آخرین اخبار

30. مرداد 1398 - 20:36   |   کد مطلب: 36270
حالا عروسی‌ها دیگر به نمادی برای نشان دادن موقعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار با هزاران پیش درامد و پس درامد تبدیل شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرآنلاین؛  مراسم عروسی دیگر دورهمی ساده فامیل‌ها نیست، برای نشان دادن خوشحالی از پیوند یک زوج؛ امروز خانواده‌ها چنان درگیر و دار برگزاری مراسم عروسی می‌شوند که گویا قرار است تصویری جهانی از مراسم عروسی خود به نمایش بگذارند.

بیشتر بخوانید: از محضر لوکس تا آبشار شکلات/ موارد عجیبی که در عروسی‌های امروزی به چشم می‌خورد! 

هر چند ظهور شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصاویر از مراسم‌های لاکچری عجیب و غریب در تغییر این سبک زندگی بی‌تاثیر نیست، اما این شیوه از زندگی سبب شده است مراسم عروسی حالا "ته" نداشته باشد.

حالا فیلمبرداری عروسی به جزئی لاینفک از مراسم تبدیل شده است، تصویر برداری پیش از برگزاری مراسم عروسی، آتلیه قبل از عروسی و در این مسیر برخی عروس و داماد‌ها هزینه تصویربرداری‌های انچنانی را در کویر و دریا و ... به جان می‌خرند تا تصویری ماندگار از جشن عروسی خود در اختیار داشته باشند.

تصویربرداری‌هایی با ملزوماتی در حد و اندازه یک فیلم سینمایی. خرید دسته گل، گل زدن ماشین عروس، تالار، میهمانی پایان شب در تالاری جداگانه، تصویربرداری مراسم عروسی، موزیک و البته لباس و حلقه... و البته آرایشگاه عروس و به تازگی آرایشگاه داماد؛ همگی هزینه‌ها را بی انتها کرده اند، اما واقعیت داستان چیست؟

اولین گام، آرایشگاه

با اهمیت یافتن فیلمبرداری در مراسم‌های عروسی، آن هم به دفعات، آرایشگاه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. اگر تا پیش از این تنها عروس بود که هزینه آرایشگاه را می‌پرداخت، امروزه داماد‌ها نیز با هر بار، برنامه فیلمبرداری سری به آزایشگاه‌ها می‌زنند و کار و بار آرایشگران داماد‌ها نیز به اندازه ارایشگران عروس سکه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل هزینه ارایش عروس در ارایشگاه‌هایی که برند معروفی نیستند، یک میلیون تومان آب می‌خورد، اما آرایشگاه‌های برند تا چندین برابر این مبلغ را دریافت می‌کنند. متعارف این مبلغ ۴ میلیون تومان عنوان شده است که در حال حاضر اغلب خانواده‌های تهرانی دو بار این هزینه را پرداخت می‌کنند، یک بار برای فیلمبرداری فیک و یک بار برای عروسی.

در مقابل هزینه آرایش داماد از حدود ۲۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا دو میلیون تومان نیز به طور متعارف افزایش می‌یابد. پاکسازی صورت، ترمیم مو، ترمیم ابرو و مواردی از این دست در پکیج آرایش داماد‌ها جایگاه ویژه‌ای را داراست.

اجاره خودرو در مواقع خاص

اجاره خودرو در مواقع خاصی برای برخی خانوار‌ها صورت می‌گیرد. خودروای بسیار لاکچری، حتی تا شبی ۱۰ میلیون تومان با راننده در این بازار مشتری دارند. برخی خودرو‌های انتیک و قدیمی نیز در این بازار موقعیت خاصی را از ان خود می‌کنند. گل زدن به خودرو بر عهده صاحب مجلس عروسی است. هزینه گل زدن در گفتگو با گل فروشی‌ها بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان اعلام شده است، اما متعارف هزینه در این بخش ۸۰۰ تا یک میلیون تومان است. دسته گل عروس نیز بین دویست تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه بر میدارد.

«خانه» داریم تا خانه

هیچ ازدواجی بدون محل سکونت کامل نمی‌شود. این در حالی است که ظرف یک سال گذشته قیمت واحد‌های مسکونی در تهران به طور میانگین بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافتند. طبق آمار‌های رسمی میانگین هر متر واحد مسکونی در خرداد ماه امسال در تهران به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد یعنی خرید یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در یک محله مرکزی شهر، مثلا خیابان آزادی برای یک زوج جوان حدودا یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

در محله‌های جنوبی‌تر تهران مانند خیابان کمیل نیز قیمت هر متر واحد نوساز ۱۰ میلیون تومان و واحد‌های قدیمی‌تر به هشت میلیون تومان بالغ می‌شوند. درنتیجه اگر خرید خانه در محله کمیل هم مدنظر زوج‌ها باشد برای آن هم حدود یک میلیارد تومان هزینه را باید کنار بگذارند. در حالی که اگر عروس و داماد قصد کرده باشند پس از ازدواج در واحدی از برج‌های مشهور تهران یا یکی از پنت هاوس‌های نزدیک به سعادت آباد هم ساکن شوند، باید به هزینه ۲۵ میلیارد تومانی بیاندیشند. از سوی دیگر احتمالا برخی از نو عروسان و نوداماد‌ها ترجیح دهند برای اینکه خانه دار شوند به حاشیه تهران مانند هشتگرد، اسلامشهر، پردیس و پرند بروند که طبیعتا هزینه واحد‌ها در این مناطق به نسبت تهران به مراتب کمتر است.

این میان برای رهن یک واحد ۸۰ متری در مرکز شهر نیز باید در حدود ۱۰۰ میلیون تومان کنار گذاشت و طبعا در این بخش نیز واحد‌های لوکس قیمت‌های کهکشانی دارند.

و، اما لباس

لباس عروس خانم‌ها اگر کرایه نباشد غالبا از یک میلیون تومان به بالا هزینه دارد. کت و شلوار دامادی نیز از این وضعیت مستثنی نیست و حداقل قیمت برای یک کت و شلوار کمتر از پانصد هزار تومان نیست. هر چند در برخی موارد لباس عروس از سوی خانواده با هزینه‌ای حداقل سیصد زهار تومانی کرایه می‌شود، اما لباس داماد باید حتما خریداری شود.

هزینه طلا چقدر است؟

با وجودی که افزایش شدید قیمت طلا سبب شده است بسیاری از خانوار‌ها خرید سرویس و ... را فاکتور بگیرند، اما حلقه عروسی قابل چشم پوشی نیست. طلا در حال حاضر گرمی ۴۱۲ هزار تومان قیمت دارد و یک گرم طلای ساخته شده از ۴۵۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد. خرید حلقه‌ای با سه گرم طلا نیز هزینه‌ای حداقل یک یملیون و پانصد هزار تومانی را برای یک از زوجین و حداقل سه میلیونی را برای هر دو در بر دارد.

فاصله ۱۰۰ برابری

خسرو ابراهیمی نیا، رییس اتحادیه تالارداران تهران،  می‌گوید سقف هزینه تالار‌ها روشن نیست، اما کف هزینه‌ها مشخص است. بدون تردید می‌توانم بگویم با نفری ۳۰ هزار تومان، به صرف یک مدل غذا و نوشیدنی می‌توان در تهران یک عروسی برگزار کرد، این یعنی ۲۰۰ میهمان، ۶ میلیون تومان هزینه روی دست صاحب مجلس می‌گذارد و از این دست عروسی‌ها نیز کم نداریم، اما خود وی نیز می‌گوید این پایان داستان نیست. اغلب خانواده‌ها تقاضای سرو چندین نوع غذا دارند، به همراه بستنی و نوشیدنی و میوه‌ها و شیرینی‌های متعدد و ... ملزوماتی که هزینه برگزاری برخی مراسم‌ها را تا صد برابر نیز افزایش می‌دهد.

حالا نه فقط رییس اتحادیه تالارداران که سایر فعالان این صنف نیز از تغییر سبک زندگی و کاهش تعداد عروسی‌ها و مراسم‌هایی از این دست در تالار‌ها گله مندند. البته دلیل اصلی را موقعیت نامساعد اقتصادی نمی‌دانند بلکه معتقدند باغ - تالار‌های اطراف تهران که برخی نیز بدون مجوز فعالیت می‌کنند، در این امر دخیلند، باغ - تالار‌هایی که بعضا تا پاسی از شب باز هستند و سرویس دهی به میهمانان در ان‌ها امکان پذیر است در حالی که تالار‌های درون شهری با محدودیت ساعت کاری در ساعات پایانی شب مواجه هستند.

در عین حال شکل گل آرایی و شیوه برگزاری مراسم و ... در این تالار‌ها به ذهنیت امروز جامعه شهری، خصوصا در شهر‌های بزرگ نزدیکتر است، ارکستر‌های پرسر و صدا، سرو انواع غذا‌های ایرانی و فرنگی در محیط باغ و ... مراسم‌هایی که هزینه برگزاری ان‌ها سقف ندارد.

مراسم عروسی

از عروسی ۶ میلیون تومانی تا ۶۰۰ میلیونی

مدیر یکی از باغ‌های حوالی غرب تهران در گفتگو با خبرانلاین درباره هزینه متعارف برگزاری یک مراسم عروسی در باغ- تالار‌ها گفت: حداقل و حداکثر هزینه ورودی به باغ، ارقام بین ۵ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان در نوسان بودند و هر چه باغ معروف‌تر باشد، ورودی نیز افزایش می‌یابد. جالب اینکه رقم فوق تنها یک دستگرمی برای هزینه‌های تمام نشدنی شب وصال است!

این مدیر داخلی تالار، در رابطه با هزینه‌های غذا و پذیرایی مهمانان، گفت: بسته به توان طرف مقابل و منویی که برای مراسم انتخاب کنند، قیمت‌ها متغیر است، ولی در باغی متعارف، منوی حداقلی برای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان و منوی حداکثری دو میلیون تومان است. با تفاوت که در منوی ارزان ۱۲ مدل غذا، پنج نوع میوه و پنج نوشیدنی برای هر نفر وجود دارد، اما در منوی دو میلیونی ۶۰ نوع غذا اعم از ایرانی و فرنگی، دریایی و گیاهی در کنار ۱۲ نوع میوه و انواع نوشیدنی‌ها قرار دارد. در نتیجه بسته به انتخاب مشتری برای منوی افراد قیمت‌ها تغییر می‌کنند.

هنگامی که با او از قیمت حداقلی رییس اتحادیه تالار داران صحبت کردیم، وی پاسخ داد: البته ایشان با شما بسیار ارزان حساب کردند، ولی برای یک نوع غذا قیمت بسیار کم می‌شود. به هر حال هزینه غذا و نوشیدنی، یا بستنی و مخلفات دیگر هر کدام بر هزینه منو می‌افزاید. گرچه به نظر من آقای ابراهیمی نیا دوست داشتند شما مشتری او شوید و در این رابطه حسابی هم تخفیف دادند!

او در رابطه با هزینه موزیک زنده و خواننده هم تصریح کرد: در این بخش هم قیمت‌ها متفاوت است، در مدت فعالیت من در این باغ، ارزان‌ترین مراسم حداقل پنج میلیون تومان برای یک شب هزینه در پی داشته، ولی اگر تمایل به انتخاب خوانندگان و دی جی‌های مشهور‌تر باشد این هزینه تا ۳۰ میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین در رابطه با ماشین عروس گل زده نیز ارقامی بین یک میلیون تا پنج میلیون تومان اعلام شده که البته باید توجه داشت، خودرویی که برای یک شب عروسی پنج میلیون تومان هزینه در پی دارد، مازراتی است که البته باید به همراه راننده مخصوص خود در مراسم شرکت کند.

وی در ادامه افزود: به نظر من باید توجه داشته باشید که باغ‌ها شرایط کاری سخت‌تری دارند و از هشت صبح کار در آن آغاز می‌شود و مهمانان نیز اغلب تا یک بامداد می‌مانند. در حالیکه تالار‌های درون شهر این مشکلات را ندارند. گرچه شایعاتی هم وجود دارد که باغ‌های حاشیه تهران اجازه مصرف نوشیدنی‌های غیر مجاز را می‌دهند که به نظر من خبر درست نیست، زیرا اماکن به این مسائل به شدت سخت گیر است!

چنانچه تعداد مهمانان را ۲۰۰ نفر مفروض داشته باشیم، در مراسمی که این باغ برگزار می‌کند، عروس و داماد یا بهتر است گفته شود خانواده این زوج برای عروسی حداقل ۶۰ میلیون تومان باید هزینه کنند. چنانچه خانواده‌ها دست به نقدتر باشند و بخواهند با حداکثر هزینه‌ها زوج‌های خود را به خانه بخت رهسپار کند، این هزینه به حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ البته مدنظر داشته باشید که هزینه‌های جهیزیه، آرایشگاه و... محاسبه نشده اند.

به این ترتیب با احتساب متوسط ۶ تا ۶۰ میلیون نفر هزینه برگزاری مراسم در تالاری متعارف در تهران با دویست میهمان و هزینه یک تا ۴ میلیونی آرایشگاه عروس و دویست هزار تومانی تا یک میلیون تومانی آرایشگاه داماد؛ به همراه هزینه ۴ تا ۱۵ میلیونی تصویربرداری از مراسم به همراه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی دسته گل و ۵۰۰ هزار تا چهار میلیونی گل آرایی ماشین عروس و هزینه حداقل سه میلیونی حلقه عروسی و کف قیمت یک میلیونی برای لباس عروس و داماد می‌توان نتیجه گرفت یک مراسم ساده عروسی بدون محاسبه قیمت مسکن و جهیزیه بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به شکل متعارف هزینه روی دست خانوار‌ها می‌گذارد. این بها برای متعارف‌ترین و ساده‌ترین شکل عروسی محاسبه شده است. لازم به تضویح است تنها مراسم عروسی در برخی موارد برای دویست میهمان حدود ۶۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان