آخرین اخبار

13. شهريور 1398 - 9:00   |   کد مطلب: 36386
محرم و روزهای سوگواری سالار شهیدان از بی بدیل ترین آیین های دینی و ملی ایرانیان است که شور گسترده، آگاهانه و هدفمند مردم به روشنی در آن موج می زند و فضایی انسجام بخش، انگیزه محور و جذاب را برای همه مردم ایجاد می کند.

به گزارش رودآور؛ برگزاری آیین های عزاداری سالار شهیدان علاوه بر کارکردهای غیر قابل انکار فرهنگی و دینی، زندگی مسالمت آمیز، مهر آفرین و امید بخش اقشار مختلف مردم با گرایش ها و تفکرات متنوع را موجب می شود و حس دلنشین همگرایی و همدلی را در میان عموم مردم تقویت می کند.

در این میان اما برخی عادات رفتاری و خرده فرهنگ های ناصحیح که گاهی اوقات ناخواسته و به دلیل ضعف فرهنگی شکل می گیرد، کارکردهای اثر گذار آیین های سوگواری را تحت تاثیر قرار می دهد که غفلت از آنها با روح پیام عاشورا و نهضت حسینی همخوانی ندارد.

این یک امر بدیهی است که بانوان مانند مردان حق شرکت در مراسم و آیین های سوگواری و مرثیه سرایی را دارند و اقامه عزا برای سالار شهیدان مختص به هیچ جنسیت، گروه، قشر و تفکر خاصی نیست اما گاهی بروز برخی بی توجهی های غفلت آمیز، سیمای ظاهری و محتوایی مراسم سوگواری را تحت الشعاع قرار می دهد.

در بسیاری از شهرها و مناطق مختلف کشور، همراه با شرکت گسترده و پرشور مردان در آیین های عزاداری در سطح خیابان ها و معابر عمومی، بانوان نیز حضوری پر رنگ و گسترده دارند اما متاسفانه برخی مظاهر علنی بدحجابی به چشم می خورد که بی شک به روح معنوی مجالس مرثیه سرایی و اقامه سوگواری آسیب وارد می کند.

در حقیقت گاهی حواشی آیین های سوگواری های عمومی در سطح شهرها و مناطق مختلف کشور با اصل محوری پیام عاشورا یعنی فریضه امر به معروف و نهی از منکر نه تنها همخوانی ندارد بلکه خواسته یا ناخواسته، آسیب های فرهنگی را متوجه چنین مراسمی می کند.

کاملاً روشن است که هدف از برگزاری چنین مراسم و آیین هایی، احیا تفکرات و فرهنگ حسینی، تقویت حس حقیقت طلبی و ظلم ستیزی، تقویت نیروی معنوی و اندیشه برای حرکت در مسیر حق، بهره وری حداکثری از احساس عشق به اهل بیت(علیهم السلام) برای تقویت تکلیف محوری و دوری از گناهان به عنوان مهمترین عامل انحطاط و پسرفت انسان ها است . جای سوال و تعجب دارد که چنین آیین هایی با این گونه کارکردهای عظیم با برخی تفکرات سطحی انگارانه و بعضا غفلت آمیز، به سطوح پایین نزول پیدا کند و البته رعایت عفاف و حیا تنها منحصر به بانوان نیز و بدون تردید آقایان هم باید نسبت به حفظ جایگاه عفاف در جامعه مسوولانه و دغدغه مند رفتار کنند(مسافر)
انتهای پیام/
 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان