آخرین اخبار

26. آذر 1399 - 16:17   |   کد مطلب: 39184
هرچه فرهنگ روحیه گذشت پررنگ تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به سمت جامعه ای منطبق با آرمان های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می شویم، این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی به عنوان مصداق بارزی از اجرای عدالت است که در کمیته های مصلحین و معتذرین پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ دستگاه قضایی استان همدان در حدود یک سال گذشته با بهره گیری از طرح های مبتکرانه به سمت ترویج و اشاعه فرهنگ نوع دوستی، مودت، مهربانی، گذشت و بخشش و اثرات آن در جامعه پیش رفته و در این زمینه توفیق های قابل توجهی به دست آورده است، تا جایی که تنها در 50 روز شاهد ختم به صلح و سازش شدن بیش از 150 پرونده قضایی در این استان بودیم.
* ستاد تألیف قلوب، ایده ای خلاقانه برای اشاعه فرهنگ گذشت در جامعه
در حقیقت اجرای طرح مبتکرانه کمیته های معتذرین و مصلحین به عنوان کمیته های معین ستاد تألیف قلوب، ایده ای خلاقانه در مسیر ترویج فرهنگ گذشت و عذرخواهی متهم از شاکی است.
در روزهای اخیر شاهد بازدیدهای سرزده محمدرضا عدالتخواه رئیس کل دادگستری استان از پنج حوزه قضایی شهرستان (کبودآهنگ، رزن، ملایر، اسدآباد و بهار) و شش حوزه قضایی بخش بودیم و در این بازدیدها نه تنها عملکرد دستگاه قضایی هر شهرستان مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت، بلکه عدالتخواه، خود برای تأکید بر جایگاه و شأنیت کمیته معتذرین در جمع قضات حوزه های قضایی حضور یافت تا این طرح ها به طور شفاف تبیین و تشریح شود.
*اشاعه روحیه گذشت در جامعه، منطبق با آرمان های اصیل اسلامی ـ انقلابی بر محوریت عدالت است
بی تردید هرچه فرهنگ روحیه گذشت و مهربانی در جامعه پررنگ تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به سمت جامعه ای منطبق با آرمان های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می شویم. این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی و عفو گذشت در جامعه اسلامی است که مصداق بارزی از اجرای عدالت محسوب می شود. 
*کاهش پرونده های قضایی یکی از رویکردهای کمیته های معتذرین
کمیته های مصلحین با ریاست رؤسای دادگستری ها و کمیته های معتذرین با ریاست دادستان ها فعالیت دارند. کمیته مصلحین برای رفع اختلاف و ایجاد صلح در هر قشری از معتمدین آن گروه بهره می گیرد و در کمیته معتذرین شرایطی فراهم می شود که متهمان از شاکیان معذرت خواهی کرده تا کدورتی بر جای نماند و این گونه  از پرداخت جرائم، حبس های بی نتیجه و ورود پرونده ها به مراجع قضایی جلوگیری می شود و در نهایت خانواده های آنان نیز کمتر آسیب می بینند.
* ایجاد جامعه ای سالمتر از اهداف اساسی "ستاد تألیف قلوب"
بی تردید اصلاح ذات البین یکی از رویکردهای اساسی ستاد "تألیف قلوب" و کمیته های مصلحین و معتذرین است که مصالحه در جرائم غیرعمد را پیگیری می کند و با تشویق و ترغیب طرفین پرونده به سازش، زمینه برای ایجاد جامعه ای سالمتر مهیا می شود.
این کمیته ها در عمده بخش های دستگاه قضا حتی در زندان ها در حال تشکیل است و به زودی در کلانتری ها و پاسگاه ها نیز عملیاتی می شود.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان