آخرین اخبار

13. خرداد 1395 - 11:10   |   کد مطلب: 23186
بازدید و ارزیابی خبرنگاران یا به قول معروف راستی‌آزمایی اشتغال استان به پایان رسید اما متأسفانه استاندار پیش از موعد اقدام به بهره‌برداری از موضوع راستی‌آزمایی خبرنگاران به نفع خود کرد.

به گزارش رودآور به نقل خبرگزاری فارس از همدان، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های استان همدان در دو مرحله در راستای راستی‌آزمایی آمار بیمه‌شدگان اجباری جدید و اشتغال ایجاد شده در استان همدان به طور سر زده به همراه مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان از 10 کارگاه و واحد تولیدی بازدید و با مدیران این کارگاه‌ها در خصوص آمار بیمه‌شدگان جدید، اشتغال ایجاد شده و وضعیت واحدهای تولیدی بحث و گفت‌و‌گو کردند.

این راستی‌آزمایی با توجه به درخواست چندین باره استاندار در جلسات متعدد و به خصوص آخرین اعلام آمادگی محمدناصر نیکبخت در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال جاری انجام شد.

مرحله نخست راستی‌آزمایی در تاریخ چهارم خردادماه با بازدید از چهار واحد تولیدی کلید خورد و مرحله دوم در تاریخ نهم خردادماه با بازدید از 6 واحد تولیدی بزرگ‌تر به صورت سرزده صورت گرفت تا جایی که برخی از کارگاه‌ها در ابتدا از ورود خبرنگاران ممانعت می‌کردند.

هنگام بازدید از کارخانه همدان ترانس یعنی آخرین واحد تولیدی، یکی از خبرنگاران در راستای حل مشکل این واحد تولیدی با استاندار همدان تماس گرفت که استاندار از این خبرنگار خواست که در کار گروه اشتغال هفته جاری، گزارشی از بازدید و راستی‌آزمایی خبرنگاران ارائه شود؛ از طرفی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان همدان در این راستی‌آزمایی از خبرنگاران خواست نسبت به تأیید آمار بیمه شدگان صورت جلسه‌ای را امضا کنند.

در مرحله نخست راستی‌آزمایی خبرنگاران، آمار بیمه‌شدگان اجباری سال 94 در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و آمار بیمه‌شدگان اجباری در سال 93 در دسترس نبود که مدیرکل تأمین اجتماعی استان قول داد این آمار را در مرحله دوم در اختیار خبرنگاران قرار دهد اما این کار انجام نشد.

البته مقرر شد چند روز بعد آمار سال 93 به خبرنگاران ارائه شود که هنوز این وعده نیز عملیاتی نشده است.

بازدید و ارزیابی خبرنگاران یا به قول معروف راستی‌آزمایی اشتغال استان به پایان رسید و برخی خبرنگاران گزارش این راستی‌آزمایی را دو مرحله در رسانه‌های خود منتشر کردند.

استاندار، پس از انجام راستی‌آزمایی خبرنگاران از آمار اشتغال و پیش از ارائه گزارش و جمع‌بندی خبرنگاران از اشتغال ایجاد شده در استان در جلسات متعدد از جمله همایش شورائیان شهرستان همدان، نشست هم‌اندیشی با روابط عمومی‌های استان همدان و شورای اداری استان ضمن انتقاد از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نحوه عملکرد اطلاع‌رسانی این مجموعه در راستای اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال مدعی شد خدمات دولت در این حوزه به خوبی انعکاس نمی‌یابد.

وی در ادامه با شور و شعفی خاص اعلام کرد آمار اشتغال استان از سوی خبرنگاران تأیید شده است.

حال آن که به درخواست شخص استاندار در روز دوم راستی‌آزمایی باید گزارش این برنامه را در شورای اشتغال ارائه می‌کردند اما متأسفانه استاندار پیش از موعدی که خود تعیین کرده بود اقدام به بهره‌برداری از موضوع راستی‌آزمایی خبرنگاران به نفع خود کرد.

از سوی دیگر مقرر نبود گزارش از سوی تأمین اجتماعی به استانداری همدان داده شود و با وجود همکاری خوب سازمان تأمین اجتماعی با خبرنگاران برای راستی‌آزمایی، ارائه گزارش به استاندار پیش از ارائه گزارش خبرنگاران اقدامی پسندیده نبود و شاید بعدها از آن فرار رو به جلو استاندار از آمارهای کاغذی تلقی شود.

استاندار همدان در جلسه نشست هم‌اندیشی با روابط عمومی‌ها استان که دو روز پس از مرحله دوم راستای‌آزمایی انجام شد به راستی‌آزمایی خبرنگاران از آمار اشتغال اشاره کرد و گفت: اگر خبرنگاران در راستی‌آزمایی با آمار ناصحیح روبرو می‌شدند انفجار خبری ایجاد و از این موضوع به عنوان دروغ سال استفاده می‌شد.

سپس خبرنگاران در شورای اداری استان در روز چهارشنبه که با حضور حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه و رویا طباطبایی رئیس سازمان ملی بهره وری کشور برگزار شد با سخنانی از سوی بعیدی‌نژاد مواجه شدند که تعجب آنها را بر انگیخت.

بعیدی‌نژاد در شورای اداری به نقل از استاندار همدان به موضوع راستی‌آزمایی خبرنگاران از آمار اشتغال اشاره کرد و گفت: استاندار همدان مطرح کرد که روزنامه‌ها و رسانه‌ها راستی‌آزمایی کردند آمار اشتغال بیش از آمار رسمی بود!

سپس استاندار همدان به آمار 800 تا 1000 شغل ایجاد شده در هر ماه از فروردین ماه سال 93 تاکنون اشاره کرد و از انجام راستی‌آزمایی خبرنگاران گفت و ادامه داد: سال 94 پچt>‌پچ‌هایی شروع شد که استاندار آماری که از قول تأمین اجتماعی می‌دهد چقدر صحت دارد؟

نیکبخت با بیان اینکه رسانه‌ها خوب و بد را می‌گویند در نتیجه خواستیم که نماینده تعیین و راستی‌آزمایی آمار اشتغال را انجام دهند، افزود: مقرر شد سه نماینده از روزنامه، خبرگزاری و رسانه‌ها سایت تأمین اجتماعی را بررسی و نتیجه را اعلام کند. استاندار همدان در حالی ادعا می‌کند مقرر بوده فقط سه خبرنگار راستی‌آزمایی را انجام دهد که هیچ‌گاه در صحبت‌های خود به تعداد خبرنگاران اشاره نکرده و خبرنگاران نیز به صورت داوطلبانه این راستی‌آزمایی را انجام دادند و نفرات آنها از پیش تعیین شده نبود.

نیکبخت ادامه داد: خبرنگاران در مرحله نخست‌راستی آزمایی راضی نشدند و گفتند باید آمار 93 ارائه شود که مدیرکل تامین اجتماعی آمار را ارائه کرد و خبرنگاران دیدند که همه چیز درست بود!

نیکبخت در حالی این صحبت را مطرح کرد که تاکنون آماری از بیمه شده‌های اجباری در سال 93، آمار ترک کار و... به خبرنگاران داده نشده و طبق آخرین صحبت خبرنگاران با تأمین اجتماعی مقرر شد آمار در یک هفته آینده در اختیار خبرنگاران قرار گیرد که این وعده نیز در پی تأکیدات مکرر خبرنگاران داده شد.

استاندار همدان در ادامه شورای اداری با در دست گرفتن کاغذی اسامی خبرنگاران حاضر در راستی‌آزمایی را خواند درحالی که این اسامی از سوی خبرنگاران ارائه نشده و اندکی هم در اسامی اشتباه رخ داده بود.

اما سؤال مهم در این قضیه شاید این باشد که استاندار سه ساله همدان شاید سخنان ابتدایی خود را در خصوص آمارهای منفی اشتغال فراموش کرده، آمارهایی که ایشان در هر جلسه با شهادت از مدیرکل تأمین اجتماعی چون پتکی بر سر دولتمردان گذشته می‌کوبید.

یادمان نرفته که نیکبخت می‌گفت 20 هزار شغل اگر در استان ایجاد شده باشد، 25 هزار شغل از استان رخت بر بسته، حال چرا از آمارهای رخت بربسته چیزی به میان نمی‌آورد.

اما سؤال دیگر اینکه استاندار همدان از این راستی‌آزمایی به دنبال چیست؟ مگر به غیر این است که اکثر رسانه‌های همسو، این آمار و صدها آمار دیگر را از ایشان می‌پذیرند، پس این راستی‌آزمایی آیا برای اثبات به رسانه‌های منتقد است و یا اینکه برگ سندی می‌خواهد برای رئیس محترم مجمع تشخیص در دیدار بعدی!

اما نکته بعد اینکه اگر تیم راستی‌آزمایی تحقیقات کارشناسی با حضور کارشناسان انجام می‌داد، استاندار محترم بازهم نام همه آنها را قرائت می‌کرد؟

نکته دیگر اینکه اگر استاندار همدان برای صحبت‌های ارائه شده خود فقط از گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها استناد کرد پس فهرست اسامی خبرنگاران حاضر در جلسه چگونه به دست وی رسیده است؟

استاندار محترم همدان حتی منتظر خواسته خود مبنی بر ارائه گزارش خبرنگاران از راستی‌آزمایی در شورای اشتغال استان نشد و با پیش‌داوری و قضاوت زودهنگام از موضوع راستی‌آزمایی آمار اشتغال استان از سوی خبرنگاران، بهره‌برداری کرد و در جلسات متعدد نیز به تأیید آمار اشتغال استان از سوی خبرنگاران تأکید کرد حال که اصلاً موضوع چنین نبوده است.

آقای استاندار! این روزها که این‌ چنین به تأیید جامعه رسانه در حوزه اشتغال نیازمند هستید و می‌خواهید با گرفتن صورتجلسه و نامه تأییدیه در میان دگر همتایان خود بدرخشید، ایرادی نیست، رسانه‌های استان مظلوم‌تر از آن هستند که شما می‌پنداری!

ای کاش شما این روزها که در کلاف سر در گم مدیریت فسیل شده اشتغال استان گرفتار آمده‌اید و توان یک جابجایی ساده در این حوزه را ندارید، در خلوت خود بنشینید و ببینید چه نمره تأییدی به کارنامه خود می‌دهید؟

البته ناگفته نماند، اظهارات نگارنده به معنای این نیست که آمار اشتغال استاندار همدان رد شده و یا تأیید نشده است؛ بحث اینجاست که کار در این زمینه همچنان ادامه دارد و صرف بررسی چند واحد تولیدی نمی‎توان در این باره متقن صحبت کرد!

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان