آخرین اخبار

24. مرداد 1395 - 14:47   |   کد مطلب: 24000
با استناد به جمله ای که در پایگاه اطلاع رسانی دولت مبنی بر اینکه "برنامه های دولت برای اصلاح نظام مدیریت و ساختار اداری و استخدامی کشور و به ویژه ساماندهی نظام حقوق و دستمزد است"، مسئولان ارشد اجرایی کشور در شرایط فعلی و پس از افشای فیش های نجومی برخی مدیران و مسئولان با پوشیدن لباس دولت قبل به دنبال جلب افکار عمومی هستند، شاید این روزها واژه استخدام در جمله "احیای سازمان استخدامی کشور"، اسم رمز رفتارهای پوپولیستی جدید روحانی است.

به گزارش خبرنگار رودآور، 12 مرداد ماه جاری بود که احیای سازمان اداری و استخدامی کشور با حکم رییس جمهور توسط پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام شد، در آن خبر آمده است" در ادامه برنامه های دولت برای اصلاح نظام مدیریت و ساختار اداری و استخدامی کشور و بویژه ساماندهی نظام حقوق و دستمزد؛ رییس جمهوری در حکم مهمی سازمان اداری و استخدامی کشور را احیا و رییس آن را منصوب کرد."

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که در سال 78  از ادغام دو سازمان "سازمان امور اداری و استخدامی کشور" و "سازمان برنامه و بودجه" تأسیس و تیرماه 79 نمودار تشکیلاتی آن اجرا شد، هفت سال بعد دوباره تغییراتی در آن رخ داد.

در واقع از سال ۸۴ کوچک سازی دولت آغاز شد، این امر که مورد علاقه دولت وقت بود از طریق ادغام وزارتخانه کلید خورد، بدین صورت که وزارتخانه های که در وظایفشان مشابهت هایی وجود داشت را به دستور قانونگذار در یکدیگر ادغام شدند.

این امر به وزارتخانه ها ختم نشد و حتی به سازمان هایی که مستقیم زیرنظر رییس جمهور بودند نیز رسوخ کرد، به طوری که سازمان تربیت بدنی که توسط یکی از معاونان رییس جمهور اداره می شد با ایجاد یک وزارتخانه جدید به نام وزارت ورزش و جوانان ادغام شد.

سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری واستخدامی نیز که جزء بدنه دولت بودند پیش از آن درسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادغام شده بودند، این کوچک سازی ها با هدف چابک سازی بدنه دولت در بیشتر کشورهای جهان پسندیده است.

وجود چالش هایی در آن زمان سبب شد تا دولت وقت اقداماتی را انجام دهد و اکنون رییس دولت یازدهم دست به کار شده و سازمان استخدامی کشور را احیا کرده است، سوالاتی که در اذهان ایجاد شده، این است که آیا چالش و مشکلاتی که سبب ادغام دو سازمان مربوطه یا منحل شدنشان شد، هم اینک مرتفع شده که با تغییر دولت باز احیا شده است؟

فارغ از اینکه این اقدام مطابق با نظر کارشناسان طرح منطقی و صحیحی است یا نه یا آیا موافقان و مخالفانی در بدنه دولت و مجلس دارد یا نه؟!، به نظر می رسد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دچار نوسانات دنباله داری برای ادغام و تفکیک ها شده است و با تغییر دولت ها در شرایطی ادغام و یا تفکیک می شود!

با استناد به جمله ای که در پایگاه اطلاع رسانی دولت مبنی بر اینکه "برنامه های دولت برای اصلاح نظام مدیریت و ساختار اداری و استخدامی کشور و به ویژه ساماندهی نظام حقوق و دستمزد است"، مسئولان ارشد اجرایی کشور در شرایط فعلی و پس از افشای فیش های نجومی برخی مدیران و مسئولان با پوشیدن لباس دولت قبل به دنبال جلب افکار عمومی هستند، این روزها واژه استخدام در جمله "احیای سازمان استخدامی کشور"، اسم رمز رفتارهای پوپولیستی جدید روحانی است.

در حقیقت دولت یازدهم گویا نه تنها رفتارهای پوپولیستی از جمله سفرهای استانی دولت قبل را ادامه داده است بلکه توزیع سبد کالا را نیز به آن اضافه کرد و امروز در اوج انتقادهای وارده به فیش های نجومی که در شبکه های اجتماعی از آن به عنوان فیش های کثیف یاد می شود، جدای از درست یا نادرست بودن، کارشناسی شده یا کارشناسایی نبودن طرح، رفتاری پوپولیستی دیگری از خود به نمایش گذاشته است.

شاید این گونه رفتارهای پوپولیستی برای جلب افکار عمومی در دوران پسابرجامی که مردم اجرای آن را در زندگی خود هنوز احساس نکرده اند از یک طرف و از طرف دیگر نبود شغل و معضل بیکاری سبب شده تا دولت از این طرح چه کارآمد و چه ناکارآمد حتی با وجود آنکه هنوز مشخص نشده چالش های گذشته برطرف شده یا نه آن را تصویب و به مرحله اجرایی نزدیک کند.

گرچه دلایل موافقان طرح، حجم بالای امور و نبود وقت کافی مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه هاست، اما هنوز ساز و کار روند هماهنگی دو "سازمان امور اداری و استخدامی کشور" و "سازمان برنامه و بودجه" برای راضی کردن مخالفان به درستی روشن نشده است.

باید منتظر ماند که آیا تمامی ابعاد طرح مورد بررسی قرار گرفته است و در آینده دچار مشکلی نمی شود یا مطابق با نظر مخالفان با اجرای این طرح، حجیم تر شدن بدنه دولت رقم می خورد و تغییرات ساختاری جدید هم، مشکلی از مشکلات موجود را حل نمی کند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان