آخرین اخبار

13. مهر 1396 - 19:48   |   کد مطلب: 30846
شايد با كاهش درصد بیکاری استان همدان برخي ذوق‌زده شدند و برخي متعجب؛ اما دلیل عمده این کاهش مهاجرت نیروی کار از استان است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حتما آخرین آمار بیکاری در کشور که همدان را در کنار سمنان و اراک در کاهش آمار بیکاری در رتبه‌های برتر کشور قرار داده باعث حیرت بسیاری از افراد شده است.

طبیعی است با نگاهی به وضعیت جامعه این سؤوال در ذهن افراد شکل بگیرد که چگونه با شرایط فعلی نرخ بیکاری در همدان کاهش یافته است؟ سئوالی که به نظر منطقی نیز هست.

بدون تردید اشتغالی حائز اهمیت خواهد بود که پایدار باشد و به تولید ثروت و افزایش تولیدات ناخالص داخلی بینجامد. در این راه یا باید شاهد گسترش صنایع کوچک، متوسط و بزرگ باشیم و یا بخش خدمات که در کشورهای توسعه یافته بیش از یک سوم تولید ثروت را به خود اختصاص را گسترده‌تر ببنیم.

به عبارت دیگر تولید ثروت و کاهش بیکاری معلول علت‌هایی خواهند بود که دیدن آن‌ها چندان به چشم‌های مسلح وابسته نیست.

تعداد واحدهای صنعتی فعال، میزان سرمایه گذاری‌های انجام شده و البته به ثمر رسیده، ورود و خروج مسافران و گردشگران، میزان اشغال اتاق هتل‌ها، افزایش صادرات و واردات همه مولفه‌هایی هست که می‌تواند ما را به سمت یک نتیجه‌گیری منطقی سوق دهد در حالی که هیچ یک از این موارد را چندان در همدان نمی‌توان سراغ کرد و هر روز واحدهای صنعتی برای ادامه حیات خود باید تسهیلات بیشتری دریافت کنند و به بانک‌ها مقروض‌تر شوند.

کدام بخش از صنعت گردشگری در استان همدان بیش از گذشته فعال شده که نشان از پویایی این صنعت پول‌ساز در استان همدان داشته باشد؟ آیا صرفا اضافه شدن یک هتل می‌تواند نرخ بیکاری در استان را کاهش دهد؟

امروز گردشگران برای ورود به استان همدان با نخستین معضل یعنی محل اقامت مواجه هستند که در نتیجه آن همدان نمی‌تواند در اولویت افرادی که به دنبال خرج پول هستند، باشد و اغلب قشر متوسط که چادری در صندوق عقب خودروی خود دارند، روانه همدان کهن خواهند شد.

از سوی دیگر خبری هم از رونق ساخت و ساز نیست تا خیل عظیمی از کارگران ساختمانی را به کار مشغول کند، ضمن آنکه معضل بیکاری بیش از هر چیز گریبان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را گرفته که بررسی آن خود فرصت دیگری می‌طلبد.

اما اگر به آغاز بحث برگردیم دلیل کاهش نرخ بیکاری در اراک و استان مرکزی مشخص و واضح است و به صنایع گسترده این استان بازمی‌گردد اما  کاهش نرخ بیکاری در همدان و سمنان را نمی‎توان دلیلی جز مهاجرت نیروهای انسانی دانست. بهتر آن است که با این آمار دل خود خوش نکنیم و با تدبیر و نیروی جهادی به دنبال ساماندهی اقتصاد کشور و استان باشیم.

------------

علی پنبه‌ای

-----------

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان