آخرین اخبار

23. مرداد 1398 - 18:47   |   کد مطلب: 36199
تصاویر دیدار هئیت انصارالله به ریاست محمد عبدالسلام با رهبری، در شبکه‌های مجازی بسیار بازتاب داشته است.

به گزارش رودآور به نقل از خبر آنلاین، روز سه شنبه هیئت انصارالله پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که بازتاب گسترده‌ای در میان سیاستمدران و فعالان جنبش‌های اسلامی و سران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشت. یکی از موضوعاتی که در شبکه‌های مجازی داغ شده است تصویر این دیدار است. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن، در این دیدار با خنجر همیشگی که نماد مردانگی و نشانه زیدی بودن است حاضر شد.

خنجری که می‌گوید: امام باید شمشیر را از رو ببند. این تفکر ریشه زیدی دارد. امام همواره باید قائم بالسیف باشد، یعنی امام باید حتما قیام کند. خنجری که زیدی‌های یمن همواره بر پر شال یا کمربند خود دارند، اشاره به همین مفهوم اعتقادی دارد که امام باید همیشه شمشیر را از رو ببندد.

زیدی‌ها چند امامی هستند؟ آیا آن‌ها معتقد به امام قائم بالسیف هستند و هرکسی را که این شرط را داشته باشد امام می‌دانند؟
این سوال را سیداصغر قریشی سفیر اسبق ایران در یمن به خبرآنلاین پاسخ داده است و می‌گوید: ابتدا باید مشخص شود منظور ما در این سؤال از امام چیست و آیا منظور ما از امام تعریفی است که شیعیان اثنا عشری یا دوازده امامی از امام دارند؟ اگر این باشد باید گفت زیدی‌ها سه امام اول شیعیان امامیه را به عنوان امام بر طبق تعریف خود می‌شناسند، زیرا که از نظرشیعیان زیدی امام کسی است که ضمن داشتن شروط امامت از لحاظ علمی و اجتهاد و دعوت به خود قیام به سیف کند یعنی برای تشکیل حکومت اسلامی در صورت ضرورت مبارزه مسلحانه کند.

طبق گفته نماینده انصار الله در سخنرانی چند سال پیش خود در دانشگاه تهران، شرایط امامت همان شرایط، ولی فقیه است به اضافه شرطی که ان‌ها می‌گویند امام باید از فرزندان حسنین (ع) باشد یعنی از سادات حسنی یا حسینی، ناصر اطروش امام زیدی‌های ایران در اوایل قرن سوم هجری از سادات حسینی بود. امامان زیدی‌های یمن بیشتر سادات حسنی هستند. امام از نظر آن‌ها کسی است که قیام به سیف کند.

ناصر اطروش در طبرستان در حدود سال ۳۰۰ هجری در گیلان و طبرستان تشکیل حکومت داد قبل از آن در طبرستان قاسم بن ابراهیم طباطبا به عنوان امام شناخته شده بود.

در تاریخ ایران از آن‌ها به عنوان علویان طبرستان یاد می‌شود، که همان شیعیان زیدی هستند؛ و در تاریخ زیدیان همواره، عده‌ای از علمای زیدی یمنی و علمای زیدی ایرانی میان دو کشور تردد داشته و اقامت گزیده اند. در طول تاریخ زیدیه مواردی وجود داشته که زیدی‌های یمن امام زیدی ایرانی داشته اند و یا بالعکس ایرانیان زیدی، خصوصا در طبرستان (مازندران و گیلان امروزی) امام زیدی یمنی داشته اند. بنا بر این شمار امامان زیدی محدود به تعداد معینی نیست و امامت همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد.

در طبرستان دو طایفه زیدی به نام‌های طایفه قاسمی‌ها منتسب به قاسم بن ابراهیم طباطبا و طایفه ناصری‌ها منتسب به ناصر اطروش حضور داشتند و در زمان ناصر اطروش که از امامان بزرگ زیدی و صاحب حکومت زیدی در طبرستان بود فتوایی صادر شد که زیدی‌های ایران می‌توانند برای کمک به یحیی هادی مؤسس دولت زیدی در یمن که در آن زمان امام زیدی‌ها در یمن بود به این کشور بروند.

اکنون در صعده گورستان معروفی هست که به آن گورستان طبری‌ها می‌گویند و این‌ها همان کسانی هستند که برای کمک به یحیی هادی به این منطقه رفته بوده و در جنگ‌هایی که وی به ویژه بر ضد قرمطی‌ها داشته شرکت کرده و کشته شده اند. این گورستان یکی از نشانه‌های روشنی است که بر وجود روابطی عمیق چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ مذهبی و عقیدتی میان زیدیان یمن و زیدیان ایران یا به تعبیر دیگر علویان ایران دلالت دارد.

از این رو کاملا روشن است که ارتباط میان ایران و یمن بسیار فراتر از مسائل سیاسی و یا نظامی است و در طول این ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ سال این روابط به طور مستمر و ریشه دار وجود داشته و هر دو ملت از آن تاثیر و تاثر پذیرفته اند.

با توجه به تاریخچه زیدی‌های یمن و ایران، کاملا مشخص است که ورود با خنجر عبدالسلام تنها یک پیام داشت. امام شمشیر را از رو بسته است و ما آماده جهاد هستیم. به این مفهوم که شمشیر از سوی ولایت فقیه ما، برای دشمن از رو بسته شده است.

در اینباره محمد عبدالسلام پس از این دیدار در صفحه توییتر خود نوشت: رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بر حمایت از ملت و یکپارچگی یمن و لزوم حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو‌های یمنی – یمنی و بدون دخالت خارجی تاکید کردند.

وی اضافه کرد: ایشان اصالت و سابقه تاریخی و تمدنی بی نظیر یمن را ستودند.

رئیس هیات مذاکره کننده یمنی افزود: یمن با یقین و قدم‌های ثابت و با ملت بزرگ خود به سوی آینده روشن به نور عزت و کرامت گام برمی دارد.

وی با انتشار تصویر دیدار "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهوری فراری یمن با ملک سلمان که در او را در آخر مجلس نشانده اند و تصویر دیدار هیات یمنی با رهبر انقلاب نوشت: تفاوت است میان اینکه هم پیمان و دوست باشی یا بنده و پیرو.

تصویر نخست، یک یمنی مجاهد آزاده و مدافع از دین و میهن خود را نشان می‌دهد که با لباس یمنی اصیل و "جنبیه" خنجر یمنی با بزرگترین شخصیت ایرانی دیدار می‌کند.

این تصویر، میزان احترام ایران به ملت یمن را به نمایش گذاشته است.

تصویر دوم، یک یمنی مزدور را نمایش می‌دهد که خواستار حمله به کشورش و اشغال آن شده است که سرورانش با بی احترامی او را در آخرین صندلی مجلس نشانده اند.

این تصویر نشان دهنده میزان بی احترامی عربستان به هادی و مزدوران را نشان می‌دهد.

این دو صحنه میزان احترام دیگران به تو را نشان می‌دهد که حتی مهمترین نشانه و مظهر شجاعتت (خنجر) را از تو نگرفته اند و تصویر دوم میزان ذلت و تسلیم را نشان می‌دهد که نه تنها خنجر را از وی گرفته اند بلکه حتی اگر از آن‌ها بخواهد بدون لباس نیز وارد مجلس شوند، از این کار دریغ نمی‌کنند.

محمد یحیی منصور روزنامه نگار یمنی نوشت: موضع درخشان ایران درباره یکپارچگی یمن که از زبان رهبر انقلاب اسلامی جاری شد و بر اهمیت این یکپارچگی تاکید کرد را با موضع توطئه گرانه عربستان و امارات برای ایجاد مشکلات بیشتر در شمال و جنوب یمن مقایسه کنید.

محمد عبدالقدوس معاون مدیرعامل خبرگزاری رسمی یمن (سبا) تصویری از برخی مسئولان فراری یمن با محمد بن زاید را منتشر کرد که به آن‌ها اجازه همراه داشتن خنجر را نداده اند و غلاف خنجرآن‌ها خالی است و تصویری از دیدار هیات یمنی با رهبر انقلاب و تصویر خنجر محمد عبدالسلام نوشت: این دو تصویر تفاوت میان استقبال از دوست و هم پیمان و عمل و مزدور را به نمایش می‌گذارند.

میس القناوی تحلیلگر سیاسی و نویسنده فعال فلسطینی از غزه نوشت: زمان این دیدار در ظاهر و باطن عمیق آن نشانه پیروزی خنجر یمنی است. امام خامنه‌ای محمد عبدالسلام را به حضور می‌پذیرد و از تاریخ و تمدن و سابقه یمن و مقاومت آن سخن می‌گوید و اینکه مقاومت ان پیروز خواهد شد.

در همین باره ایرنا به نقل از سیاستمداران یمنی در واکنش به حضور سخنگوی انصارالله با خنجر مقابل مقام معظم رهبری نوشته اند:

عبدالملک العجری عضو هیات یمنی، پس از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی نوشت: ایشان موضع خود را در حمایت از یمن یکپارچه اعلام کردند و فرمودند که یمن باید یکپارچه و متحد بماند.

وفا الکبسی فعال رسانه‌ای یمنی نوشت: این تصویر آزادی، قهرمانی و سربلندی و شخصیت‌های آزاده است. در محضر انقلابیون قهرمان، کتوله‌ها جایی ندارند.

دیدار آزادگان بزرگ، دشمنان و بندگان احمق آن‌ها را به خشم آورده است. از این خشم بمیرید. حق داریم به این دیدار تاریخی میان امام سید علی خامنه‌ای و رئیس هیات یمنی افتخار کنیم.

صالح ابوعزه وکیل فلسطینی و پژوهشگر قانونی وسیاسی فلسطینی نوشت: این ایران است که امروز تعیین می‌کند نامه چه کسی را بپذیرد و نامه چه کسی را رد کند.

امام خامنه‌ای نامه سید عبدالملک الحوثی را می‌پذیرد و نامه رئیس جمهوری بزرگترین کشور جهان را نمی‌پذیرد. امام خامنه‌ای مستضعفان را به حضور می‌پذیرد و خاری در چشم جباران و مستکبران است.

حسین نجران نوشت: بن زاید از این دیدار دیوانه خواهد شد. هیات گارد ساحلی امارات فقط با همتای ایرانی خود دیدار می‌کند، نه بیشتر، اما رئیس هیات ما با سید علی خامنه‌ای رهبرعالی انقلاب اسلامی ایران دیدار می‌کند.

محمد قاضی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای یمن نوشت: امروز رئیس هیات ما با بزرگترین شخصیت منطقه دیدار کرد، همان شخصیتی که امثال ترامپ و پمپئو آرزوی دیدارش را دارند.

مازن هبه فعال رسانه‌ای یمنی نوشت: بله ما به این رابطه و حضور در این محور افتخار می‌کنیم و این محور، یمن را به جایگاه اصلی و شایسته خود در منطقه و جهان خواهد رساند.

اینجا یمن بزرگ است که همه دنیا باید خوب بدانند که حیاط خلوت آل سعود نیست.

 این دیدار در حالی انجام شد که بن زاید نیز در سعودی با ملک سلمان درباره یمن رایزنی می‌کرد و خروجی آن نیز این بود که بن زاید اعلام کرد ما و عربستان در یک خندق هستیم. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با هئیت انصارالله تاکید کردند که ایران و انصارالله نیز در جبهه هستند، ایشان با تاکید بر وحدت و یکپارچگی به عرب‌های منطقه هشدار دادند و فرمودند: سعودی‌ها و اماراتی‌ها و حامیان آن‌ها که مرتکب جنایات بزرگی در یمن شده‌اند، قطعاً به نتیجه نخواهند رسید. آن‌ها به‌دنبال تجزیه یمن هستند که باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: حفظ یکپارچگی یمن با توجه به عقاید دینی و قومیت‌های مختلف این کشور نیازمند گفتگو‌های یمنی – یمنی است.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان