آخرین اخبار

17. ارديبهشت 1398 - 5:46   |   کد مطلب: 35562
فروش کتاب های ترامپ و صادق هدایت با 50 درصد تخفیف آن هم در نمایشگاه ضیافت مواد غذایی #همدان در شرایط نامساعد افزایش قیمت کاغذ در حالی است که در نمایشگاه های مشابه، خبری از چنین تخفیفی برای کتاب های حوزه سبک زندگی و دفاع مقدس نیست، آیا این مطلب را نمی توان ادامه ماجرای نفوذ در فرهنگ و اقتصاد کشورمان، با افکار نهیلیسم و نظام سرمایه داری غرب دانست؟

به گزارش خبرنگار رودآور؛ نمایشگاه ضیافت مواد غذایی و صنایع وابسته همدان از یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و امروز هفدهم همین ماه به کار خود پایان می دهد.
اولین موضوعی که در ذهن هر فردی پس از شنیدن عنوان نمایشگاه تداعی می شود، فروش مواد غذایی است که مایحتاج اصلی رمضان به حساب می آید.
با کمی گشت و گذار در این نمایشگاه به چندین غرفه برمی خوریم که هیچ سنخیتی با عنوان آن ندارد، آن هم غرفه کتاب! در ظاهر نکته مثبتی است چرا که اساس وجود کتاب و کتابخوانی در هر جایی هیچ ایرادی ندارد و شاید هم آن را با نگاهی دیگر، یک امتیاز مثبت و مورد پسند برای نمایشگاه  تلقی کرد.
مسئله قابل تأمل اینجاست که در این غرفه کتاب های صادق هدایت و ترامپ در عناوین مختلف برای مراجعه کنندگان عرضه شده است.
اینکه  در اصل اقتصاد ترامپی می تواند راه گشای مسائل اقتصادی در ایران باشد و یا تفکر صادق هدایت جایگزین تفکر و گفتمان اسلامی و انقلابی شود را باید کارشناسان هر حوزه به شکل مفصل بیایند و به آن بپردازند و نظر منطقی و متقن خود را کامل و بدون هر گونه نقصانی ارائه دهند.
نکته مهمتر این است که در گیر و دار افزایش افسار گسیخته قیمت کاغذ در کشور و عدم نظارت و نبود برنامه های جامع برای جلوگیری از روند رو به رشد این قیمت ها، شاهد تخفیف 50 درصدی کتاب های ارائه شده در این غرفه از نمایشگاه هستیم.
چه توجیه اقتصادی برای غرفه داران و ناشران وجود دارد که راضی شده اند به قیمت نیم بها هم شده، کتاب های خود را برای فروش روانه بازار کنند؟ آیا این مئسله چیزی جزء  نفوذ در لایه های فکری و پایه های اصولی اقتصاد و تفکر اسلامی و انقلابی مردم نیست؟
چرا کتاب های مرتبط با اقتصاد مقاومتی که اسناد بالادستی آن ابلاغ شده و برنامه های تمام عیاری را در بخش های مختلف اقتصادی ارائه می دهد با چنین تخفیفی از سوی ناشران و غرفه داران برای عموم عرضه نمی شود؟ همین استدلال و سوال هم برای کتاب های حوزه دفاع مقدس، جبهه مقاومت و نیز سبک زندگی اسلامی پا برجاست.
چگونه است که این روزها باید خودمان را به زمین و زمان بزنیم تا شاهد باشیم که کتاب هایی با محتویات فاخر، لااقل با تخفیف  10 درصدی روانه نمایشگاه های کتاب شود، اما کتاب های ترامپ با تفکر نظام سرمایه داری غرب که به دنبال سودجویی و انباشت منابع مالی با هر روش درست و نادرستی است باید 50 درصد تخفیف داشته باشد.
گرچه نمی توان تمام شیوه های غرب در حوزه اقتصادی را نادرست دانست، عقل سلیم حکم می کند از روش های درست اقتصاددان آنان هم بهره بگیریم، اما اگر این شیوه ها به طور کامل صحیح بود نباید لااقل فرشته نجاتی برای اقتصاد امریکا به ریاست جمهوری ترامپ می شد؟
« واسیلی کولتاشوف مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی موسسه جهانی سازی و جنبشهای اجتماعی روسیه می گوید: «مشکلات اقتصادی آمریکا از بین نرفته اند: خانواده ها همچنان بدهی های سنگین دارند، موقعیت های شغلی جدید به وجود نیامده و بازار آمریکا پر از کالاهای خارجی، بخصوص چینی است. وعده ترامپ برای حفاظت از کالاهای آمریکایی در برابر محصولات چینی تحقق نیافت، در عوض روابط واشنگتن با پکن تقویت شد. نتیجه آن شده که آمریکا در عرصه رقابت برای بدست آوردن جایگاه بزرگترین تولیدکننده جهانی، از چین شکست خورده است.»  
پیوست های اقتصاد ترامپی نتوانسته حتی در برابر چین که خود صاحب یک نظام سرمایه داری و انباشت ثروت به هر شیوه درست و نادرستی است، قد علم کند، حال چگونه می تواند راهگشای اقتصاد کشورمان شود؟
از سوی دیگر کتاب های صادق هدایت هم قوز بلا قوز دیگری برای غرفه کتاب نمایشگاه ضیافت مواد غذایی همدان شده است، به گفته مسعود قدیمی کارشناس حوزه ادبیات کشورمان، «آثار صادق هدایت مملو از انفعال، رخوت و وادادگی در برابر وضعیت بحران زده پس از مشروطیت است. نهیلیسم ادبی او که وام دار نویسندگانی چون فرانتس کافکا ،آلبر کامو و سال بلو است عالمی را در پس داستان هایش خلق کرد که مهمترین ویژگی آن نیست انگاری از ذات حق تعالی است.ریشه این نیست انگاری را می توان در تلقی یهود زده هدایت از خدا دانست که مشابه آن در آثار کافکا نیز یافت می شد. خدا در جهان بینی هدایت منشاء شر و خشم بر انسان است و آن را آفریده و سپس رها نموده است.»
قدیمی در جایی دیگر عنوان کرده که؛ «مهمترین اثر هدایت به تعبیر بسیاری از منتقدان "بوف کور" است که ردپای پر رنگی از نویسندگان ادبیات فرانسه و آلمان در آن دیده می شود. جلال آل احمد این اثر را در بسیاری از قسمت هایش رونویسی از "دفتر خاطرات" ریکله می داند و از سویی رضا داوری در کتاب "اندیشه های پست مدرن" به شباهت عینی "بوف کور" با اثری از ویرجینیا وولف اشاره می کند. از طرفی سایه سنگین نویسنده امریکایی قرن نوزدهم واشنگتن آیرونیگ و اثرش یعنی "ماجرای دانشجوی آلمانی"  یا "اورلیای" ژرارد دونورال  بر "بوف کور" سیطره افکنده است.
ادبیات صادق هدایت و نهیلیسم نهفته در آثار او نمایانگر بحران تاریخی برآمده از بحران تجدد خواهی و مدرنیسم عصر مشروطه است. سیطره کامل سرمایه داری نو ظهور و شکل گیری جامعه طبقاتی شبه صنعتی هیچگاه نیازمند وادادگی و تسلیم دربرابر وضعیت موجود از سوی ادبیات هدایت نبود بلکه نیازمند آرمان خواهی و اتکا به ذات حق تعالی بود.»
حال قضاوت با مردم، چه توجیه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که کتاب های ترامپ و هدایت باید با 50 درصد تخفیف روانه نمایشگاه ها شود، اما کتاب های مرتبط با حوزه های سبک زندگی اسلامی و دفاع مقدس با هزاران مانع بر سر راه، تنها تخفیف 10 درصدی داشته باشند.
آیا در این حوزه نیز مسئله نفوذ و غربزدگی نمایان نیست؟ و آری این دست های پشت پرده که می گویند چه ها که نمی کند!
زنگنه
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان