آخرین اخبار

13. اسفند 1396 - 13:08   |   کد مطلب: 33179
این روزها با آمد ماهی قرمزها یا همان ماهی گلی ها به بازار، نخستین چراغ بازار شب عید در تویسرکان روشن شده است و مردم آن را نوید بخش سرزندگی می دانند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تیک تیک های ساعت زمان را به سما سالی جدید می کشاند و کمتر از 15 روز دیگر تا سال 97 باقی نمانده است و این روزها هرچند معیشت خانواده ها و خرج و مخارجشان چندان تأمین نیست اما، سرزندگی با آمدن ماهی قرمزفروش ها بازار را پرنشاط کرده است.

این روزها با آمد ماهی گلی ها یا همان ماهی قرمزها به بازار، نخستین چراغ بازار شب عید در تویسرکان روشن شده است و مردم آن را نوید بخش سرزندگی می دانند.

بیشتر از همه این کودکان هستند، که ذوق خرید ماهی برای سفره هفت سین خانه یشان را دارند، کودکان رکود بازار را نمی بینند و دلشان هم به این ماهی گلی ها خوش است و ما هم لحظه ای با خوشی آنان خوش حال می شویم.

سرزندگی از سر روی ماهی قرمزها  می بارد و آنچنان که در سایت ریحون آمده ماهی قرمزها برای خود فلسفه ای دارند خواندنی: "در کنار المان های سفره هفت‌سین، ماهی قرمز یا همان ماهی عید یک عضو جدا نشدنی از این سفره است که نماد و تعریف خاص خودش را دارد؛ حتی عده ای بر این باورند که سفره هفت‌سین بدون ماهی قرمز یا همان ماهی عید زیبایی خاصی ندارد. به طور کلی مجسمه های ماهی قرمز به جای مانده از زمان هخامنشیان، نشان از حضور دیرینه این ماهی در آیین ایرانیان است. آنطور که تاریخ نویسان می گویند، گونه هایی از ماهی قرمز در گذشته به کشور چین صادر می شده و عده ای دیگر بر خلاف نظر تاریخ نویسان، می گویند که در تابلوهای نقاشی قاجار، اثری از ماهی قرمز نبوده و در نتیجه حضور ماهی قرمز در سفره هفت­سین را امری تازه می دانند. کسانی که به تاریخچه طولانی ماهی قرمز اعتقاد دارند بر این باورند که در گاه شمار شمسی، برجی به نام حوت قرار دارد که در دوران ساسانیان، ماهی قرمز، یکی از نشانه های این برج بوده است. همچنین ایرانیان در آن زمان ماهی قرمز را بر سر سفره هفت‌سین گذاشته تا سال از برج حوت به برج حمل تغییر کند. از سوی دیگر یکی از دلایل انتخاب ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین، تحمل بیشتر این ماهی در مقابل شرایط نامساعد محیط، نگهداری آسان تر و رنگ جذاب آن در مقایسه با دیگر ماهی ها بوده است."

زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان