آخرین اخبار

11. مرداد 1397 - 1:18   |   کد مطلب: 34315
با توجه به شرایط موجود و واقعیت ها می توان گفت که هر چادر عشایر مصادق بارزی از اقتصاد مقاومتی است و توجه به عشایر همیشه غیور و به ویژه رسیدگی به مطالبات و خواسته های آنان می تواند تقویت کننده این حوزه اقتصادی مهم ر کشور باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ عشایر آمیخته شدن با زندگی کوج نشینی هستند و قدمت حضور آنان در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست، آنان در همه شرایط حاصل دسترنج خود را می خوردند و در سرما و گرما حتی با کمترین امکانات خو گرفته اند.

رهبر معظم انقلاب درخصوص عشایر می فرمایند: «همه‌ى عشایر، مرزداران، سنت داران، حافظان هويت و حيثيت بومى اين كشورند»، ایشان همچنین در جاییدیگر عنوان کردند: «در كشور ما، عشاير مايه‌ی عزت و افتخارند».عشایر سرافراز ایران اسلامی در حین شکل گیری انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها و بارها از این مرز و بوم حمایت کرده اند و جانانه در صحنه های انقلابی حضوری پررنگ داشته و دارند.

از این رو توجه به خواسته ها و مطالبات به حق عشایر وظیفه تک تک مسئولان است.

با توجه به آمارها در حدود دو هزار و 449 نفر در قالب چهار ایل و  417 خانوار عشایری در تویسرکان زندگی می کنند.

این عشایر صاحبان بیش از 99 هزار رأس دام هستند و به طور تقریبی یک هزار و 520 تنگوشت، بیش از 90 تن پشم و بالغ بر120 تن شیر توسط عشایر غیور تویسرکانی تولید می شود.

بدین ترتیب می توان هر چادر عشایری را مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی تعریف کرد.

و اما اینجا در شهرستان تویسرکان در کنار زندگی بسیار ساده عشایر نیم روزی زندگی می کنیم تا از نزدیک با سختی ها و دشواری های زندگی آنان آشنا شویم و پای درد و دلشان بنشینیم.

گاهی اواقات آنقدر حرف برای گفتن دارند که در لحظه فراموش می کنند کدام را اولویت قرار بدهند و از مطالباتشان بگویند.

یکی از این عشایر گفت: همچنان تعدادی از ما با مشکل تهیه دفترچه بیمه ای روبرو هستیم.

دیگری هم اظهار کرد: کمبود آب و یا تهیه علوفه به دلیل نبودن یک تعاونی پای کار عشایری در تویسرکان مجبور قوز بالا قوز مشکلات ما در این روزها شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه تهیه علوفه متأسفانه دلالان و سودجویان وارد شده و برای خود کسب و کار راه انداخته اند!

آن یکی هم با توحه به عدم پیگیری مناسب مسئولان برای رفع مشکلاتشان گفت: کم توجهی ها به ویژه از سوی مسئولان زمینه ساز می شود تا خدایی ناکرده به دنبال تا تقاضای اسکان در محل باشیم و این گونه اگر به مطالبات ما توجهی نشود، عشایر که تأمین کننده بخش مهمی از گوشت کشور هستند بالاجبار از این امر کنار زده می شوند.

یکی دیگر از عشایر هم تأکید کرد: ما عشایر کم توقع هستیم و در خواست ما از مسئولان این است که گاه گاهی به چادرهای ما سری بزنند و از نزدیک با مشکلات ما روبرو شوند و خواسته هایمان را لااقل گوش دهند.

زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان