آخرین اخبار

29. اسفند 1394 - 12:19   |   کد مطلب: 22184
با ملی شدن صنعت نفت ایران دست شرکت های خارجی از نفت؛ این طلای سیاه ایران کوتاه شد و آنان باید امور نفتی ایران را به شرکت های ایرانی واگذار می کردند و این موضوع برای شرق و غرب و به ویژه استعمار پیر قابل هضم نبود.

به گزارش خبرنگار رودآور، امروز 29 اسفندماه سالروز، ملی شدن صنعت نفت ایران و کوتاه کردن دست انگلیس، این استعمار پیر از نفت ایران است.

65 سال پیش در چنین روزی مجلس سنای ایران طرح "ملی شدن صنعت نفت" را تصویب کرد، طرحی که در حقیقت پیشنهادی در روز هفدهم اسفندماه سال 29 با امضای همه اعضای کمیسیون ویژه نفت مجلس شورای ملی ایران در صحن علنی مجلس راه یافت و با تأیید آن در 28 اسفندماه همان سال به قانون تبدیل شد.

مجلس سنا در  در آن روز گزارش پیشنهادی کمیسیون نفت را با مطلع ذی شروع و تصویب کرد؛ «به نام سعادت ملت ایران و به منظور تامین صلح جهان، امضا کنندگان ذیل پیشنهاد می‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرار گیرد.»

آیت الله کاشانی و دکتر مصدق در ملی شدن صنعت نفت ایران نقش بسزایی داشتند و به ویژه تلاش های آیت‌الله کاشانی برای کوتاه کردن دست استعمار پیر از مهمترین منبع درآمدی ایران مثال زدنی بود.

مصدق نیز بارها با اقدامات خود نشان بود که که به دنبال بازگشت عزت به ایرانیان است تا ملت ایران خود اداره کننده امور و منابع درآمدزا خود باشند و در برابر فشارهای شوری و انگلیس ایستادگی می کرد.

این دو شخصیت در برابر بیگانگان به گونه ای قد علم کردند که مردم ایران بتوانند با غرور بر روی پاهای خود بیاستند.

این دو به دنبال نجات منابع مالی و سرمایه های ایران بود که با بی برنامگی از وازدگی رزیم ظاغوتی پهلوی نیز همراه می شد.

سرسپردگی خاندان منحوس پهلوی به دولت هی غرب و شرق مسیر سخت را برای ملی شدن صنعت نفت ایران طراحی کرده بود و شرکت های نفتی انگلیس که با تصویب دستشان از ثروت یارانیان قطع شده بود، به هر دری می زدند تا با رد این قانون، منافعی را که در سالیان متمادی به جیب می زدند دوباره تصاحب کنند.

و اما این حضور مردمی بود که با حمایتاز آیت الله کاشانی و دکتر مصدق سبب شد تا در مجلس شانزدهم با وجود آن همه تقلب  شاه و اطرافیان شاه، طرح "ملی شدن صنعت نفت" به تصویب رسد.

در حقیقت با ملی شدن صنعت نفت ایران دست شرکت های خارجی از نفت؛ این طلای سیاه ایران کوتاه شد و آنان باید امور نفتی ایران را به شرکت های ایرانی واگذار می کردند و این موضوع برای شرق و غرب و به ویژه استعمار پیر قابل هضم نبود و از این رو با خطر افتادن منافع خود در ایران، دست به هر توطئه های زد تا روزهای به ظاهر خوش خود را بازگرداند.

تحریم شرکت های نفت ایرانی و هشدارهای مکرر به خریداران نفت کشورمان از سوی انگلیس خبیث برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و لغو این قانون یکی از اقدامات شوم آنان علیه ملت ایران بود.

به گزارش رودآور، توطئه ها و دشمنی های دنیای غرب علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نیست و  با اما این مرد همیشه عزتمند، مقاوم و دلیر هستند که وجود تحریم های مکرر ایران به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ذره ای عقب نشینی نکرده اند و جانانه از سرمایه های خود دفاع می کنند.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان