آخرین اخبار

26. آذر 1393 - 12:00   |   کد مطلب: 17064
استان همدان طی چندسال اخیر با مشکل جدی کم آبی مواجه شده و کاهش بارندگی ها در سال جاری نیز به این مشکل دامن زده که برای رفع این مشکل اتمام پروژه های آبی در استان همدان باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش رودآور  به نقل از مهر، استان همدان چند سالی است که با مشکل کمبود آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و کاهش بارندگی های فصلی، افت شدید منابع آب زیر زمینی، بیلان منفی دشت های استان همدان، برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی و حفر چاه های غیر مجاز همه و همه از جمله مواردی بوده که به این مشکل اضافه می کند.

با توجه به بحران کم آبی در استان همدان متاسفانه از ابتدای مهرماه سال جاری یعنی سال زراعی، میزان بارندگی در استان همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش شدیدی داشته که این موضوع نشان دهنده رویارویی سخت استان با کم آبی در فصل بهار و تابستان سال آینده است.

اما از طرفی برای برون رفت استان همدان از این مشکل چندین طرح آبرسانی و سد سازی در استان در حال اجرا است که هر کدام از این طرح ها نیز برای اتمام نیاز به تامین اعتبار دارد و نیازمند توجه ویژه مسئولین کشوری به مشکل بحران کم آبی همدان و همت و تلاش مسئولین استان در جذب بودجه برای اتمام پروژه های آبی استان است.

خشکسالی سد اکباتان

در همین زمینه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در گفتگو با مهر با بیان اینکه وضعیت آب استان همدان بسیار نگران کننده است، ابراز داشت: در حوزه آبخوان ها در استان از شرایط مطلوبی برخوردار نیستیم.

 مرتضی عزالدین با بیان اینکه متاسفانه ۸۷ درصد از آب شرب استان همدان از منابع زیر زمینی تامین می شود، اظهار داشت: متاسفانه سالیانه از منابع آب تجدید پذیر و تجدید ناپذیر ۲۲۴ متر مکعب اضافه آب برداشت داریم و با افت شدید منابع آب روبرو هستیم.

برداشت بی رویه آب از منابع آب زیر زمینی و دشت ها موجب ایجاد فروچاله در برخی مناطق استان همدان شده است وی در ادامه با بیان اینکه از ۱۳ دشت استان همدان همه جزو دشت های ممنوعه است، افزود: برداشت بی رویه آب از منابع آب زیر زمینی و دشت ها موجب ایجاد فروچاله در برخی مناطق استان همدان شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای همدان تاکید داشت: برای برون رفت از این وضعیت و جبران کم آبی استان و به منظور تامین آب شرب استان برخی پروژه های سد سازی و آب رسانی و انتقال آب در استان همدان در حال اجرا است.

 عزالدین با اشاره به راه اندازی سد اکباتان و آبشینه گفت: سد کلان ملایر، سد شنجور رزن، سد سرابی تویسرکان و غیره جزو طرح های تامین آب شهرستان ها می باشد.

فروچاله دریاچه ارژن

وی مهمترین پروژه سد سازی استان را سد گرین نهاوند عنوان کرد و اضافه کرد: با توجه به اینکه کار احداث این سد از سال ۹۱ آغاز شده اما متاسفانه در حال حاضر زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار در نظر گرفته شده برای این سد در سال جاری صفر بوده که با مشکلات حقوقی و اجتماعی مواجه شده و پیمانکار این پروژه ۱۴ میلیارد تومان طلبکار است.

مدیر عامل آب منطقه ای همدان از دیگر طرح های آبرسانی به آبرسانی به ملایر و تویسرکان اشاره داشت و گفت: مهمترین طرح آبرسانی، آبرسانی از سد تالوار زنجان به همدان بوده که آب ۱۰ شهرستان و ۵۸ روستا را تامین می کند و با وجود اینکه این طرح از سال ۸۳ آغاز شده تاکنون تنها ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 عزالدین ادامه داد: این طرح برای اتمام نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد اما متاسفانه سالانه بیش از ۲۵ میلیارد به این طرح تعلق نمی گیرد.

پروژه های آبی استان در انتظار ۸۱۷ میلیارد تومان اعتبار

 وی اظهار داشت: در مجموع هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه آبی در استان همدان وجود دارد که ۸۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سد تالوار

رئيس کميته تعيين چاه هاي فاقد پروانه همدان با تشکر از دستگاه قضاء، نيروي انتظامي، فرمانداران و مديران ادارات تابعه شهرستانها گفت: فصل زمستان فرصت مناسبي براي پر کردن چاههاي غير مجازي است که احکام آنها صادر شده است.

مرتضي عزالدين با اشاره با آغاز طرح انسداد چاه هاي غير مجاز که از ۱۵ مهر ماه شروع شده، گفت: روند انسداد چاه هاي غير مجاز رضايت بخش است و به منظور سرعت بخشيدن در انسداد چاه هاي داراي احکام قضايي سه اکيپ ديگر به شهرستانهاي رزن، کبودرآهنگ و همدان اضافه شده است.

دبير کميته تعيين تکليف چاههاي فاقد پروانه نیز ميزان آب صرفه جويي شده که از انسداد چاه هاي غير مجاز از ابتداي شروع طرح بدست آمده را ۱۹ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مکعب دانست و افزود: تعداد چاههاي مسدود شده در طرح انسداد چاه هاي غير مجاز ۲۴۳ حلقه است.

منصور ستوده عنوان داشت: پيش از اين نيز در نيمه اول سال ۱۵۳ حلقه چاه غير مجاز در استان همدان مسدود شد که بيش از ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در مصرف آب زيرزمينی صرفه جويي بعمل آمده است.

ستوده گفت: روند انسداد چاههاي غير مجاز شهرستانهاي اسدآباد، تويسرکان و رزن که بعد از سال ۸۵ حفر شده و احکام قضايي آنها صادر شده بود، روبه اتمام است.

چاه آب

وي اذعان داشت: تعداد زيادي از چاه هاي غير مجازي که در اين طرح مسدود خواهند شد مربوط به شهرستان هاي کبودرآهنگ با ۱۲۱ حلقه، رزن با ۱۰۰ حلقه و همدان با ۷۰ حلقه است.

وی بیان داشت: از ابتداي سال جاری تا کنون در شهرستانهاي نهاوند ۴۴ حلقه، رزن ۷۱ حلقه، تويسرکان ۶۷ حلقه، ملاير ۳۶ حلقه، اسدآباد ۲۵ حلقه، همدان ۴۸ حلقه، کبودرآهنگ ۵۹ حلقه، فامنين ۲۲ حلقه و بهار ۲۴ حلقه چاه غير مجاز مسدود شده است.

کارشناس اداره هواشناسی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه میزان بارندگی در همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار پایین بوده است.

از ابتدای سال زراعی تا کنون میزان بارندگی در همدان ۷۰ درصد کاهش داشته است نادر پیرتاج با بیان اینکه میزان بارندگی ها از ابتدای سال زراعی تاکنون ۵۵ میلی متر بوده است، ابراز داشت: از ابتدای سال زراعی تاکنون میزان بارندگی در همدان ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی ها در همدان نسبت به کوتاه مدت ۷۰ درصد کاهش یافته است، افزود: میزان بارندگی ها از ابتدای مهر ماه سالجاری تاکنون نسبت به بلند مدت ۴۰ درصد کاهش یافته است.

پیرتاج از کاهش شدید بارندگی ابراز نگرانی کرد و گفت: بیشترین میزان بارش امسال مربوط به شهرستان نهاوند و اسد آباد با ۱۲۰ میلی متر بارش و کمترین شهرستان همدان با ۵۵ میلی متر بارش بوده است.

آبرسانی. jpg

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در خصوص مسائل و مشکلات استان همدان با اشاره به اینکه استان ها در داخل کشور به چند دسته برخوردار، نیمه برخوردار، توسعه یافته و کمتر توسعه یافته تقسیم می شوند، عنوان داشت: استان همدان جزو استان های توسعه نیافته بوده در حالیکه همدان پتانسیل بالایی در خصوص داشتن نیروهای جوان و تحصیلکرده، معادن سیلیس و غیره دارد.

علی نعمت چهاردولی افزود: متاسفانه از مواد معادن استان همدان به طور خام استفاده می شود و نیاز به امکانات فرآوری این مواد در استان وجود دارد.

چهاردولی ادامه داد: در کنار همه مشکلات کارخانجات بحث بانک ها نیز که یک بحث ملی بوده و برای حل مسائل و مشکلات آن نیاز به همراهی بانک ها داریم و سیاست انقباضی بانک ها مشکل ساز شده است.

در حال حاضر استان همدان با مشکل تامین آب شرب و کشاورزی روبرو بوده و به توجه جدی به پروژه های آبرسانی نیاز دارد وی در ادامه به مشکل بی آبی در استان همدان اشاره داشت و افزود: استان همدان سال گذشته آخرین رده را از لحاظ بارندگی داشت و در حال حاضر استان همدان با مشکل تامین آب شرب و کشاورزی روبرو بوده و از این رو نیاز به توجه جدی به پروژه های آبرسانی دارد.

 نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید به اینکه توجه به آبیاری تحت فشار برای صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی بسیار اهمیت دارد، عنوان داشت: آبیاری تحت فشار و تجهیز زمین های کشاورزی و باغات استان همدان به سیستم آبیاری تحت فشار از جمله مواردی بوده که باید بدان توجه داشت.

با این تفاسیر و با توجه به کاهش شدید بارندگی در همدان نیاز به اتمام پروژه های آبرسانی بیش از پیش ضروری و با اهمیت و این موضوع نیازمند توجه مسئولین کشوری به استان همدان است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان