آخرین اخبار

18. تير 1398 - 23:32   |   کد مطلب: 21939
لباس های غربی با مارک های خارجی یا لباس های تولید داخل با مدل های غربی که حرف اول بازار پوشاک ایران را می زنند قواره هایی هستند که برای بازارهای ما دوخته شده اند اما برازنده یک جامعه ایرانی اسلامی نیستند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، 'این روزها این رنگ و مدل مد شده و بسیار جوان پسند است ' جمله آشنایی که اکثر مغازه داران برای فروش لباس های خود برای مشتریان به کار می برند. 

نیم نگاهی که به بازارهای لباس فروشی و مدل های رنگا رنگ آویخته از در و دیوار شهر بیاندازید می توان فهمید که با وضعیت نابهنجاری در حوزه لباس و پوشش مواجه هستیم. 
وضعیتی که نه می توان ایرانی بودن آن را تایید کرد و نه نام اسلامی بودن روی این وضعیت گذاشت، به جرات می توان گفت حوزه لباس و پوشش در سال های اخیر جزو بیشترین نقاط هدف افرادی بود که می خواستند فرهنگ ایرانی اسلامی مردم ما را هدف قرار دهند و این وضعیت شاهدی بر این مدعاست که افراد با استفاده از تبلیغات گسترده و استفاده از غفلت دستگاه های فرهنگی به هدف خود دست یافته اند. 
امروز جوانان ما در انتخاب لباس های خود کمتر به معقول بودن و اسلامی بودن آن توجه می کنند بلکه آنچه که در انتخاب این لباس ها آنها را جذب می کنند زرق و برق فریبنده و مدل های غربی این لباس ها است. 
این روزها که در آستانه سال نو قرار داریم پا که در بازار پوشاک می گذاری بیشتر این وضعیت نابسمان خود نمایی می کند، وضعیتی که حاکی از نبود یک قانون و یا نظارت واحد دارد، ویترین این روزهای مغازه ها پر از لباس هایی با فرهنگ غربی است تا ایرانیان که تمدنشان زبانزد خاص و عام است آن را به تن کرده و نوروز باستانیشان را جشن بگیرند. 
اینگونه که به نظر می رسد در چند سال اخیر دلسوزان هویت ایرانی آستین ها را برای تغییر این وضعیت و برگرداندن هویت به پوشش های امروز جامعه بالا زده اند تا بار دیگر به یاد ملت ایران بیاورند که کشوری مانند ایران که از پشتوانه های فرهنگی، ملی و اسلامی برخوردار است باید پوشش جوانانش در عین زیبایی و ظرافت مبتنی برارزش ها باشد. 
در گذشته در جامعه ایرانی با اندیشه اسلامی غنی الگوهای مناسبی از پوشش و لباس را ایجاد می کردند ولی این میراث در اثر ارتباط با غربی ها، رفته رفته فراموش شده است و امروز جوانان به دنبال لباس های خارجی هستند، لباس هایی که دوخته شده اند تا هویت ایرانی را تکه تکه کرده و درز عمیقی در فرهنگ این کشور ایجاد کند درزی که امروز در تن مانکن های مدل غربی در مغازه ها خود نمایی می کند. 
اما واقعیت بازارهای امروز نشان می دهد که در پیشبرد این اهداف موفق نبوده ایم چرا که تلاش و پشتکار آورندگان این فرهنگ غربی بیشتر از ما بوده و حمایت های خوبی نیز از طراحان داخلی به عنوان ناجیان این کلاف سر درگم نشده است. 
از نظر طراحان داخلی عدم وجود حمایت از این افراد برای تولید طرح های بیشتر، ارزان بودن لباس های وارداتی که عمده آن ها لباس چینی بی کیفیت است و نبود یک بازار شناخته شده بری ارائه این طرح ها باعث شده تا قیمت این لباس ها برای طراحان بیشتر آب خورده و به طبع آن در بازار فروش نیز قیمت این لباس ها بیشتر از لباس های وارداتی باشد. 
این روزها با وجود اینکه بازارهای پوشاک با ازدحام جمعیت و شلوغی بازار عید مواجه هستند اما تولید کنندگان داخلی لباس از وضعیت کاری خود رضایت چندانی ندارند و علت آن را نیز عدم وجود نظارت و ترجیح مردم به استفاده از لباس های وارداتی می دانند. 
فروشندگان بازار لباس نیز با بیان اینکه مشتریان در هنگام خرید تاکید بر خارجی بودن لباس دارند اذعان کردند اکثر لباس هایی که در بازار به عنوان لباس خارجی به مشتریان عرضه می شود لباس های ایرانی هستند که مارک خارجی بر روی آنها زده شده است و با توجه به نبود نظارت های کافی بر قیمت،در هر گوشه بازار این لباس به قیمت دلخواه فروشندگان عرضه می شود. 
امیدواریم با این تعاریف مسئولان فرهنگی کشور با تبلیغات، فرهنگ سازی ها و اهتمام لازم بار دیگر این سبک های زیبا و پر نقش و نگار ایرانی و حس هنر دوستی ایرانیان را بیدار کنند تا از این طریق هم الگوی پوشش کشور را از سیطره غربیان خارج کنند و هم رونق به بازارهای ایرانی بازگردد. 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان