آخرین اخبار

8. آذر 1396 - 21:49   |   کد مطلب: 31731
برادران عزیز چندي پیش عده‌ای که دل در گرو پیشرفت ایران اسلامی داشتند(درست یا اشتباه) بتن در قلب راکتور هسته‌ای اراک ریختند، راستش، خاطره خوشي از بتن نداريم، خواهش می‌کنیم ديگر شما در قلب تاریخ چندهزار ساله این ملت بتن نریزید.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، پروژه پیاده راه‌سازی میدان امام(ره) که کلنگ‌زنی شد کار عمرانی با حضور چندین پیمانکار، ده‌ها کارگر و بنا و ماشین‌آلات آغاز شد تا هر چه سریع‌تر وضعیت میدان به حالت عادی خود برگشته و مردم کلانشهر همدان قدمی دیگر در راستای اعتلای همدان گردشگری بردارند.

کار پیش رفت اما کسی فکرش را نمی‌کرد که در طول این یک ماه اتفاقات متعددی در حوزه میراث فرهنگی همدان افتاده و قلب شهر بار دیگر به تپش واداشته شود.

کشف تابوت و اسکلت و... در گودبرداری‌های انجام شده در میدان مرکزی همدان خود بهانه‌ای شد تا با کم‌ترین اطلاع‌رسانی ممکن به مردم کار کاوش باستان‌شناسی همزمان با پیشرفت کار پروژه پیاده‌راه سازی میدان امام(ره) جلو رود.

با انتشار یک عکس از اسکلت و تابوت یک موج رسانه‌ای راه افتاده و تنها تاکید داشت که «فلان چیز کشف شد» و نه اینکه باید مابقی را کشف کرد، شاید این موضوع از ضعف رسانه باشد اما چیزی که از دیروز بر روی مردم و رسانه‌ها عیان شده است، شروع تحقیقات و عملیات باستان‌شناسی توسط باستان‌شناسان خبره همدانی برای کشف دیگر اقلام احتمالی تاریخی در میدان از 10 روز پیش بود!

اما روز گذشته به جهت اتفاقاتی که افتاد و مجالی برای بازگو کردن آن وجود ندارد، تصاویر و فیلم‌های متعددی از ترانشه حفر شده در میدان مرکزی همدان منتشر شد که نشان می‌داد علاوه بر تابوت، آثار دیگری نیز در کنار آن‌ها از جمله یک حلقه چاه کشف شده است و باستان‌شناسان تاکید بر جریان زندگی در چندین هزار سال پیش در این نقطه از شهر همدان داشتند.

در این میان بالاترین مقام رسمی و نماینده دولت در استان همدان در حوزه مسائل تاریخی و میراث فرهنگی، سخن عجیبی را به زبان آورد و تاکید داشت که 10 روز زمان برای انجام مراحل کاوش در این قطعه از تاریخ پایتخت ایران زمین کافی است و ادامه کار پروژه پیاده راه‌سازی میدان امام باید در این نقطه نیز از سر گرفته شود؛ 10 روزی که فردا به پایان می‌رسد!

باید به این موضوع توجه کرد که این بارقه‌های زندگی که در عمق خاک خود را نمایان کرده است، دقیقا در مرکز شهر همدان و در میدان مرکزی واقع شده است، مسؤولان گویا متوجه نیستند که این نقطه همان آدرسی است که تابلوهای سبز خیابان‌ها و معابر با عبارت «مرکز شهر» به مسافران و گردشگران نشان داده می‌دهند، گویا حواسشان نیست میدان مرکزی همدان قلب شهر است که این روزها با کشف عمر تاریخی‌اش شروع به تپش کرده است! به راستی چه زیباست موزه‌ای تاریخی در قلب شهر همدان.

خودم خبرنگار هستم و افتخارم خبرنگاریست و از اتفاق روز گذشته که برخی از همکارانم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند بسیار ناراحت و متاسف هستم اما نکته اینجاست که با همت این عزیزان گویا پرده از وقایع بسیار مهمی در همدان برداشته شد، اینکه برخی به هر دلیلی می‌خواهند بتن به قلب شهرمان ریخته شود و کسی هم مطلع نشود که چه اتفاقاتی افتاده، درست نیست، انگار تاریخ این ملت بازیچه دست عده‌ای از مسوولان قرار گرفته است.

چیزی که بر هر فرد متخصص و غیر متخصص در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و تاریخ کشور عزیزمان ایران عیان است این است که قطعا 10 روز برای پرده برداشتن از تاریخ چندهزار ساله مردم همدان فرصت مناسبی نیست، تاریخ این ملت طبق گفته خود مسوولان و تاریخ‌شناسان به دوره مادها برمی‌گردد، حال چه ایرادی دارد چندصباحی دیگر برای تکمیل فرآیند باستان‌شناسی صبر کرده و با آسودگی خاطر پروژه پیاده راه سازی میدان امام(ره) ادامه یابد؟

مسؤولان محترم استان همدان اگر در عمق خروارها خاک میدان مرکزی همدان تاریخ چند هزار ساله ملت همدان خفته باشد چگونه خود را خواهید بخشید؟ فردا روزی چگونه می‌خواهید کنار همین مردمی که خاک را نثار تاریخ چندهزار ساله‌شان کردید راه رفته و زندگی کنید؟ واقعا درخواست حصول اطمینان صد درصدی برای ادامه کار پروژه میدان امام نامعقول و هزینه‌آور است؟

برادران عزیز! چندی پیش عده‌ای که دل در گرو پیشرفت ایران اسلامی داشتند(درست یا اشتباه) بتن در قلب راکتور هسته‌ای اراک ریختند و امروز همان برادرانمان یک قدم بالاتر رفته و از مذاکره با غرب سرباز می‌زنند و آن را دیوانگی می‌دانند، خواهش می‌کنیم شما نیز در قلب تاریخ چند هزار ساله این ملت بتن نریزید که روزی پشیمان شوید! اجرکم عندالله

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان