آخرین اخبار

4. تير 1397 - 7:18   |   کد مطلب: 34126
کیفیت فضاهای تفریحی و ورزشی ما به اندازه‌ای نیست که جوانان را به خود جذب کند و این امر موجب گرایش جوانان به سمت‌وسوی قلیان شده است.

به گزارش رودآور؛ مهدی خدابخشی مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیمدر همدان، اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی که در سال های 84 تا 88 بر روی ریزفاکتورها و عوامل خطر بیماری‌های قلبی در استان همدان انجام شده، مصرف شکر، نمک و استعمال دخانیات از شایع‌ترین عوال ایجاد این بیماری بوده است.

وی با بیان‌اینکه در سال 88 پس از آذربایجان‌شرقی و آذذرباجان‌غربی، بیشترین آمار استعمال دخانیات مربوط به استان همدان بوده است، تصریح کرد: اما از سال 88 تا کنون مطالعه چندانی بر روی آن انجام نشده است.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان گفت: بر اساس آمار کشوری، 14.5 درصد از افراد 15 تا 64 سال سیگاری هستند و به طور روزانه دخانیات مصرف می‌کنند.

گرایش به مصرف قلیان در میان افراد تحصیلکرده و با سواد

خدابخشی از گرایش به مصرف قلیان در میان افراد تحصیلکرده و باسواد خبر داد و افزود: متاسفانه مصرف قلیان در میان خانم‌ها نیز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها بسیار کمتر از مصرف سیگار است و این امر موجب گرایش جوانان به قلیان شده است.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی همدان افزود: برخی گمان می‌کنند استعمال قلیان نسبت به سیگار یک تفریح بی‌ضرر است درحالی که عوارض مصرف قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است و مضرات آن راحتتر وارد بافت ریه می‌شود.

خدابخشی با بیان‌اینکه متاسفانه قلیان به عنوان بزم دورهمی است، ابراز کرد: یک جوان نیازمند فضای ورزشی و فضای مناسب تفریحی در سطح شهر است اما وقتی اماکن ورزشی و تفریحی ما در حدی نیست که همه از آن استفاده کنند و جوانان را به خود مشغول کند، موجب گرایش آن‌ها به سمت قلیان می‌شود.

وی افزود: قلیان به عنوان یک تفریح ارزان‌قیمت و همیشه در دسترس، جوانان را به خود جذب کرده و حتی در مواردی شاهد استعمال خانوادگی قلیان هستیم.

عرضه قلیان در اماکن عمومی مسقف ممنوع است

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با تاکید بر اینکه عرضه و استعمال قلیان در همه اماکن عمومی مسقف ممنوع است، گفت: در صورت مشاهده تخلف، اقدام به پلمب می‌کنیم.

خدابخشی با بیان‌اینکه فروش ادوات و ابزار قلیان ممنوع نیست، ابراز کرد: اما تبلیغ دخانیات و قلیان در پیش‌خوان مغازه‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سن شروع مصرف دخانیات 13 سال است، تصریح کرد: از خانواده می‌خواهیم مراقب فرزندانشان باشند و هرگز در مقابل حضور و دیدگان فرزندشن اقدام به استعمال دخانیات نکنند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: قلیان اعتیاد آور است و حتی اثرات آن بدتر از سیگار است. بسیاری از افرادی که به قلیان اعتیاد دارند پس از مدتی ترک، مجددا به آن برگشته‌اند.

90 درصد مبتلایان به سرطان ریه سیگاری هستند

خدابخشی با بیان‌اینکه سیگار تاثیر مخربی بر روی سلامت ریه می‌گذارد، ابراز کرد: 90 درصد از بیمارانی که به سرطان ریه مبتلا شدند به استعمال دخانیات و سیگار اعتیاد داشتند.

وی گفت: مصرف سیگار درب ورودی اعتیاد به دیگر دخانیات و مواد مخدر است بنابراین خانواده‌ها باید با دقت بیشتری مراقب فرزندانشان باشند به سمت و سیگار مصرف سیگار و قلیان پیش نروند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان