آخرین اخبار

31. خرداد 1395 - 17:01   |   کد مطلب: 23264
رقابت های نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، وارد مراحل حساس خود می شود و رقبای داخل حزبی ابتدا سعی دارند با شکست دادن رقبای هم حزبی، خود را به عنوان نامزد حزب بالا بکشند.

به گزارش رودآور، در سطح ملی، نامزدها، مشغول رقابت بین حزبی بوده وتلاش دارند با طرح مسائل داخلی و بین المللی آرای، بیشتری را به سوی خود جذب کنند.

یکی از مسائل مهم برای نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، چه در رقابت داخل حزبی و چه  رقابت در سطح ملی، بحث سود و زیان«برجام» وچگونگی برخورد با آن، در صورت پیروزی در انتخابات است.

در این بین، برخی مانند هیلاری کلینتون گفته اند به برجام وفادارمی مانند وبرخی دیگرمانند «ترامپ» نامزد جمهوری خواه تهدید به لغو برجام نموده اند.

درمقابل البته پاسخ عزتمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را شنیدند که اگرآنان بر جام را پاره کنند ما آن را آتش می زنیم.

اما یک پرسش مهم دراذهان وجود دارد که آیا آمریکا، سرانجام؛ برجام را یک سویه لغوخواهد کرد؟

 به نظر می رسد در این باره اغراق صورت می گیرد؛زیرا به نظرصاحب این قلم، آمریکا به هیج وجه سند «برجام» را یک سویه لغو نخواهد کرد.

چراکه اولا آمریکا در روند شکل گیری و اجرای برجام حتی یک دلار هزینه نکرده است.

هر هزینه ای بوده ایران پرداخت کرده و اگر منافعی از اجرای برجام داشته(که به نظر می رسد تاکنون منافع چشمگیری نداشته) آن نیز از پول خود ایران بوده و کسی در مورد ایران لطفی نکرده است.

دوم اینکه؛ سند برجام آمریکا را به هر چیزی که می خواسته رسانده است کدام عاقل آمریکایی از این گنج بی رنج، ناخرسند است؟

برجام منجر به جمع آوری هزاران دستگاه سانتریفیوژ ایران شده است. برجام توانسته توسعه نسل های دوم وسوم و چهارم سانتریفیوژها را متوقف کند.

برجام توانسته ذخیره 12تنی اورانیوم را- که آمریکا آن را 12 بمب اتمی بالقوه می دانست -از چنگ ایران خارج کرده و ایران راموظف کرده که نباید300 کیلو بیشتر، اورانیوم غنی شده داشته باشد.

برجام توانسته مهمترین سایت هسته ای ایران در «فوردو» را عملا خنثی و بی خاصیت کند و صرفا هزار سانتریفیوژ خالی در آن می چرخد(توجه کنید که آمریکا حتی با حمله اتمی  نمی توانست این مرکز را متوقف کند، اما اکنون بدون هیچ هزینه ای آن را متوقف کرده است).

سوم:علاوه برنکات پیش گفته، برجام، تا مدت طولانی(حداقل 8 سال) سطح تاسیسات هسته ای ایران را درهمین حد، نگه می دارد و اگر ایران، خارج ازآن عمل کند؛ این ایران است که برجام را نقض کرده و در حالیکه تمام اهرمهای قدرت خود، در حوزه هسته ای را به پای برجام قربانی کرده؛ متهم به  نقض عهد نیز خواهد شد.

چهارم اینکه برجام توانسته همراهی کشورهای دیگر با آمریکا را در مقابله با ایران- که به قول خود مقامات آمریکایی قابل استمرار نبود و درحال فروپاشی بود -تا ده سال پیش خریداری کند و عملا همه را در کنار آمریکا نگه دارد.

دربرابراین همه محدودیت که به ایران تحمیل شده؛ اگر مبالغ اندکی به ایران رسیده، پول خود ایران است که به ناحق بلوکه شده بود؛ درحالیکه حتی دراین زمینه، طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده است؛ و حتی به بهانه واهی دو میلیارد دلار از پولهای ایران را عملا مصاره کرده!- کاری که در چهل سال گذشته منحصر به فرد است و تاکنون آمریکا جرئت این گونه اعمال را نسبت به ایران ندشته است.

بنابراین اگر مبلغی از پاهای ایران آزاد شده در عوض دومیلیارد مصادره شده؛ از سوی دیگر، آمریکا با همدستی متحدین خود درمنطقه، مسیر منازعه با ایران را تغییر ریل داده و با تولید فراوان نفت، سبب سقوط قیمت شده که افزایش تولید و فروش نفت- که دولت ایران به آن افتخار می کند وآن را دستاورد برجام می داند-عملا جز هدردادن نفت بیشتر، در مقابل درآمد کمتراثری نداشته است.

به عنوان مثال، اگر در قبل از برجام،500 هزار بشکه نفت فروخته می شد و اکنون دو میلیون بشکه به فروش می رسد؛ درآمد حاصله عملا تفاوت چندانی ندارد!

حال اگر از دید یک سیاست مدار آمریکایی به مسئله بنگریم؛ در این وضعیت که تماما به نفع طرف مقابل است؛ آمریکا چرا برجام را نقض کند و بهانه به دست ایران بدهد که از زیر بار این همه تعهد یک طرفه خارج شود!

آمریکا اگر بخواهد تحریمی جدید را علیه ایران تصویب کند- کما اینکه پس از برجام بارها تحریم جدید وضع کرده است- برجام دست او را برای تحریم های جدید باز گذاشته! و به بهانه موشکی و نقض حقوق بشر و...هر تحریم جدیدی را اعمال می کند بدون اینکه عنوان هسته ای به آن بدهد  که ایران بتواند آن را نقض بر جام دانسته و عمل متقابل انجام دهد چراکه شوربختانه در برجام شرط نشده که آمریکا نباید تحریم جدید تصویب کند؛بلکه تنها ذکرشده که آمریکا تحریم(هسته ای) جدید اعمال نخواهد کرد؛ نه هرتحریمی! و در مقابل ایران تعهد کرده است در (هیچ شرایطی) برجام را نقض نکند!

ترجمان آن، این است که آمریکا می تواند انواع تحریم ها را اعمال کند، اما فقط عنوان تحریم هسته ای را نداشته باشد! و ایران در برابر هیچ تحریمی، حق نقض برجام را ندارد؛ مگر اینکه آن تحریم عنوان تحریم هسته ای را داشته باشد! یعنی ما در برجام عملا دست خود را در مقابل هر تحریمی که آمریکا وضع کند و عنوان هسته ای نداشته باشد بسته ایم و دست آمریکا را برای هر گونه تحریمی با عناوین غیر هسته ای باز گذاشته ایم.

حال بازمی گردیم به پرسش نخست که آیا آمریکا برجام را نقض خواهد کرد؟ با توجه به نکات بالا پاسخ قاطعانه منفی است.

هرکس از هر حزبی رییس جمهور آمریکا شود، برجام را با این همه منافع برای آمریکا وسندی که عملا ایران را محدود کرده است لغو نخواهد کرد چرا که بر جامعه سیاسی آمریکا، عقلانیت ابزاری، حاکم است که حساب سود و زیان بلند مدت را دارد و چون برجام به هیچ وجه، علیه منافع آمریکا نیست لغو آن از سوی آمریکا دور از ذهن است.

اما پرسش فوق پاسخ دیگری نیز دارد و آن پاسخ این است که« آری آمریکا برجام را نقص خواهد کرد و هم اکنون نیز نقض کرده است!!» این تناقض چگونه حل می شود؟

پاسخ این است که آمریکایی ها و طرف غربی، خواست های خود را آن چنان در برجام گنجانده اند که اجرای آن، نقص آن چیزی است که در تصور ما و هیات نمایندگی ما از بر جام وجود داشت!

دولت ما تصور می کرد با اجرای برجام، رفتار آمریکا در همه حوزه ها تغییر خواهد کرد و با حسن نیت، تحریم های جدید با هر عنوانی وضع نخواهد شد.

برجام درِ بسته جهان را به روی ما خواهد گشود و اما آنچه حاصل آمد همان چیزی است که در بالا تصور شد؛ بنابراین آمریکا در واقع برجام مورد نظر ما را از همان ابتدا نقض کرده است و به این نقض ادامه خواهد داد، اما روند تصویب برجام را چنان پیش یرده، که هیچ بهانه ای به عنوان نقض برجام به دست ایران ندهد.

آری این است نتیجه اعتماد به دشمن و نادیده گرفتن نصایح دلسوزان کشور از جمله تذکرات رهبر انقلاب.

دکتر حسن رحیمی (روشن )

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان