آخرین اخبار

23. خرداد 1394 - 8:54   |   کد مطلب: 18511
این روزها در گوشه و کنار کشور شاهد هستیم که واردات چه ضربه های محکمی به اقتصاد ما وارد کرده است، شاید کمتر کسی فکر کند که معضل وارد کردن محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود به صنایع دستی نیز برسد، اما این گونه است و این صدای دلخراش شکسته شدن کمر صنایع دستی است که به واسطه واردات گوش فلک را کَر کرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، به طور معمول در حوزه واردات باید صنایع و محصولاتی وارد شود که در کشور توان تولید آن نباشد، اما نحوه واردات در ایران به گونه ای دیگر رقم خورده است، به طوری که نه تنها محصولاتی که مشابه آن ها در داخل کشور تولید می شود به وفور وارد می شود، بلکه این معضل به صنایع دستی ما هم رسیده است.

صنایع دستی که کمتر کسی فکر می کرد تیر واردات بی رویه به آن اصابت کند، اما این گونه است و صنایع دستی ما از تیر بلای واردات بی رویه بی نصیب نمانده است.

تلفیق صنایع دستی با علم روز دنیا سبب شده تا این منبع درامد ارزی برای کشور نیز دچار چالش شود، به طور مثال در چین برای ساخت سفالی که رونوشتی از سافل ایرانی است از تکنیک های الکترونیکی برای جلوه بخشیدن بیشتر زیبایی در آن استفاده می کنند.

اینجا چند مسئله وارد است؛ چرا تاکنون کارشناسان امر به ویژه در حوزه میراث فرهنگی از تلفیق صنایع دستی و علم روز دنیا برای بازاریابی بهتر بی نصیب مانده اند و آیا کوتاهی رخ داده است؟ و دیگر آنکه چرا آن طور که باید و شاید فعالان عرصه صنایع دستی تکریم نمی شوند و مورد حمایت قرار نمی گیرند؟ این ها و صدا سوال دیگر که همچنان جوابی روشنی از سوی مسئولان برای آن ارائه نشده است!!!

«محمدجواد فتحی» کارشناس میراث فرهنگی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در حال حاضر تعداد سه هزار و 757 باب کارگاه تولید صنایع دستی در سطح شهرستان فعال است که 6 هزار و 753 نفر در این کارگاه های شاغل هستند.

وی اظهار کرد: از این تعداد دو هزار و 995 کارگاه در زمینه تولید مصنوعات چوبی فعال هستند که در این راستا پنج هزار و 922 نفر اشتغال بوجود آورده و مابقی در سایر رشته ها فعالیت دارند.

این کارشناس میراث فرهنگی تویسرکان با بیان اینکه از مجموع کارگاه های فعال تولیدی صنایع دستی استان همدان تعداد سه هزار و 757 مورد یعنی در حدود 23/2درصد نسبت به استان متعلق به شهرستان تویسرکان است، افزود: 6 هزار و 753 نفر در شهرستان تویسرکان در حوزه صنایع  مشغول به کار هستند.

فتحی از منبت کاری، معرق کاری، گلیم بافی، رودوزی سنتی، سراجی چرم، خراطی و سفال گری و قلاب بافی به عنوان برخی از رشته های فعال صنایع دستی در شهرستان تویسرکان نام برد و گفت: سال گذشته  تعداد 100 برنامه آموزشی برای رشته های صنایع دستی در تویسرکان برگزار شد.

وی یادآور شد: خوشبختانه در سال 93 دو اثر حکاکی روی سنگ متعلق به هادی تشکینی مهر اصالت صنایع دستی را گرفت.

تویسرکان بیشترین تعداد کارگاه های تولید مبلمان منبت در استان را دارد

این کارشناس امور میراث فرهنگی تویسرکان درباره منبت کاری در شهرستان تویسرکان، نیز گفت: منبت کاری به عنوان یکی از صنایع دستی فعال شهرستان است  که به طور تقریبی برای 6هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و باید یادآور شد که بیشترین تعداد کارگاه های تولید مبلمان منبت در استان متعلق به تویسرکان است.

فتحی با اشاره به اینکه عمده ترین مراکز فعالیت کارگاه های تولیدی صنایع دستی در شهرستان تویسرکان در روستا های سیدشهاب، اشترمل، جیجانکوه، دولایی، احمد آباد، پیرغیب، باباکمال، میانده و مبارک آباد است، ادامه داد: در راستای اجرای طرح بیمه شاغلان صنایع دستی از ابتدای طرح تا کنون  دو هزار و 264 نفر برای برقراری بیمه به اداره تأمین اجتماعی معرفی شده اند  که به طور عمده در رشته منبت کاری بودند.

چالش های روبروی صنایع دستی در تویسرکان

وی کمبود منابع مالی در زمینه آموزش و ترویج صنایع دستی، نبود برنامه مدون در اجرای سیاست ها، عدم شناخت از نیازمندی ها، عدم وجود ارتباط با مجامع علمی و دانشگاهی، فقدان حضور بخش خصوصی در فعالیت ها و پیشبرد اهداف، عدم وجود بازارچه فصلی صنایع دستی، آموزش در رشته های بدون بازده و غیر موثر برای علاقمندان، نبود مرکزی به عنوان محل تمرکز فعالیت ها  و آموزش های تخصصی و مراجعات را برخی از عمدترین مشکلات و نقاط ضعف موجود در حوزه صنایع دستی در تویسرکان برشمرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طولانی بودن پرسه صدور مجوزها، عدم توجه به رشته های صنایع دستی در حال زوال، عدم برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی شهرستان در سایر شهر و استان ها، وجود مشکلات و موانع موجود در مسیر تولید و عرضه محصولات صنایع دستی، عدم بهره گیری و اجرای طرح خوشه مبل و منبت تویسرکان برخی دیگر از مشکلات حوزه صنایع دستی تویسرکان هستند.

فتحی تأکید کرد: در جریان تولید و عرضه صنایع دستی شهرستان تویسرکان عدم اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت به تولید کنندگان این حوزه و به دنبال آن کاهش نقدینگی، عدم ایجاد نوآوری در محصولات تولیدی، عدم آشنایی صنعتگران با حوزه های بازرگانی و فروش و بازار های هدف و عدم تطبیق محصولات تولیدی با سلایق بازار در سطح صنعتگران مهمترین مشکلات و موانع موجود هستند.

بازم هم پای واردات در میان است؛ صدای دلخراش شکسته کمر صنایع دستی با واردات گوش فلک را کَر کرد

وی همچنین ورود بی رویه صنایع دستی خارجی مشابه با عوارض گمرکاتی بسیار پایین را از مهمترین دلایل ضربه خوردن اقتصاد در این حوزه دانست و گفت: عدم وجود ارتباط با بازارهای فروش به صورت مستقیم، ایفای نقش منفی واسطه ها و کاهش سود تولیدکنندگان، عدم نظارت بر تولید توسط کارشناسان و نبود تعاونی و اتحادیه های فعال از دیگر چالش های پیشروی فعالان عرصه صنایع دستی در تویسرکان است.

فتحی همچنین به عدم وجود بسته بندی مناسب در هنگام عرضه به بازار، ارائه محصولات به صورت نیمه کاره و خام به بازار به ویژه در بخش مبلمان منبت به عنوان دیگر مشکلات حوزه صنایع دستی اشاره کرد.

آموزش صنایع دستی برای توسعه اقتصادی اولویت باشد

وی در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی نیاز به آموزش دارند و در این راستا برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در طول سال انجام می شود که اولویت برنامه های ما نیز است، گفت: این دوره ها شامل برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی در رشته های کارآمد، از جمله منبت کاری، قاب سازی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، معرق کاری، سفالگری، گلیم بافی، ساخت سازهای سنتی، خراطی و رودوزی های سنتی هستند.

احیای رشته های صنایع دستی در حال نابودی ضرورت فرهنگ و اقتصاد ماست

این کارشناس مسائل فرهنگی تویسکان تصریح کرد: همچنین میراث فرهنگی در این راستا به احیاء رشته های صنایع دستی در حال نابودی از جمله جاجیم بافی، چلنگری، گیوه بافی، پالان دوزی و سفالگری روی آورده است.

فتحی عنوان کرد: شناسایی صنعتگران برجسته و مستعد، برگزاری دوره های تخصصی و آشنایی با موضوع  و آموزش های تخصصی نیز در حال انجام است که در این راستای برای ایجاد ارتباط با جوامع دانشگاهی و علمی از توان علمی فارق التحصیلان و دانشگاهیان نیز به منظور بهینه سازی تولید و هدفمند کردن تولیدات صنایع دستی نیز استفاده می شود.

وی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت های علمی دانشگاه های مرتبط با موضوع از طریق انعقاد تفاهم نامه ها و علمی سازی روند تولید و فروش صنایع دستی و برگزاری دوره های مشترک علمی و آموزشی از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار ما قرار دارد.

فتحی بهره گیری از توان بخش خصوصی در اجرای سیاست های حوزه صنایع دستی؛ حمایت از تشکیل سمن های تخصصی حوزه صنایع دستی، تشکیل تعاونی های فعال با حضور فارق التحصیلان دانشگاهی و راه اندازی دفتر بازرگانی و فروش محصولات صنایع دستی در شهرستان برای توسعه این حوزه ضروری دانست.

خانه صنایع دستی در تویسرکان راه اندازی می شود

وی از راه اندازی خانه صنایع دستی در خانه تاریخی دکتر اقتداری تویسرکان در آنیده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا برای اخذ مجوزهای مربوطه مدارک به مرکز ارسال شده و در حال پیگیری است و به زودی راه اندازی می شود.

راهکارهای حمایت از صنایع دستی در تویسرکان کدامند؟!

کارشناس مسائل فرهنگی همچنین بهره گیری از ظرفیت خوشه مبل و منبت تویسرکان، تکمیل زنجیره های تولید، ارتقاء کیفیت محصولات، کارآفرینی و ایجاد اشتغال، کاهش هزینه های تولید، افزایش توان رقابت پذیری در فروش و صادرات و تخصص گرایی را برخی از راهکارهای عملی برای حمایت از فعالان صنایع دستی در تویسرکان دانست.

فتحی بر حمایت از صنعتگران صنایع دستی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به منظور راه اندازی کارگاه های تولیدی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و افزایش تعداد بیمه شدگان را نیز به منظور حمایت از صنعتگران  این حوزه تأکید کرد.

احیاء و توسعه سفالگری در شهر فرسفج اولویت بعدی میراث فرهنگی است

وی به احیاء و توسعه سفالگری در شهر فرسفج نیز اشاره کرد و گفت: آموزش جوانان و علاقمندان در شهر فرسفج، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و فعال کردن تعاونی سفالگران فرسفج و بهره گیری از استاد کاران خبره فرسفج در آموزش، بازاریابی و ترویج این رشته در این راستا مد نظر قرار گرفته است.

فتحی در ادامه برگزاری بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی از جمله بازارچه های نوروزی و تابستانی در سطح شهرستان،  نمایشگاه های صنایع دستی در سطح استان و خارج از آن و حضور در نمایشگاه های سالیانه مبلمان منبت در مرکز استان و سایر شهرهای بزرگ کشور را از دیگر برنامه هایی برشمرد که با آن می توان صنایع دستی تویسرکان را معرفی کرد.

تأکید ما بر آموزش رشته هایی که اشتغال و درآمدزایی ایجاد می کنند

کارشناس میراث فرهنگی تویسرکان به مهمترین رشته هایی که آموزش آنها منجر به ایجاد شغل و درآمدزایی خواهد شد نیز اشاره و تصریح کرد: تراش سنگ های قیمتی، پیکر تراشی با چوب، گلیم بافی، منبت معرق چوب، منبت کاری، کتیبه سازی سفال، سفالگری قلم زنی روی مس و رودوزی های سنتی از جمله این رشته ها است.

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان