آخرین اخبار

12. اسفند 1397 - 23:24   |   کد مطلب: 35236
نوکیسگی خودش چشم و هم چشمی هایی به وجود می آورد. کسی که نوکیسه است و ظرفیت پست و مقامی را ندارد به محض آنکه کوچکترین مسئولیتی به او داده می شود نگاه بالا به پایینش را می توان از دستورات افراطی او بی توجه به غلط بودن یا صحیح بودن آن ها لمس کرد، در این یادداشت ارتباطش با آجیل را هم می دانیم!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ می گویند از نوکیسه قرض نکن اگر قرض می کنی خرج نکن، حالا این نوکیسه کیست، تازه‌به‌دوران‌رسیده یا نوکیسه به فردی گفته می‌شود که بدون پشتوانهٔ صحیح یا زحمتِ متناسب با نتیجه، به مال یا مقامی برسد و یا به عبارت دیگر به فردی گفته می‌شود که به‌تازگی واردِ یک طبقهٔ اقتصادی یا اجتماعی می‌شود یا شخصی از طبقهٔ اقتصادی یا اجتماعیِ پایین که به صورت ناگهانی سرمایه‌دار یا قدرتمند می شود.
نوکیسگی در تمامی جوامع و حتی جوامع مدرن امروز نیز وجود دارد.
نوکیسگی خودش چشم و هم چشمی هایی به وجود می آورد. کسی که نوکیسه است و ظرفیت پست و مقامی را ندارد به محض آنکه کوچکترین مسئولیتی به او داده می شود نگاه بالا به پایینش را می توان از دستورات افراطی او بی توجه به غلط بودن یا صحیح بودن آن ها لمس کرد، این فرد حتی با توجه به نوع نگاه حقارت گونه اجتماعی اش حصاری دور تا دور خود می چیند و هر کسی خیر و صلاحش را بخواهد طرد می کند.
نوکیسگی حتی می تواند سرمنشاء حسادت و چشم و هم چشمی هایی شود، فرد به قدرتی رسیده و یا پولی ناگهانی به دست می آورد و در مواجه با واقعیت روز نمی تواند چگونه احساسات خود را کنترل کرده و بروز دهد بدین ترتیب در رقابت با دیگری دست به کارهایی می زند که در نهایت به خودش باز می گردد، فاجعه آن زمانی است که رفتار نوکیسه توسط افرادی دیگر تأیید می شود.
به طور مثال آن قدر به هرآنچه دیگران دارد چشم می دوزد تا داشته های خود را فراموش می کند، او می خواهد در هر چیزی حتی با دروغ، فریب کاری و ریا خود را از دیگری بالاتر بکشاند و برتر بداند، نمی داند که در گردابی افتاده و تنها برای خود سرابی ترسیم کرده که روزی به پایان می رسد.
راه دوری نمی رویم فردا روزی شب عید فرا می رسد، تهیه عیدانه برای تازه عروس و یا خانواده دختری که تازه عقد کرده یک رسم قدیمی و سنتی پسندیده است، همه آداب و رسوم ها متناسب با جامعه مدنی در مقاطعی صحیح هستند و حتی در دوره های متعدد تاریخ بشری، اما گاه گاهی با چشم و هم چشم ها و خرافات آمیخته می شوند و آن را از اصل دور می کنند.
تهیه عیدانه شب عید خوب است اما اگر مخلوط به زیاده روی و افراط شود حتی می تواند زندگی شروع نشده را با تلخ هایی همراه کند.
تصورش را داشته باشید هر عیدانه برای تازه عروسی که بخواهد تهیه شود اگر از تکه طلا و لباس و مواد غذایی بگذریم و تنها به آجیل و میوه نگاهی بیاندازیم بیش از 600 هزار تومان هزینه بر روی دوش خانواده داماد یا عروس می گذارد.
 اگر امروز با خود شرط بگذاریم لااقل یک نفر از اقوام و آشنایان را از خرید آجیل شب عید برای همدردی با آنانی که توان خرید ندارند منصرف کنیم کار بزرگی انجام داده ایم و اگر بتوانیم خانواده عروس را متقاعد کنیم که خرید آجیل در ملزومات عیدانه ضرورتی ندارد هنر کرده ایم و حرکتمان ظریفانه است و را از چشم و هم چشمی ها دور کرده ایم البته متقاعد کردن فردی نوکیسه در این آزمون کمی دشوار است ولی امتحان کنیم ضرری ندارد.
زنگنه 
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان