آخرین اخبار

24. فروردين 1399 - 18:50   |   کد مطلب: 38052
ویروس کرونا برغم جثه نامرئی و کوچکش که مشکلات متعددی را در جهان ایجاد کرده و مظاهر پر طمطراق تمدن‌ غرب را به چالش کشانده است، فرصت هایی را نیز برای ایران اسلامی فراهم کرد تا با گذر از تونل زمان، ضمن تقویت انسجام ملی، به الگویی تمام عیار در غرب تبدیل شود.

به گزارش رودآور به نقل از سبلان‌ما، ویروس کرونا برغم جثه نامرئی و کوچکش که مشکلات متعددی را در جهان به خصوص برای کشور ما ایجاد کرده و مظاهر پر طمطراق تمدن‌ها را به چالش کشانده است، فرصت هایی را نیز برای ما فراهم کرده تا با گذر از تونل های زمان و عقبگرد به گذشته خود به احیای سنت های آبا و اجدادی در دنیای مدرنیته بپردازیم.

عبرت های غرب از پدیده ویروس کرونا

پژوهش های جهانی در مورد ویروس کرونا بیانگر این است که قدرت های بزرگ از این پدیده شگفت انگیز قرن عبرت نخواهند گرفت و بر شعاع عملیات های سخت افزاری و نرم افزاری خود خواهند افزود و رقابت سخت تری بر سر تصاحب سهم و امتیازات بیشتر در غارت ثروت و تاریخ ملل بین قدرت ها درخواهد گرفت و تنها عبرت آنها از این همه مصائب ملتهایشان به صدور چند بیانیه انسان‌دوستانه با لعابی عوامفریبانه محدود شده است.

محسن علایی جامه شناس اردبیلی در این باره با بیان اینکه چین و روسیه درحال دست یابی به جایگاه نخست شاخص حوزه نفوذ در موازنه قدرت هستند معتقد است: آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر بازتعریف نظم نوین جهانی با چالشی دامنه دار مواجهه شده اند در حالیکه می بینیم جمهوری اسلامی ایران به  عنوان یکی از الگوهای موفق در معرفی در کشورهای مستقل تبدیل شده است.

وی می گوید: جمهوری اسلامی ایران در جهان پسا کرونا با فرصت دیپلماتیک، نظام پیشنهاد تشکیل اتحادیه ها و پیمان های اقتصادی، سیاسی و نظامی بین کشورهای اسلامی و سایر کشورها را در اختیار دارد که این خود مصونیت ایران در برابر  تحریم ها را دو چندان می کند.

این جامعه شناس اردبیلی به مدل نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرده و می گوید: با موفقیت های حاصل شده، امروز مطالبه تعداد قابل توجهی از ملت ها از دولت هایشان پیاده سازی نظام جمهوری اسلامی است.

 در بررسی فرصت های ایجاد شده توسط پدیده کرونا در مقیاس ملی ، انسجام اجتماعی بیش از پیش مورد توجه و اعتنای اقشار مختلف مردم قرار گرفته است.

نعمت رهبری و نظام سیاسی ولایت پایه در عبور امن و سالم از بحران ها که امروز از اقرار به اعتقاد محکم تبدیل شده است، نیز در این موضوع حائز اهمیت است.

علایی در این مورد نیز با بیان اینکه اعتماد اجتماعی و سایر شاخص های سرمایه اجتماعی روندی صعودی به خود گرفته است، می گوید:  قوای سه گانه در حوزه انجام وظایف خود بیش از پیش احساس مسئولیت کرده اند بطوریکه هم اکنون جایگاه نظام سلامت، نیروهای مسلح، روحانیت و بسیج بیش از پیش ارتقا یافته و این در حالی است که آسیب های اجتماعی روند نزولی به خود گرفته اند.

وی ضمن اشاره به نرخ بیکاری می گوید: امروز بازگشت به خویشتن و سیر انفسی به یک عادت پسندیده در بین  نوجوانان و جوانان تبدیل شده است.  فقرزدایی شتاب بیشتری گرفته و نظام اقتصادی کشور نیز رفته رفته  به دنبال این است تا با جدا کردن مسیرش از وابستگی به مدل اقتصاد لیبرالی و بازتعریف نظامات جدید اقتصادی، خیز بلندی برای شکل گیری نظام اقتصادی مستقل برای کشور بردارد.

در روزهای اخیر مواجهه جامعه ایرانی با ویروس یاغی کرونا در سطوح مختلف اعم از دستگاه حاکمه و مردم، علیرغم همه کاستی ها، تحریم ها و مشکلات عدیده دیگر، همچون اجزای یک سیستم واحد عمل کرده اند.

 

 فعالیت‌های ایران در حوزه درمان و پیشگیری به اذعان اصحاب تخصص و مقامات سازمان های جهانی قابل قبول ارزیابی می شود و این خود به نوعی بر شایستگی ذاتی و اکتسابی ایرانیان در مدیریت بحران دلالت می کند.

با محاسبه سرانگشتی و مقایسه وضعیت و جو حاکم بر کشورهای غیر تحریمی، مخصوصا ممالک پیشرفته؛ اغتشاش و سردر گمی مردم، رقابت برای تحلیه فروشگاه‌های مواد غذایی و اسلحه ، با ایران تحریم شده که بر داشته هایش تکیه کرد خواه ناخواه ما را به سمت استنتاجات معطوف به آینده سوق می دهد. آینده ای که نوید بخش تحولاتی است که ما را به تمدن نوین اسلامی نزدیک تر می کند.

خلق تابلوهای زیبا در بحران کرونا

تابلوهای زیبایی که در روزهای اخیر در جامعه آفریده شد گویای مطالب است. ایران انگار به کارخانه تولید واکسن تبدیل شده است، واکسنی که بدن را در برابر بیماری ایمن می کند.

همانگونه که مدافعان هشت سال دفاع مقدس، خاک میهن اسلامی را واکسینه کردند، مدافعان امنیت مرزها را واکسینه کرده اند، مدافعان حرم موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی را واکسینه کرده اند، اکنون مدافعان سلامت بر تارک افتخارات میهن اسلامی نشسته اند، تحولات شگرف اخلاقی،اجتماعی، حقوقی عجیبی در راستای انسجام اجتماعی در حال شکل گیری است،.

اگر از این منظر به مساله نگاه کنید و تحولات جهانی را هم در کنار اینگونه مد نظر قرار دهید، می بینیدکه آینده امید بخشی داریم.

اکثر قریب به اتفاق جامعه علیرغم همه مشکلات معیشتی، قبل از به کار افتادن مکانیسم های قانونی، خود را از لحاظ اخلاقی مکلف به رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه کردند، وقتی دستور داده می شود در مساجد و حرمها را تا اطلاع ثانوی بسته نگاه دارند، نمازهای جمعه و جماعت تعطیل شوند، همین اتفاق می افتد.

وقتی رهبرمعظم انقلاب و مراجع همگی بر رعایت دستورات بهداشتی و درمانی تاکید می کنند، جوانان، طلاب، بانوان و اکثر قریب به اتفاق اقشار مختلف جامعه در قالب بسیج مردمی و یا به صورت خودجوش به اجرای برنامه های جریان ساز مراقبت از بیماران بد حال کرونایی در بیمارستان و یا در منزل می پردازند و این همه حکایت از یک همدلی و انسجام فوق العاده است.

وقتی که نیروهای مسلح آتش به اختیار و با یک اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی، امکانات خود را به تخت های نقاهت گاهی و بیمارستانی تبدیل می کند و کوچه ها را شستشو می دهند و یا وقتی که طلبه ای علیرغم از دست دادن همسر باردار و فرزندش، همچنان در بخش مراقبت های ویژه به بیماران کرونایی خدمت می کند و یا موجرهایی که اجاره بهای چند ماه را بر مستاجران می بخشند در کنار تلاش های خودجوش جوانان در ضد عفونی معابر و یا توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی در مناطق محروم، همه این فعالیت ها تابلوهای زیبایی است که این روزها به تصویر کشیده می شود.

هرچند در این میان سلبریتی ها مهر سکوت بر لب بسته اند و همچنان منتظر شکار لحظه های ناب انسانی نه از کشور خود بلکه از کشورهای غربی می نشینند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان