آخرین اخبار

28. ارديبهشت 1400 - 0:08   |   کد مطلب: 39912
طبق آخرین آمار رسمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، برآورد جمعیت سال ۹۹ تویسرکان ۱۰۰ هزار و یک نفر اعلام شده، بنابراین دور از انتظار نیست که با نبود برنامه ای جامع از سوی دستگاه های اجرایی و عدم وحدت و توجه متولیان فرهنگی جمعیت این شهرستان به زیر ۱۰۰ هزار نفر برسد و برای انتخابات ۱۴۰۲ از داشتن یک نماینده مستقل محروم شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ مطابق با آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان تویسرکانی، جمعیت این شهرستان در حدود ۳۰ سال پیش در حدود ۱۴۰ هزار نفر بوده است و بر اساس سرشماری سال ۹۰ این شهرستان از ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت برخوردار بوده که ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر از این میزان جمعیت شهری و ۵۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت روستایی بوده اند، همچنین طبق آمار ارائه شده سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ بازهم جمعیت تویسرکان کاهش یافت و به ۱۰۱ هزار و ۶۶۶ نفر رسیده است.

*با کاهش ۲ نفر، جمعیت تویسرکان به زیر ۱۰۰ هزار نفر می رسد

و اما طبق آخرین آمار رسمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان، برآورد جمعیت سال ۱۳۹۹ شهرستان تویسرکان ۱۰۰ هزار و یک نفر اعلام شده است.

این آمار در حالی است که حبیب مومیوند فرماندار وقت تویسرکان بارها مدعی شده بود که سیر نزولی جمعیت در این شهرستان متوقف شده و رسول حسینی فرماندار فعلی تویسرکان نیز در این یکی دو سال اخیر در خصوص جمعیت شهرستان برنامه مدونی نداشته و حتی خود را پاسخگوی مطالبات مردمی در این خصوص ندانسته اند.

*زنگ خطر؛ تویسرکانی ها برای انتخابات ۱۴۰۲ مجلس، نماینده مستقل ندارند؟

اگر قوانین همان قوانین سابق باشد، با این دست فرمان و عدم اهتمام دستگاه های اجرایی متولی امر و حتی دستگاه های فرهنگی برای یافتن چاره ای به منظور جلوگیری از کاهش جمعیت تویسرکان، بی تردید با کاهش تنها دو نفر از جمعیت شهرستان، مردم این دیار دیگر در سال ۱۴۰۲ به دلیل آن که جمعیت شهرستان به زیر ۱۰۰ هزار نفر می رسد، نماینده مستقل نخواهند داشت.

*برخی متولیان فرهنگی با عدم استقبال از ایده های جوانان تویسرکانی، آنان را دلسرد می کنند

کارشناسان بیکاری، عدم وجود امید و انگیزه، نبود شغل مناسب برای جوانان و در نهایت انتخاب گزینه مهاجرت را یکی از عوامل کاهش جمعیت در تویسرکان عنوان کرده اند.

سرخوردگی جوانان تویسرکان از نبود برنامه های فرهنگی مناسب و عدم حمایت برخی دستگاه هایی که خود را حامی ولایت می دانند، اما از ایده ها و طرح های جوانان استفاده نمی کنند را هم‌نباید فراموش کرد، جوانانی که با ذوق و اشتیاق برنامه ارائه می دهند، اما برخی از متولیان فرهنگی با محافظه کاری دست رد به سینه این استعدادها می زنند و آنان را از ماندن در شهرستان دلسرد می کنند.

*مطالبه مردمی: مدیرانی که توانایی و کارآمدی ندارند کنار زده شوند

شاید وقت آن رسیده برای ایجاد انگیزه ماندن در تویسرکان و کاهش مهاجرت تغییر و تحولاتی در مدیریت برخی دستگاه ها روی دهد.این مطالبه مردم نجیب تویسرکانی است که مدیرانی که توانایی و کارآمدی لازم را ندارند، خود قبل از آن که برکنار شوند استعفا بدهند و بروند.البته بدون اعمال نفوذ پدرخوانده ها.

*پدرخوانده ها چه‌بر سر یتیم خانه تویسرکان آوردند؟

پدرخوانده هایی که با سیاسی بازی و فریب افکار عمومی در عمل آن امید و انگیزه جوانان برای فعالیت در شهرستان را در این سال ها کاسته اند.

*تویسرکان، پیرترین شهرستان استان همدان

فراموش نشود که جمعیت تویسرکان رو به پیری گذاشته و آمار فوت با توجه به پیر شدن جمعیت نسبت به تولد هم بالاتر رفته است.
شهرها و روستای شهرستان تویسرکان آن چنان که باید و شاید مورد توجه دستگاه های اجرایی و برخی مدیران فرهنگی قرار نگرفته اند که اگر چنین بود شاهد مهاجرت ۳۰ درصد از جمعیت آن در ۴۰ سال گذشته و پیر شدنش نبودیم.

در کانال تلگرامی منتسب به فرمانداری این شهرستان به نقل از حسینی فرماندار آمده؛ “تویسرکان در بین ۱۰ شهرستان استان در حوزه جمعیت شناسی مسن ترین جمعیت استان است!”

با توجه به اینکه کارشناسان مهاجرت و کاهش زاد و ولد را از عوامل اصلی پیر شدن جمعیت مطرح می کنند، آیا نباید چاره ای عاجل اندیشید تا با این شیب نامناسب، آمار جمعیتی شهرستان کاهش پیدا نکند؟

به گزارش رودآور؛ همه ما چه رسانه و چه مردم و البته ویژه تر دستگاه های اجرایی و متولیان فرهنگی باید شرایط را به سمت وحدت آفرینی و تغییر برای توسعه تویسرکان سوق دهیم.

اگر وضعیت تویسرکان همین گونه اداره شود، بی شک دور از انتظار نیست که با نبود برنامه ای جامع از سوی دستگاه های اجرایی و عدم توجه متولیان فرهنگ به ارائه برنامه های صحیح از سوی ارگان هایی که ظرفیت های لازم را دارند، جمعیت این شهرستان به زیر ۱۰۰ هزار نفر برسد و برای انتخابات ۱۴۰۲ از داشتن یک نماینده مستقل محروم شود و در نهایت زیر نظر نماینده شهرستان همسایه برود.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان