آخرین اخبار

6. بهمن 1395 - 13:33   |   کد مطلب: 26399
اقتصادهای بزرگ جهان، با سازوکار پیمان پولی دو جانبه،در حال تغییر نظام پولی بین المللی و وارد کردن ارزهای محلی خود در عرصه ی بین الملل و کنار گذاشتن ارزهای مرجع هستند، چه دلیلی برای عدم توجه به پیمان پولی دوجانبه و چند جانبه در کشورما از طرف مسؤلین امر وجود دارد؟

به گزارش رودآور به نقل از زیتون خبر، باقر ابراهیمی لویه دانشجوی ارشد اقتصاد اسلامی در سلسله مقالاتی به تشریح پیمان پولی دوجانبه راهی عاقلانه برای گریز از تحریم ها پرداخته  است.

امام امت،امام خامنه‌ای: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش  و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز  نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.

تابحال مطالبی که به عرض رسید حاکی از این بود که جهان روا شدن ارزی خاص،باعث ایجاد منافعی سیاسی، اقتصادی و… برای کشور خلق کننده ی آن ارز می شود. همین کافیست تا کشورهای دیگر پس از گذشت سالها با ملاحظه ی آثار این منافع بدنبال تغییر این روند باشند کما اینکه کشورهای اروپایی برای بهره مندی از این مزیت اقدام به ایجاد واحد پول اروپایی (یورو) کردند و عکس العمل اقتصادهای نوظهوری مانند چین بعد از رکود سال ۲۰۰۸ ( که علت اصلی آن ورود بیش از حد سرمایه ها به بخش مسکن و انتشار اوراق رهنی برپایه ی مسکن در آمریکا بود) اینگونه بود که تاکنون به منظور استفاده از واحد پول ملی خود (یوآن) در مبادلات تجاری تلاش بسیاری انجام داده است و با انعقاد ۳۱ پیمان پولی دو جانبه در صدر استفاده کنندگان از این روش عاقلانه قرار دارد.

روسیه هم به عنوان بزرگترین صادر کننده ی انرژی انگیزه ی لازم را برای تغییر در نظام ارزی جهانی داراست. برخی کارشناسان این کشور از انرژی به عنوان بهترین پشتوانه برای پول یاد می کنند. بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ که باعث رویارویی غرب با روسیه شد کشورهای غربی را برآن داشت تا روسیه را تهدید به تحریم اقتصادی کنند. غافل از اینکه برخورد روسیه باتحریم غرب مبتکرانه خواهد بود،برخلاف کشور ما که برخوردمنفعلانه در قبال تحریم غرب از خود نشان داد. تصور سیاستمداران آمریکایی بر این بود که می توانند روسیه را به زانو درآورند. اما روسیه پیمان پولی دوجانبه ی خود را باچین توسعه داده و بدین ترتیب بزرگترین قرارداد انرژی دنیا در سال ۲۰۱۴ و با مبلغ ۴۰۰میلیارد دلار (۲۵ هزار میلیارد یوآن یا ۱۴هزار میلیارد روبل) امضا شد تا به همین سادگی ابزار فشار غرب به سرکردگی آمریکای مستکبر بر این کشور بی اثر شود. واکنش دیگری که روسیه نشان داد از اتحادیه ی اروپا تقاضا کرد تا برای پرداخت وجه گاز از روبل استفاده کند وهمچنین اقدام به فروش ذخایر دلاری و تبدیل آن به طلا که در مقابل دلار پشتوانه ی بسیار قوی تری محسوب می شود، بود.

همانطور که عرض شد، اقتصادهای بزرگ جهان، باساز و کار پیمان پولی دو جانبه،در حال تغییر نظام پولی بین المللی و وارد کردن ارزهای محلی خود در عرصه ی بین المللی و کنار گذاشتن ارزهای مرجع هستند.

عکس العمل کشورهای دنیا نسبت به جهان روا شدن دلار و کنار گذاشتن تدریجی آن جای بسی تآمل دارد. این عکس العمل از طرف کشورهایی صورت می گیرد که بصورت ماهوی تفکرشان با تفکر آمریکا فرقی ندارد و جنگ عقیده ای که بین ایران اسلامی و آمریکا وجود دارد بین هیچ یک از این کشورها با آمریکا وجود ندارد. آمریکا به عنوان نوک پیکان تمدن سرمایه داری ماده گرای غرب و ایران به عنوان نوک پیکان تمدن اسلامی. آیا عکس العمل ایران نباید سریع تر و محکم ترباشد؟ چه دلیلی برای عدم توجه به پیمان پولی دوجانبه و چند جانبه در کشورما از طرف مسؤلین امر وجود دارد؟

در ادامه ی بحث به توضیح در مورد پیمان پولی دوجانبه و ساز و کار آن خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان