آخرین اخبار

13. آبان 1396 - 12:03   |   کد مطلب: 31340
یادداشت/ هادی محمدی
تقابل ۲ راهبرد در سوریه و عراق
آمریکا برای جلوگیری از سرعت پایان داعش، به شیطنت و کارشکنی ادامه داده و با انتقال و جابه‌جایی آنها در مناطق صحرایی و به‌ویژه در جنوب شهر المیادین سوریه برای نیروهای آمریکایی و کُردهای همکار با خود در شمال فرات، فرصت‌سازی می‌کند.

به گزارش رودآور؛ «هادی محمدی» در روزنامه «جوان» نوشت:

با آزادی کامل دیرالزور (سوریه) و بخش‌های زیادی از شهر قائم (عراق)، داعش فقط در مناطق صحرایی محدود در عراق و سوریه حضور خواهد داشت که شکار و نابودی آن که پایان داعش خواهد بود، طی ایام محدودی انجام می‌گیرد. پایان داعش به مفهوم پایان بزرگ‌ترین و اصلی‌‌ترین جریان تروریسم تکفیری که راهبرد جنگ نیابتی امریکا در منطقه را محقق می‌کرد، ثبت خواهد شد. در عین حال باز هم امریکا برای جلوگیری از سرعت پایان داعش، به شیطنت و کارشکنی ادامه داده و با انتقال و جابه‌جایی آنها در مناطق صحرایی و به‌ویژه در جنوب شهر المیادین سوریه برای نیروهای امریکایی و کردهای همکار با خود در شمال فرات، فرصت‌سازی می‌کند تا مناطق مهم نفتی در این مناطق را به اشغال خود درآورد. از نگاه امریکا و صهیونیست‌ها، نابودی داعش یک رخداد و پدیده مطلوب نیست و استمرار اوضاع بحرانی در عراق و سوریه اولویت دارد. 

در عراق، سفیران انگلیس و امریکا با دلگرمی دادن به بارزانی از روند حضور حاکمیتی دولت مرکزی عراق در مناطق مرزی با ترکیه و یا باقیمانده چاه‌های نفتی در اقلیم کردی جلوگیری ‌کنند و با وقت‌کشی، به دنبال مزمن کردن این بحران سیاسی – امنیتی هستند. حفظ ظرفیت‌های بارزانی برای امریکا، چه در شرایط فعلی و چه در آستانه انتخابات پارلمانی بهار سال آینده، امری حیاتی است. در سوریه نیز همانگونه که ترامپ وعده طوفانی داده بود، فعال کردن مجدد جبهه النصره در مناطق مرکزی یا پیرامون حلب و اسرائیلی‌ها در مرزهای جولان اشغالی که جبهه النصره را برای اشغال مناطق مرزی فعال کرده‌اند، تلاش امریکا را تکمیل می‌کنند. با اینکه یک مقام امنیتی عالی‌رتبه امریکا از مسیر زمینی لبنان وارد سوریه شده و با مقامات سوری دیدار‌هایی داشته ولی راهبرد عملیاتی و حفظ مناطق بحرانی، چه در تنف برای جمع‌آوری داعشی‌های فراری و یا گروه‌های آموزش‌دیده از عشایر جنوب سوریه در این منطقه و یا برنامه‌ریزی یک پروژه جنگ و تنش با اشغال چاه‌‌های نفتی و جغرافیای شمال فرات و کارشکنی‌های جدید در مسیر مذاکرات آستانه، مجموعه اقدامات امریکا را تشکیل می‌دهند. در حقیقت دو راهبرد در عراق و سوریه در جریان است.

راهبرد اول را محور مقاومت با عزمی روشن برای نابودی تروریسم و اهرم‌های جنگ‌سازی نیابتی امریکا، دنبال می‌کند و سیر پیروزی‌های خود را ثبت می‌نماید و در راهبرد دوم، امریکا و رژیم صهیونیستی از هر امکان و سوژه‌ای برای استمرار بی‌ثباتی و تروریسم در عراق و سوریه، بهره‌برداری می‌کنند. حال که اهداف حداکثری محور شرارت امریکایی و صهیونیستی و دیکتاتورهای عربی شکست خورده و دستیابی به آن غیر ممکن است، اهداف حداقلی این بحران‌سازی در دو عنوان در حال پیگیری است. در عنوان اول، امریکا سعی دارد از سرعت نابودی ابزارهای خود جلوگیری کند و بحران تحمیلی را استمرار دهد و در عنوان دوم که اصلی‌‌ترین خواست آنهاست، آرزوی مأیوسانه‌ای برای حذف نفوذ ایران و محور مقاومت در سر دارند و با کاتسا و هماهنگی با اروپا و تفاله‌های فتنه 88 در داخل‌، به دنبال معامله‌پذیر کردن اهرم قدرت منطقه‌ای ایران و محور مقاومت هستند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان