آخرین اخبار

19. بهمن 1394 - 10:03   |   کد مطلب: 21476
در آستانه20 بمهن؛ ماه سالروز عملیات سرنوشت ساز والفجر8
اروند سرکش در محاصره رزمندگان اسلام؛ فاو گورستان بعثیان
عمليات والفجر 8 در تاريخ 20 بهمن 1364 با هدف آزادسازي اين منطقه شروع شد و با خلق حماسه‌اي تاريخي و کاري که به لحاظ دانش نظامي مدرن غير ممکن مي‌کرد با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پايان يافت.

به گزارش خبرنگار رودآور، جلیل سوری از روایان دفاع مقدس در یادداشتی در آستانه بیستم بهمن ماه سالروز عملیات سرنوشت ساز والفجر8 و گرامیداشت هفته حفاظت اطلاعات و نقش مؤثر این نهاد گمنام و مقدس نوشت؛

فصل زمستان یادآور حماسه ها و فداکاری های فراوانی در تاریخ این انقلاب نورانی است که به جان ها طراوتی دیگر بخشید.

ایران اسلامی با قدم های پربرکت حضرت روح الله در این فصل گلباران شد و لاله ها رویید و از همان روزها سربازان امام زمان(عج) این حافظان امنیت برای حفظ دستاوردهای انقلاب تا پای جان ایستادند، عملیات های فصل زمستان در غرب، جنوب و شمال غرب یکی پس از دیگری طراحی شد و رزمندگان جنگ نرم در قرارگاه حفاظت اطلاعات بنا به رسالتی که داشتند به این حرکت عطیم افتخار بخشیدند و اوج اقدامات آن ها بر همه روشن است.

ماه ها قبل از عملیات والفجر8 با درایت این سربازان صاحب الزمان(عج) تنها مسئولان رده اول از این رویداد بزرگ با خبر بودند و حضور به موقع حفاظت اطلاعات در اصل غافلگیری و تسلط بر اوضاع زبانزد خاص و عام بود.

به ویژه در مبارزه با امواج و فتح جانانه، این عنصر ورزیده و مجرب با تشکیل قرارگاه، دشمن زبون را به خاک نشاندند و فاو را گورستان بعثیان کردند و ماشین جنگی آنان را در هم کوبیدند، تا جایی که در طول این مدت 900 مرتبه عرض اروندرود را چراغ خاموش در دید دشمن شناسایی و خواب را بر آن ها حرام کردند.

در شب عملیات سه هزار غواص تا خط مقدم پیش رفتند و همه موانع را کنار زدند تا آن جا که چندین فرمانده رده بالا از دشمن به اسارت لشکر خوبان درآمدند.

نامگذاری هفته حفظت اطلاعات چه شایسته است که گره خورده به نام حضرت صدیقه و رمز عملیات یا فاطمه الزهراء(س)  که جهان کفر را به زمین زدند و قلب صاحب الزمان(عج) با نام مبارک مادرش به این همه رشادت شاد کردند و همه معادلات درغوگیان را بهم زد.

آن هایی که دژهای محکم و سدهای آهنین و از بهترین امکانات، اطلاعات روز و ماهواره های پیشرفته به میدان آمده بودند و هواپیماهای جاسوسی بعثیان در طول شبانه روز در حال جمع آوری خبرها بودند، اما نتوانستند کوچکترین موضوعی را دال بر حمله به این منطقه کشف کنند و غافل از اینکه آتشی را که خود روشن کرده بودند روزی در آن خواهند سوخت.

آماده بودن مردان مردی که با عنوان حفاظت اطلاعات که تا پای جان بایستند و با عنایات حق تعالی چندین ماه قبل برای آموزش های مخفیانه که هیچ گونه اطلاعاتی از زمان و مکان دقیق عملیات را نمی دانستند.

آنان در خلیج همیشگی فارس، بندر انزلی، جزایر بوشهر، نوشهر و کوهستان ها در غرب کشور، استخرهای سرپوشیده در مراکز استان ها و رودهای کارون و بهمنشیر و دیگر سدها  نیز آموزش های آبی، خاکی و تک تیراندازی را در تهران اصفهان، شیراز و تبریز با موفقیت گذرانده بودند و تا روزهای آخر از عملیاتی که در اروند طراحی شده بی خبر بودند.

آنان آموخته بودند که در همه موارد مسائل حفاظتی را به طور کامل رعایت کنند تا آنجایی که اتاق عملیات و تصمیم گیری با آرم های خاص استتار شده بود و همه موارد طبقه بندی و فوق سری پیش می رفت.

شایسته است یادی شود از فرماندهان و شهدای معظم این رویداد بزرگ؛ سردار هور حاج علی هاشمی و شهید حاج احمد سوداگر و دلامردان مجاهد فی سبیل الله سردار نجات که قرارگاه های فریب را در این عرصه هدایت می کردند.

در حقیقت اروند سرکش در محاصره حفاظت اطلاعات بود.

ام الرصاص تله ای بزرگ برای دشمن، هورالهویزه و بوارین از نظر تاکتیکی محل فریب بعثیان بود و یکی دیگر از سختی های رزمندگان در اصل غافلگیری عبور سه هزار غواص در زیر نوره ماه به آن سوی اروند بود که با یاد و نام خداوند بزرگ یکپارچه برای این فتح بزرگ که از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود پا به میدان گذاشتند و بندر فاو عراق باتلاقی برای نیروهای دشمن شد.

قلم قادر نیست که رشادت و حماسه ها را ثبت کند، در این اندک به همه مجموعه های خلق کننده عملیات والفجر8 درود و سلام می گوییم و قدردانی می کنیم از این مردان پاک که جان برکف اخلاص نهاده و با تدبیری قوی همه قرارگاه ها، تیپ و لشکرها و ادوات جنگی را به طور کامل استتار و چندین عملیات را از قبل به صورت نمایشی رهبری کردند  و این از الطاف الهی بود که بتوان چهار هزار دستگاه خودروی سنگین و 500 دستگاه توپ و تانک و همه فعالیت های مهندسی را زیر دید دشمن هدایت کرد.

به گزارش رودآور، منطقه فاو بر ارزش سياسي - نظامي، به لحاظ فراهم سازي امکان حضور مقتدرانه ايران در خاک عراق و موقعيت جغرافيايي و طبيعي آن، داراي ارزش استراتژيک نيز مي‌باشد. عمليات والفجر 8 در تاريخ 20 بهمن 1364 با هدف آزادسازي اين منطقه شروع شد و با خلق حماسه‌اي تاريخي و کاري که به لحاظ دانش نظامي مدرن غير ممکن مي‌کرد با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پايان يافت. فتح فاو از نظر سياسي، بسيار مهم و استراتژيک بود و توازن نظامي جنگ ایران و عراق را به سود ايران رقم زد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان