آخرین اخبار

16. خرداد 1397 - 4:07   |   کد مطلب: 33995
بعد از جریان بازي‌هاي رسانه‌اي دشمن که تعطیلی نخواهد داشت، تشکیل جبهه واحد فعالان فضای مجازی معتقد به نظام جمهوری اسلامی امری ضروری است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، در چندماه اخیر شاهد بازی‌های رسانه‌ای مختلف دشمن در عرصه‌های مختلف بوده و هستیم، بازی‌هایی که در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و... طراحی شده و در بستر شبکه‌های پیام‌رسان و اجتماعی پیاده می‌شوند.

هدف اصلی این قبیل بازی‌ها که مبتنی بر عملیات روانی و تهاجم فکری صورت می‌پذیرند، سست کردن اعتماد عمومی مردم به نظام جمهوری اسلامی و مسئولان در عرصه داخلی و نشان دادن ناکارآمدی مدل حکومت دینی در عرصه بین‌المللی است.

آخرین این بازی رسانه‌ای که در بستر فضای مجازی و در قالب چند کانال در پیام‌رسان تلگرام ایجاد شد، حواشی مربوط به شهرستان کازرون بود. در این غائله که توسط معاندین انقلاب اسلامی به صورت کاملاٌ هوشمند و هدفمند طراحی شده بود، علاوه بر بازتاب‌های داخلی، تلاش شد در عرصه بین‌المللی نیز چالش جدی ایجاد کند.

تقارن این حاشیه‌سازی با مسئله کشتار وحشیانه مردم مظلوم و بی پناه غزه توسط رژیم صهیونیستی، به دستگاه‌های رسانه‌ای استکبار این فرصت را داد تا بخشی از تبعات اقدامات شنیع رژیم کودک‌کش صهیونیستی را در عملیات رسانه‌ای طراحی شده مخفی کند.

در این قبیل بازی‌های رسانه‌ای هدفمند حداقل دو بخش وجود دارد، اول درخواست تجمع صنفی یا مطالبه‌گری برای عموم مردم  در قالب کانال‌های پیام‌رسان تلگرام و عدم مرزبندی مردم به دلیل ناآشنایی با ماهیت فراخوان‌کنندگان و دوم ضعف جدی و فاحش در پوشش رسانه‌ای به این فراخوان‌ها و حواشی آن به منظور روشنگری و تفکیک مرز مردم به عناصر معاند توسط صدا و سیما و رسانه‌های انقلابی.

برای تبیین دقیق این مسئله، موضوع کازرون را بررسی می‌کنیم. در بحث کازرون حداقل در سه ماهه اخیر تجمعات صنفی مسالمت‌آمیز و بعضاً تا چندهزار نفری در میدان شهدای این شهرستان تشکیل و مطالبه جدی مردم در بحث بایسته‌های تقسیمات کشوری و پرهیز از تفکیک این شهرستان مطرح شده است. امام جمعه این شهرستان به عنوان صدای مردم کازرون به صورت جدی پیگیر مطالبه مردم بوده و نهایتاٌ در هفتم اردیبهشت امسال پس از جلسات متعدد در تهران با مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی، توقف این تقسیم و تفکیک را اعلام می‌کند در حالی که هیچ اقدام تازه‌ای صورت نگرفته، روز بیست و ششم اردیبهشت ماه چند کانال تلگرامی در کازرون اقدام به فراخوان عمومی کرده و تجمع غیر قانونی شکل می‌گیرد. در این تجمع، بستر برای ضد انقلاب مهیا و اقدامات ساختارشکن صورت گرفته و در نهایت گروهی به دستور دادستان این شهر دستگیر می‌شود.

فراخوان غیرقانونی بعد جلوی مقر نیروی انتظامی اعلام و درگیری شروع می‌شود، طبیعی است در هیچ کجای دنیا حمله به مقرهای نظامی و انتظامی به عنوان یک حرکت مسالمت‌آمیز تلقی نخواهد شد. در کل این ماجرا شاهد پوشش حداکثری موضوع و بزرگ نمایی فاحش آن توسط کانالهای معاوند فعال در تلگرام ، رسانه‌های استکباری و متأسفانه برخی از به ظاهر سلبریتی‌ها هستیم. این در حالی است که کل این رسانه‌ها و افراد در موضوع قتل عام فلسطینی‌های مظلم غزه سکوت کرده‌اند.

در این ماجرا ضعف جدی رسانه‌های انقلابی در مرحله اول به چشم می‌خورد. وقتی که عناصر ضدانقلاب اقدام به فراخوان غیرقانونی کرده‌اند، ضروری است نیروهای انقلابی در سریعترین زمان ممکن ضمن اطلاع‌رسانی به مردم از ماهیت فراخوان‌کنندگان، مرزبندی را ایجاد کنند، در این خصوص در قضایای دی ماه سال 96 تویسرکان نیز موضوع کاملاٌ مشهود است به نحوی که در آن زمان بسیاری از مردم عادی نیز به نیت مطالبه معیشتی و بدون اطلاع از ماهیت فراخوان‌کنندگان در عرصه حاضر شده بودند. 

در مرحله دوم ضعف جدی اطلاع رسانی صداوسیما و رسانه‌های معتقد به جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد . فعالان عرصه‌های اطلاع رسانی به خوبی می دانند که در این قبیل موضوعات، برنده رسانه ای است که اولین تحلیل را در کنار اولین خبر منتشر کند.

متأسفانه در خلأ جدی رسانه‌های نظام جمهوری اسلامی، پوشش و اطلاع‌رسانی گسترده توسط رسانه‌های معاوند در بستر شبکه‌های پیام‌رسان و اجتماعی و امپراطوری‌های رسانه‌ای دنیای استکبار شکل گرفت. العربیه، الجزیره، بی بی سی، رادیوفردا، دیلی استار و.... گوشه ای از این رسانه‌ها هستند که با ذوق‌زدگی این حاشیه را پوشش دادند. متأسفانه در قضایای دی ماه نیز این موضوع به صورت کامل مشهود است.

با توجه به موضوعاتی که طرح شد و توجه به بازی‌های رسانه‌ای اخیر نظیر غائله کازرون، موضوع درگیری دختران بدحجاب با پلیس، ماجرای اعدام بهمن ورمزیار، ماجرای محاکمه عضو گروهک جنایتکار کومله، ماجرای جاسوس‌های محیط زیست، اغتشاشات دی ماه گذشته و فروردین اهواز و... و سوء استفاده جریان معاند ضروری است تشکیل جبهه واحد فعالان فضای مجازی معتقد به نظام جمهوری اسلامی شکل گیرد و رسالت سنگین روشنگری در این فضا را برعهده داشته باشند.

همچنین در کنار پیگیری دستگاه‌های امنیتی برای شناسایی و برخورد قاطع با مدیران کانال‌های متخلف و سلبریتی‌های بی‌اطلاع که با پیام‌ها و مطالب خود نقش اصلی را در ایجاد خسارت‌های مادی و معنوی به نظام بر عهده دارند، مسئولان روابط عمومی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه، نیروی انتظامی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و... در مسائل این چنینی موضع‌گیری مناسب را در سریعترین زمان ممکن داشته باشند.

همچنین از مدیران و شورای نظارت بر صدا و سیما انتظار می‌رود در این گونه مسائل بدون ملاحظات سیاسی در ابتدای موضوع، ورود پیدا کرده و با روشنگری و ایجاد مرزبندی و ارئه تحلیل مناسب و به موقع، نقش مؤثر خود را ایفا کند، بدیهی است در این صورت اطمینان مردم به صداوسیما ارتقا و بهبود خواهد یافت.

نوشته حسین ربیعی

انتهای پیام 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان