آخرین اخبار

10. آذر 1398 - 2:07   |   کد مطلب: 36817
بالاخره پیگیری و مطالبه مردم شهرستان تویسرکان جواب داد و پس از ثبت ملی مبل و منبت ملایر، این‌بار «منبت گلریز» تویسرکان که زیبایی منحصر به فردی دارد ثبت ملی شد تا دنیا با کار دست منبت‌کاران تویسرکانی بیشتر آشنا شود.

به گزارش رودآور؛ مهرداد حمزه مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان در یادداشتی نوشت؛ تویسرکان یکی از شهرستان‌های زیبا و کهن استان همدان است که در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده و مردم این شهرستان به زبان‌های فارسی، لری، لکی و کردی صحبت می‌کنند.

این سرزمین که قدمتی دیرینه دارد، به خاطر تعدد و بزرگی درختان گردوی آن و باکیفیت بودن این محصول از شهرتی جهانی برخوردار است.

تویسرکان سرزمین تاریخ و فرهنگ و هنر است که با طبیعتی بی‌نظیر درهم آمیخته شده و به اذعان همه گردشگران این خطه بهشتی زیبا، آرام و کوچک اما مصفا در غرب ایران است.

سرزمینی که قدمت هزاران ساله دارد و دوره‌های مختلف تاریخ را تجربه کرده، سرزمینی که میزبان یکی از پیامبران الهی و قوم بنی‌اسرائیل، حضرت حبقوق نبی(ع) بوده، دیاری که در روزگاران قدیم یکی از شهرهای معروف ایران به واسطه وجود بناهای عظیمی از گِل بوده و در همان روزگار از شهرهای دارای منبر محسوب می‌شده است، سرزمینی که از پی یورش مغول بار دیگر سر از خاک بلند کرده و زنده شده است! تک تک دوره‌های تاریخ را با جان خود لمس کرده و از پس گذشت روزها، ماه‌ها و سال‌ها و حتی سده‌ها و هزاره‌ها هم‌چنان راست‌قامت ایستاده است.

این خطه با آغاز دوران صفویه و از پس تخریب‌های صورت گرفته بار دیگر چهره‌ای آباد به خود می‌گیرد و باز هم در کانون توجه پادشاهان و حکومت‌های سلطنتی ایران واقع می‌شود، بعدها در زمره "ولایات ثلاث" قرار گرفته و اکنون نیز در پس تمام نامهربانی‌ها و ناملایمات تاریخ چونان بهشتی است که هر انسانی دوست دارد مدتی در آنجا زندگی کند.

سرزمینی که هنوز هم رشادت‌های مردان و زنانش در طول تاریخ زبان‌زد خاص و عام است، مهد عالمان و شاعران و هنرمندان و سیاست‌مداران و از جان گذشتگان برای دین و وطن. 

تویسرکان با داشتن قابلیت‌های مختلف چه به لحاظ کشاورزی و چه صنایع‌دستی بی‌نظیر و نیز از نظر صنعت گردشگری و.... می‌تواند سرآمد بسیاری از نقاط ایران به ویژه غرب کشور باشد.

 

محصولات کشاورزی با کیفیت هم‌چون گردو، سیر، سیب، آلو، توت سفید و.... صنایع‌دستی منحصربه‌فرد، بهره‌مندی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فوق‌العاده، آب و هوای بسیار مطبوع و لذت‌بخش و.... همه و همه پتانسیل‌هایی است که در کمتر جایی از ایران وجود دارد.

در حوزه صنایع‌دستی، صنعت مبل و منبت‌ این خطه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و هنرمندان چیره‌دست این سرزمین را کمتر نقطه‌ای از ایران دارد، امروز ثبت ملی منبت گلریز تویسرکان که در نوع خود در دنیا کم‌نظیر است، نقطه عطفی در تاریخ هنر صنایع‌دستی این شهرستان است.

امروز هنرمندان منبت‌کار تویسرکان از شهرهای تویسرکان و سرکان و فرسفج گرفته تا روستاهای اشترمل، سیدشهاب، جیجان‌کوه، دولایی و.... همه می‌توانند با افتخار این هنر دیرینه را که از پدران و بزرگان خویش به ارث برده‌اند، به جهانیان عرضه کنند و با افتخار بگویند این شکوه و زیبایی حاصل سال‌ها تلاش و پشتکار فرزندان تویسرکان و تجلی خلاقیت، صداقت و عشق مردمان این دیار است، آن هنگام که چوبی بی‌جان را با قلم و چکش چنان می‌آرایند که گویی نقش‌های نشسته در دل آن با تو سخن می‌گویند.

در کنار صنایع‌دستی بی‌بدیل این خطه، طبیعت بکر و زیبای تویسرکان و وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد از جمله کاروان‌سرای فرسفج، قلعه تاریخی روستای اشتران، خانه مسعودی، بازار سنتی، مقبره میررضی‌الدین آرتیمانی، مقبره حبقوق نبی و.... نیز می‌تواند سالانه هزاران هزار گردشگر را راهی این دیار کند. 

امروز به یمن ثبت ملی منبت گلریز تویسرکان، بار دیگر هنر این دیار مورد توجه همگان واقع خواهد شد. وجود کارگاه‌های متعدد مبل و منبت در این شهرستان به ویژه روستاهای آن، اشتغال هزاران نفر در این رشته، تشکیل خوشه صنعتی مبل و منبت و.... همه گواه این مدعاست که تویسرکان خاستگاه نقش و نگارهای ماندگار هنر منبت ایران‌زمین است.

اکنون در حالی تویسرکان آماده می‌شود تا جشن ثبت ملی منبت گلریز را برگزار کند که این شهرستان بیش از گذشته نیازمند توجه مدیران است و البته پیش از آن مردم تویسرکان نیز باید عزمشان را جزم کنند و هنر خویش را در دنیا آن‌گونه که باید معرفی کنند.

قطعا در کنار ثبت ملی منبت گلریز، پیگیری ثبت جهانی گردوی تویسرکان، ثبت جهانی مقبره حبقوق نبی، ثبت ملی میراث ناملموس این شهرستان از انواع غذا‌‌های محلی تا آداب و سنن و فرهنگ غنی مردمانش می‌تواند در راستای توسعه همه‌جانبه این منطقه موثر باشد. ثبت ملی منبت گلریز تنها شروع یک راه است. همین.

مهرداد حمزه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان