آخرین اخبار

2. مهر 1396 - 14:56   |   کد مطلب: 30642
سخني با اصحاب رسانه استان همدان
خانه مطبوعات را نجات دهيد!
بيش از 6 ماه از پايان مهلت قانوني برگزاري انتخابات خانه مطبوعات گذشته اما يكي از قديمي‌ترين خانه‌هاي مطبوعات كشور تعطيل و مطابق اساسنامه خانه، هيأت مديره آن ديگر نمي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، 25 اسفند 1393، زمانی بود که آخرین انتخابات خانه مطبوعات در همدان برگزار شده و هیأت مدیره آن تاکنون به فعالیت خود در استان ادامه داده است.

قصد این یادداشت تحلیل و نقد عملکرد هیأت مدیره نیست که خود بحث مفصلی را به دنبال دارد، ضمن تشکر از زحمات هیأت مدیره فعلی در طول مدت فعالیتش، اما آنچه اکنون مهم است گذشت زمان بیش از 2.5 سال از زمان انتخابات قبلی و اتمام عمر کاری هیأت مدیره خانه مطبوعات است.

بیش از 6 ماه از پایان مهلت قانونی برگزاری انتخابات خانه مطبوعات گذشته اما یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های مطبوعات کشور تعطیل و گرد انفعال و خمودی بر روی آن نشسته است.

ماده 28 اساسنامه خانه مطبوعات تصریح دارد: پس از انقضای مدت مأموریت هیأت مدیره در صورتی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده باشد، هیأت مدیره قبلی تا انتخابات جدید و حداکثر تا 6 ماه، به وظایف خود ادامه داده و مسؤولیت اداره خانه مطبوعات را به عهده خواهد داشت.

انقضای مأموریت هیأت مدیره 25 اسفند 1395 در پایان دو سال مدت کاری (مطابق ماده 22 اساسنامه خانه مطبوعات) بوده و پس از 25 شهریورماه سال جاری عملاً هیأت مدیره مسؤولیتی در اداره خانه مطبوعات نخواهد داشت و فعالیتش غیر قانونی محسوب می‌شود.

مطابق ماده 17 اساسنامه خانه مطبوعات انتخاب هیأت مدیره و بازرسان از جمله اختیارات مجمع عمومی عادی است و طبق ماده 6 اساسنامه، مجمع عمومی عادی با درخواست اکثریت اعضای هیأت مدیره، بازرس و یا حداقل یک پنجم اعضای مجمع تشکیل می‌شود.

آنچه مبهم است این که برخی اعضای هیأت مدیره دوره گذشته خانه که حضور در انتخابات جدید را برای خود بسیار جدی می‌دانستند اکنون کناری ایستاده و اهمیتی به این مسأله نمی‌دهند.

برابر ماده 29 اساسنامه، اگر حداکثر تا یک ماه قبل از انقضای مأموریت هیأت مدیره، دعوت مجمع برای موضوع بند اول (انتخاب هیأت مدیره) صورت نگیرد، مدیرخانه و هیچ یک از اعضای هیأت مدیره و بازرسی حق نامزدی برای هیچ یک از سمت‌های فوق، را برای اولین دوره پیش رو ندارند. جدای از این که آیا این موضوع پس از شش ماه محقق شده یا خیر، اکنون که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پس از دخالت در برگزاری انتخابات خانه مطبوعات (به دلیل برگزاری انتخابات الکترونیکی)، همان انتخابات را هم به بهانه واهی عدم ثبت اصلاحیه اساسنامه تعطیل کرد (بدون آن که دلیل منطقی یا قانونی داشته باشد)، و برگزاری انتخابات برای اعضای هیأت مدیره نیز ظاهراً اهمیتی ندارد، بازرس و یک پنجم اعضای مجمع می‌توانند درخواست برگزاری مجمع عمومی عادی را داده تا انتخابات به صورت سنتی و مطابق روال گذشته برگزار شود.

تنها نهاد صنفی در حوزه رسانه و مطبوعات در استان همدان خانه مطبوعات است، لذا اکنون که برای متولیان امر نظیر هیأت مدیره خانه مطبوعات و حتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرنوشت خانه مطبوعات استان بی‌ارزش است، جمعی از اصحاب رسانه می‌توانند به راحتی درخواست برگزاری مجمع عمومی عادی را به منظور برگزاری انتخابات خانه مطبوعات ارائه دهند.

با توجه به آمار 173 نفری اعضای اصلی خانه مطبوعات همدان که به دلیل شرایط اساسنامه حق رأی دارند و اکنون اسامی آنها در سایت خانه مطبوعات موجود است، با درخواست کتبی حداقل 35 نفر شرایط ماده 6 محقق خواهد شد.

خوشبختانه اساسنامه خانه مطبوعات در این موارد بن‌بستی ندارد و مطابق تبصره ماده 28 اساسنامه حتی اگر هیأت مدیره به درخواست کتبی یک پنجم اعضا، اهمیت نداده و اقدامی انجام ندهند، مجمع با دعوت هریک از بازرسان تشکیل خواهد شد.

اکنون باید منتظر باشیم تا 35 نفر از اعضای اصلی خانه مطبوعات درخواست خود را برای برگزاری مجمع عمومی به منظور استیفای حقوق معطل مانده اصحاب رسانه استان ارائه دهند.

ناگفته پیداست با توجه به وقفه پیش آمده در فعالیت خانه مطبوعات مسئولیت هیأت مدیره جدید خطیر بوده و راه دشواری را پیش رو خواهند داشت.

--------------------
احسان مطهری زاده
--------------------

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان