آخرین اخبار

27. ارديبهشت 1395 - 18:46   |   کد مطلب: 22900
رهبر فرزانه انقلاب در حكم دكتر علي عسكري به عنوان رئيس سازمان صدا و سيما ضمن تذكر نكات مهمي از جمله برنامه‌ريزي، رعايت راهبردهاي كلان، جذب و حفظ و تربيت نيروهاي انقلابي و كارآمد در رسانه ملي، حضور مؤثر در فضاي مجازي را نيز به عنوان راهبرد مهم برشمردند.

به گزارش رودآور به نقل از روزنامه جوان، نویسنده : رسول شكري‌نيا 

معظم له در پيوست حكم رئيس مستعفي نيز نكات مهمي را متذكر شده بودند كه از آن جمله مأموريت خطير «هدايت و مديريت فرهنگ و افكار عمومي جامعه» به مثابه دانشگاه عمومي است كه با تكيه بر فعاليت‌ها و برنامه‌هاي حرفه‌اي پيشرفته و عميق رسانه‌اي، وظيفه گسترش دين و اخلاق و اميد و آگاهي و ترويج سبك زندگي اسلامي- ايراني در ميان آحاد ملت را بر عهده دارد.

در آن حكم همچنين با اشاره به مسئوليت تاريخي رسانه ملي در مقطع كنوني، حفظ و ارتقاي استقلال فرهنگي و هويت انقلاب ايران اسلامي، «عزم ملي و ابتهاج معنوي و نشاط انقلابي» آحاد جامعه در مسير اهداف بلند نظام اسلامي، در گرو آگاهي و معرفت عميق و گسترده عمومي و نيازمند پيوند با سرچشمه‌هاي توليد فكر ناب ديني و خيل دلبستگان فرهيخته و پرانگيزه انقلاب اسلامي آورده شده كه بايد مورد اهتمام جدي قرار گيرد. رهبر حكيم انقلاب سازمان صدا و سيما را به عنوان موتور محرك و مشوق پيشرفت كشور دانستند و وظيفه پشتيباني رسانه‌اي همه جانبه و مبتكرانه در امر بسيج عمومي ملت و نيز كمك به مديريت‌هاي اجرايي در جهت تأمين اهداف و اجراي سياست‌هاي كلان نظام و تحقق سند چشم انداز كشور را بر دوش اين سازمان دانستند.

آنچه در دوره نه چندان موفق سرافراز بر رسانه ملي گذشت، از بي‌مهري دولتمردان و كسري بودجه گرفته تا گفت‌وگوها و مصاحبه‌هاي هدايت شده عليه رسانه ملي، توقعات فراقانوني از اين رسانه از سوي دولتمردان، تلاش براي به انحصار درآوردن آن به عنوان رسانه‌اي دولتي و در خدمت دولت، كم‌لطفي و كم‌توجهي مجلس در بودجه سالانه حداقل 94 و 95 و خروج گسترده نيروهاي انقلابي از اين رسانه به بهانه تعديل، استعفا يا جابه‌جايي در كنار برخي حواشي، همه و همه دوران موفقي را براي سرافراز رقم نزد.
 
گرچه در سلامت، روحيه انقلابي و تدين ايشان ترديدي وجود ندارد، اما حوزه گسترده رسانه ملي و با بيش از يكصد شبكه راديويي، تلويزيوني استاني، ملي، بين‌المللي  ايجاب مي‌كرد ايشان از وجود افراد خبره‌تر، نخبه‌تر و با انديشه انقلابي مورد تأكيد رهبري معظم انقلاب بيشتر استفاده كند و فضا به سمتي نرود كه مهم‌ترين و تأثيرگذارترين رسانه كشور، در خلأ نيروي انساني و مديريتي قرار گيرد.
صدا و سيما به مثابه يك دانشگاه عمومي، فراگير و داراي پتانسيل‌هاي مختلف، ظرفيت تربيت عمومي جامعه در حوزه‌هاي مختلف را برعهده دارد و در نظام جمهوري اسلامي ايران كه اين رسانه داراي نقش حاكميتي در برخي حوزه‌ها ازجمله همه حوزه تصوير و فيلم است، اين نقش مهم‌تر است.
موضوعي كه در حكم رهبر انقلاب به رئيس جديد رسانه ملي به عنوان يك اصل مهم تأكيد شده است، استفاده از ظرفيت فضاي مجازي است كه متأسفانه تاكنون مورد غفلت جدي بسياري از دستگاه‌ها از جمله صدا و سيما قرار گرفته است.

حوزه گسترده پيام در كنار حوزه گسترده صوت و تصوير به عنوان سه حوزه كاربردي رسانه ملي در فضاي مجازي بايد مورد اهتمام جدي قرار گيرد، در غير اين صورت رقباي نوظهور اين سه حوزه گوي سبقت را از رسانه ملي مي‌ربايند و با مجوز و بي‌مجوز، مبدل به رسانه‌هاي نوين اثرگذار مي‌شوند، كما اينكه در دو سال اخير شبكه‌هاي اجتماعي تحت وب و شبكه‌هاي اجتماعي تحت موبايل در كنار برخي تلاش‌ها براي ‌اي‌پي تي‌وي و شبكه‌هاي ويدئويي آنلاين و آفلاين، توان رقابت را تضعيف و به ارائه تصوير و پيام به جامعه مي‌پردازند. آنچه رسانه ملي را متمايز مي‌كند، ظرفيت بالاي اين رسانه در اين حوزه‌هاست؛ در كنار تجربه گسترده دكتر علي عسكري كه سال‌ها در حوزه فضاي مجازي داراي فعاليت و مسئوليت و اثرگذاري بوده و پدر دوران گذار رسانه از آنالوگ به ديجيتال بوده است. وي چهره‌اي علمي، پژوهشي و مشورت محور در دوران بيش از 30 سال خدمت در نهادهاي مختلف از جمله سازمان صدا و سيماست و در صورت بهره‌گيري از تجربياتش در اين حوزه گسترده، خواهد توانست رسانه ملي را با شرايط روز همراه كند و حركت سازمان را به ريل اصلي برگرداند و تأثيرگذاري آن در افكار عمومي را افزايش دهد.

جذب و حفظ نيروهاي انقلابي و جوانان متخصص داراي تفكر انقلابي از مهم‌ترين نكاتي است كه وي همواره مورد توجه قرار داده و همان گونه كه ولي امر مسلمين روي آن تأكيد فرمودند، در اين دوره نيز بايد مورد توجه جدي‌تر قرار گيرد.

قائم مقام مركز فضاي مجازي سازمان بسيج مستضعفين 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان