيري زبان در كل شيوه انديشيدن و رفتار افراد را در بازرگسالان تحت تاثير قرار ميدهد . همچنين مشخص شده است كه افراد دوزبانه زبانهاي ديگر را بهتر مي آموزند . برخی پژوهشگران بر این باورند که نتیجه این مطالعه، بیش از آن که نشانگر تسلط آن کودکان دوزبانه به قواعد دستور زبان باشد، نشانگر عملکرد مطلوب «سیستم اجرایی» است. سیستم اجرایی به طیف گسترده ای از توانایی های ذهنی اطلاق می شود که جلوی اطلاعات نامربوط را می گیرد و لذا فرد می تواند بر فعالیتی که انجام می دهد تمرکز نماید. اثرات مثبت دو زبانگی حتی به مهارت های اجتماعی ما هم گسترش می یابد. دو روان شناس در پژوهش خود دریافتند افراد دوزبانه بهتر می توانند خود را جای دیگری قرار دهند و احساسات و موقعیت وی را درک کنند. دلیل آن هم این است که این افراد، بهتر می توانند جلوی آنچه از قبل می دانند را گرفته و بر دیدگاه دیگران تمرکز نمایند.  این پژوهش، اطلاعات مهمی در مورد نحوه عملکرد مغز دوزبانه در اختیار ما گذاشته و نشان می دهد که در یک مغز دوزبانه، هر دو زبان برای جلب توجه می کوشند بنابراین مغز دوزبانه ها، در هنگام صحبت یا گوش دادن به رادیو، بشدت مشغول انتخاب واژه مناسب از یک زبان و جلوگیری از واژه معادل از زبان دیگر است. این کار در واقع نوعی تمرین فوق العاده شناختی است. جالب است که بسیاری از برنامه های «تقویت ذهن» از روشی مشابه استفاده می کنند. یعنی از شما می خواهند هنگام انجام یک تمرین، به اطلاعات منحرف کننده توجه نکنید . دانشمندان خیلی زود پی بردند تمرینات ذهنی از این دست می تواند مغز را در برابر اثرات منفی افزایش سن مقاوم سازد. پژوهشگران اطلاعات ۱۸۴ نفر که دچار فراموشی بودند را بررسی کردند. نیمی از این افراد دوزبانه بودند. نتیجه مطالعه این بود که نشانگان فراموشی در دوزبانه ها، چهار سال دیرتر از هم سن و سالان تک زبانه شان پدیدار شد. این مطالعه، سه سال بعد روی ۲۰۰ نفر از افراد دچار آلزایمر تکرار شد و نتیجه آن، تاخیر پنج ساله ابتلا به آلزایمر در دوزبانه ها را نشان داد. حتی بعد از در نظر گرفتن عواملی مثل شغل و تحصیلات، باز هم این یافته ها معتبر ماند. دو زبانگی، علاوه بر بهبود توانایی های مغز، می تواند اثرات زیادی بر رفتار افراد نیز داشته باشد. سال هاست پژوهشگران عصب شناسی و روان شناسی درگیر این مساله بودند که آیا افراد دوزبانه، با صحبت به یکی از زبان هایشان، رفتار متفاوتی از خود بروز می دهند یا نه.

تاثيرات دوزبانگي بر تقويت تواناييهاي شناختي

تحقیقات نشان می دهند که آموزش دوزبانه مزایای زبانشناختی بسیاری دارد؛ مغز را به صورتی متفاوت توسعه می دهد، انعطاف پذیری ذهنی بالاتر، خلاقیت بیشتر و ایده های ابتکاری تری را بر می انگیزاند. کودکان دوزبانه این توانایی را دارند که به مشکلات و مسائل، چه بزرگ و چه کوچک، از جنبه های متفاوتی نگاه کنند. لغات می توانند معانی زیادی داشته باشند؛ مشکلات می توانند راه حل های بسیاری داشته باشند؛ موقعیت ها می توانند از دیدگاه های مختلف بررسی شوند. زمانی که کودکان در دو زبان می اندیشند، هنگام مواجه شدن با موضوعات و مسائل پیچیده، به آسانی بیشتر از یک راه به ذهنشان خطور خواهد کرد. تحقیقات نشان می دهند که هر چه یادگیری زبان دوم زودتر آغاز شود، یافتن مهارت بیشتر در آن زبان افزایش خواهد یافت. و این امر به دلیل توانایی های عمومی بیشتر کودکان جوانتر و اهمیت برانگیختن کودکان در این سنین است. در سنین بالاتر، تمایزات شنیداری و توانایی تقلید صداها کمرنگ تر می شوند. همچنین یادگیران جوانتر از اشتباه کردن نمی ترسند و بیشتر از کودکان بزرگتر تمایل دارند که از زبان دوم استفاده کرده و آن را به کار بگیرند. کودکان دوزبانه در کنترل کردن سیستم هردو زبانی که می آموزند، نسبت به کودکان یک زبانه که تنها در معرض یک زبان قرار دارند، داده های بیشتری را کشف می کنند. در نتیجه دوزبانه ها در معرض تمرینات قابل ملاحظه تری، در تجزیه و تحلیل معناها و ساختارهای نحوی و دستوری قرار می گیرند. البته شواهد به طور قطعی بیان کننده این موضوع نیستند که آیا این مزیت های زبان شناختی باعث داشتن مهارت های ذهنی بیشتری می شوند یا خیر. اما به عنوان مثال، مطالعات ادبی مک لاگلین نشان می دهد که کودکانی که دو زبان را یاد گرفته اند برتری زبان شناختی نسبت به کودکان یک زبانه دارند. کودکان دوزبانه می آموزند که دو راه برای گفتن یک مسئله واحد وجود دارد.

ديگر فواید آموزش زبان دوم

تحقيقات مختلف نشان ميدهد كه زبان آموزي تاثیر مثبت و چشمگيري بر روی رشد ذهنی کودکان دارد. پیشرفت روانی کودک با گفتن، نوشتن و خواندن به دو زبان تواناتر و پیشرفته تر خواهد شد. انعطاف پذیری در اندیشیدن و بالا بردن توانایی شنیداری او افزایش می یابد. درک کودک از زبان مادری اش تقویت می یابد. موقعیت ایجاد ارتباط با افراد جدید برای او فراهم می شود. (که در صورت دانستن یک زبان نمی توانست با آن ها ارتباط برقرار کند). با فرهنگی جدید آشنا می شود و این امر به او برای درک و شناخت مردمان دیگر کشورها کمک می کند. فرصت های شغلی اش در آینده افزایش می یابد. توانایی درک تفاوت های دیگران در او افزایش می یابد. موقعیت شبکه های دوستی افزایش می یابد. مهارت های حل مسائل افزایش می یابد. خلاقیت کودک افزایش می یابد.

محدوده های معمول او گسترش می یابد. بینش در مورد زبان اول و فرهنگ اصیل کودک توسعه می یابد. عملکردی آگاهانه تر در مورد خود، فرهنگ های دیگر و ارتباط با آن فرهنگ ها برایش ایجاد می شود. در عرصه های جهانی می تواند فعالیت بیشتری داشته باشد. فراگیری زبانی دیگر از ابتدای تولد نسبت به یادگیری آن زبان در هر مقطع سنی دیگر بسیار آسان تر خواهد بود. کودک در مدرسه برای یادگیری زبان دوم راحت تر از هم سن هایش خواهد بود. (مخصوصا زمانی که یادگیری یک زبان دیگر در مدرسه اجباری باشد( . اگر کودک بخواهد در آینده زبان های دیگری را نیز بیاموزد، بسیار سریعتر از یک زبانه ها آن را خواهد آموخت. تفاوت صداها1، ترتیب عناصر جمله2، استرس3، وزن4، آهنگ5 و ساختارهای دستوری را بسیار آسان می آموزد و برای زبان های مشابه، یادگیری لغات مشابه را بسیار سریع تر خواهد کرد. دوزبانگی به کودک کمک می کند تا مهارت های نوشتن و خواندن را راحت تر از دیگران بیاموزد. کودکان دوزبانه نسبت به یک زبانه ها مهارت های تحلیلی، اجتماعی و تحصیلی و علمی بهتری خواهند داشت. این توانایی به کودک کمک می کند تا در موقعیت ها و محیط های مختلف احساس راحتی بیشتری کند. و این امر انعطاف پذیری و سازگاری ذاتی را به وجود می آورد و اعتماد به نفس و خودباوری را افزایش می دهد. کودکان دوزبانه درک بهتری از فرهنگ های مختلف خواهند داشت و تفاوت های فرهنگی را به طور ذاتی بهتر پذیرا خواهند بود.

نتيجه

یادگیری زبان جدید یکی از سخت‌ترین کارهایی است که بر عهده‌ مغز قرار می‌گیرد. با این حال فواید آن به قدری زیاد است که تمام سختی یادگیری را جبران می‌کند. از آنجایی که  هر زبان، سختی خاص خود را دارد، یادگیری آن برای مغز یک تمرین محسوب می‌شود و زمانی که مغز شما در وضعیت تمرین قرار می‌گیرد به مرور زمان قوی‌تر می‌شود.در گذشته باور عمومی، بر این پایه استوار بود که پرورش کودکان در یک خانه‌ی دو زبانه می‌تواند به رشد فکری آن‌ها آسیب بزند. متخصصان عقیده داشتند که این شرایط می‌تواند مغز کودکان را کاملا گیج کند و زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی یا هویت چندگانه بوجود بیاید. ولی دانش انسان در این مورد بیشتر شد و ما بالاخره به این نتیجه رسیدیم که واقعیت برعکس چیزی است که در گذشته باور داشتند. یادگیری زبان دوم یکی از بهترین روش‌های عملی برای بالا بردن ذکاوت و تیزهوشی است. همچنین می‌تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند. دانستن یک زبان خارجی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و زوال‌عقل را چهار تا پنج سال به تعویق بیندازد. حتی بهترین دارو‌های آلزایمر هم قادر هستند ابتلا به بیماری را تنها شش تا دوازده ماه عقب بیندازند. اسکن مغز جوانان دو زبانه تفاوت‌های چشم‌گیری را نشان داد. محققان عقیده دارند مغز چنین افرادی به حدی تواتمند است که احمال ابتلا به فراموشی وابسته به سن در آن‌ها شدیدا کاهش پیدا می‌کند. در مورد یادگیری یک زبان جدید و تاثيرات آن بر مغز انسان تحقیقات بسیاری انجام گرفته است. کسانی که قادر هستند به دو زبان صحبت کنند، در مقایسه با کسانی که تنها به یک زبان مسلط هستند مهارت‌های بیشتری دارند. از ویژگی‌های مثبت کسانی که به چند زبان صحبت می‌کنند مي توان به موارد زير اشاره كرد :

o        هوش

o        تمرکز

o        کسب امتیاز بیشتر در آزمون‌های ریاضی، روخوانی و قوائد زبان

o        توانایی به خاطر آوردن مطالب

o        برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری

o        تغییر ناگهانی بین فعالیت‌های عملی

o        کنترل برانگیختگی ناگهانی

o        درک نقطه نظرات دیگران

o        بهبود توجه، تمرکز و دقت

o        قدرتمندی حافظه

o        انعطاف روانی و قابلیت کنار آمدن با شرایط جدید

o        خلاقیت

o        مهارت‌های شنوایی

منابع مورد استفاده :

http://www.theguardian.com/education/2014/sep/04/what-happens-to-the-brain-language-learning

http://bebrainfit.com/brain-benefits-learning-second-language/

http://news.psu.edu/story/334349/2014/11/12/research/learning-languages-workout-brains-both-young-and-old

http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/10/more-languages-better-brain/381193

دكتر مسعود هاشمي ، عضو هيات علمي  گروه زبان و ادبيات انگليسي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تويسركان

masoudhashemi38@yahoo.com

مدير انستتيو زبانهاي خارجي ماهان تويسركان

انتهای پیام/

 

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

من واقعا ب شما افتخار میکنم و همچین شخصیت های مهمی مثل شما میتونه ب شهر و کشور بزرگ ایران جلوه و روح بده که الگویی باشید برای جوانان و نسل های اینده انشالله در تمام مراحل زندگی موفق و سر بلند باشید

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان