آخرین اخبار

1. خرداد 1400 - 22:13   |   کد مطلب: 39931
هرچند گفته می شود علت خاموشی های اخیر در ایران به دلیل کاهش بارندگی ها و استخراج بیت کوین است، اما این موارد تنها درصدی از علت قطعی برق است، چرا که برخی کارشناسان "معاهده پاریس" را عامل اصلی خاموش ها می دانند، معاهده ای که در دولت یازدهم و با تأیید مجلس به ریاست لاریجانی به تصویب رسید! و حال عضو هیات رئیسه مجلس از ورود این قوه برای یافتن چرایی اصلی قطعی برق خبر داده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ یک هفته ای می شود که برق مناطق مختلف در سراسر ایران با قطعی های مکرر روبرو شده است، تا اینکه از امروز یکم خرداد ماه کار به جایی رسیده که مسئولان متولی در استان همدان و احتمالاً در سراسر کشور دست به انتشار جدول مرتبط با ساعات خاموشی‌ها زده اند.

هرچند که پیام های مکرر مردمی برای مجموعه خبری رودآور حاکی از آن است که در تعداد قابل توجهی از مناطق شهرستان تویسرکان، قطعی برق بیش از یک بار و بیش از دو ساعت در روز رخ داده است، تا جایی که حضور دانش آموزان برای برگزاری امتحانات مجازی را با اختلال روبرو کرده است.از قطعی برق ادارات و گلایه مندی مردم هم خبرهای بسیاری برای رودآور ارسال شده.

*همه آنچه که سبب قطعی برق در روزهای اخیر شده

اما برسیم به ماجرای قطعی برق در کل کشور.برخی متولیان امر کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر را زمینه ساز کاهش تولید برق از سوی نیروگاه های برق ـ آبی اعلام کرده اند. اینکه به طور مثال به دلیل کاهش بارندگی ها کشاورزان از ابتدای اردیبهشت ماه بالاجبار از چاه های آب که با برق کار می کنند استفاده  کرده و این مورد درصدی از علت بالارفتن مصرف برق در ایران شده، که بر روی توان تولید برق نیروگاه ها اثر منفی گذاشته است.

برخی دیگر از کارشناسان هم درصدی از افزایش مصرف برق را  استخراح بیت کوین می دانند، "روندی که برای ایجاد واحدهای ارز مجازی بیت‌کوین استفاده می‌شود، آن قدر برق مصرف می کند که باعث افزایش مصرف برق ایرانی‌ها شده و فشاری بی سابقه بر شبکه های برق گذاشته است، در واقع تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه 24 خانه در تهران برق مصرف می کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت 24 سال است."

* معاهده پاریس" دلیل اصلی قطعی برق در ایران است؟

قطعی برق به این شکل آن هم پس از دوران جنگ تحمیلی بی سابقه است و به نظر دلیل اصلی آن به "توافقنامه پاریس" باز می گردد.

این توافق نامه 12 دسامبر سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد به تصویب رسید و گفته شده که هدف بلندمدت توافق پاریس این است که دمای کره زمین با سرعت کمتری افزایش یابد.

جریان این توافق چیست که امروز ایرانیان باید تاوان بی احتیاطی امضاء این معاهده در دولت روحانی که با چراغ سبز مجلس در زمان ریاست لاریجانی انجام شد را بدهند؟

در واقع شنیده شده، اگر بخواهیم بدون توجه به "معاهده پاریس" گازهای گلخانه‌ای تولید کنیم و اگر بخواهیم نفت را به‌جای صادرات در نیروگاه‌ها مصرف کنیم، تعهدات داده شده در این معاهده را زیرپا گذاشته‌ایم که در چنین شرایطی، تحریم‌های جدیدی بر علیه کشور اعمال خواهد شد!

*توافق نامه پاریس در دولت روحانی با تأیید مجلس به ریاست لاریجانی تصویب شد!

به همین علت است که برخی کارشناسان این معاهده را زمینه ساز ایجاد محدودیت‌هایی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و حتی  مانعی اصلی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی و بالاتر افشای اطلاعات کشور می دانند.

بی تردید در سال های گذشته شاهد رشد تعداد واحدهای مسکونی و افزایش واحدهای صنعتی و مسیرهای جاده ای کشور بوده ایم، بی شک این روند بر افزایش مصرف برق هم اثر گذار است.تعداد فعلی نیروگاه های برق کشور توان تأمین و تولید این تعداد مصرف کننده جدید را ندارد، چرا که اگر قرار باشد در تمام روز برق رسانی بدون قطع شدن انجام شود، شبکه توزیع برق از مرکز نیروگاه قفل می شود و به اصلاح عامه زیر بار فشار مصرفی هنگ می کند و مشکلات بسیار دیگری به وجود می آورد، از این رو بالاجبار باید به صورت نوبه ای شبکه توزیع برق قطع شود تا فشار بر روی نیروگاه وارد نشود.

حال چرا در سال های اخیر تعداد نیروگاه های برق کشور را افزایش نداده اند؟ علت همان است که گفته شد امضای توافق نامه پاریس در دولت روحانی و تأیید آن در زمان مجلس به ریاست لاریجانی. آن گونه که گفته شده، ایران نمی تواند بدون اجازه و مراحلی بسیار نیروگاه جدید دیگری تأسیس کند.

*سوءتدبیر دولت در حل مشکلات کشور/دولت از اداره کشور ناتوان است!

و اما در این خصوص «حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با ابراز گلایه از عدم کارآمدی دولت در بسیاری از مسائل کشور، گفت: متأسفانه در این دولت خلاهای مدیریتی بسیار وجود دارد و تنها مختص به خاموشی های اخیر در حوزه برق نیست.

وی اظهار کرد: گرانی افسارگسیخته، تورم، بالا رفتن قیمت دلار و کم ارزش شدن پول ملی، آشفته بازار بورس و تشکیل صف های مرغ و روغن و موارد بسیاری از این قبیل نشان دهنده سوء تدبیر دولت در مواجه با مسائل مختلف است و به نظر مدیریت کشور از دست دولت خارج شده و توان اداره آن را ندارد یا نمی خواهد اداره کند.

* مجلس با تحقیق و تفحص درباره چرایی خاموشی های اخیر به میدان می آید

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه هنوز علت اصلی خاموشی های برق مشخص نیست، افزود: عدم ساختن نیروگاه های جدید، معاهده پاریس، سوءمدیریت در حوزه تولید و توزیع برق و ناکارآمدی دولت در مواجه با عوامل مختلف و عدم مدیریت مصرف برق، همه و همه می تواند از عوامل و احتمالات قطع شدن برق باشد.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: بنابراین برای یافتن چرایی علت اصلی این خاموشی ها که زمینه ساز نارضایتی مردم در سراسر کشور شده، مجلس تصمیم به تحقیق و تفحص گرفته است.

*برای توسعه بخش نیروگاهی دولت برنامه ای ارائه نداده

همچنین «عبدالعلی رحسمی مظفری»عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس هم  در گفت‌وگو با خبرنگار رودآور گفت: کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما، شرایط کرونایی کشور، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز، کاهش 30تا 35 درصدی بارش‌ها، عدم صرفه‌جویی خانگی و دستگاه‌های دولتی و نیز عدم اورهال کردن نیروگاه‌ها ازجمله دلایل مواجه شدن با بحران برق در تابستان پیش‌رو است. 

وی با بیان اینکه به تناسب سرمایه‌گذاری برای احداث یا توسعه و ساخت بخش نیروگاهی برای انتقال برق سرمایه‌گذاری نشده است، اظهار کرد: دولت باید راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به منظور تأمین برق پایدار برای مشترکین خانگی و تجاری و کشاورزی ارائه دهد.  

به گزارش رودآور؛ این موارد می تواند تنها یک فرضیه نزدیک به واقعیت باشد، انتظار می رود متولیان امر در روزهای پایانی دولت روحانی پاسخگوی مردم باشند و اگر موارد گفته شده درست نیست، پاسخ شفافی به مردم بدهند.

امید آن که پشت پرده، توافق نامه های دیگری در حوزه های دیگر در دولت یازدهم بسته نشده باشد، که روزگاری در آینده ای نزدیک صدایش درآید و باز این گونه ملت بخواهند تاوانش را بدهند!

انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان